اگر من 10 میلیون تومان پولم را به شما قرض بدهم قدرت خرید من صفر و قدرت خرید شما ده میلیون تومان خواهد بود. اما آیا وضعیت دربانک هم اینگونه است؟


مکانیزم خلق پول از سوی بانک ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از اقتصادنیوز، بانکها  پولی را که از سپرده گذاران خود دریافت می کنند  به افراد نیازمند وام می دهند  در این صورت  اگر من پول خود را در بانک  سپرده  کنم هر وقت بخواهم می توانم آن را دریافت کنم ، شخص وام گیرنده  نیز قدرت خریدی برابر ده میلیون تومان  کسب می کند بنابراین بانک در اینجا 10 میلیون تومان پول خلق کرده است .

 البته در واقعیت  بانکها معادل کل پولی را که از مشتریان خود دریافت می کنند وام نمی دهند  بلکه درصدی از آن را (مثلا 20 درصد )باید نزد بانک مرکزی ذخیره کنند که به آن نسبت ذخیره قانونی  گفته می شود . پس اگر من ده میلیون تومان خود را به حساب بانکی  واریز کنم  بانک 20 درصد آنرا نزد بانک مرکزی ذخیره  کرده و هشت میلیون بقیه را به شما وام می دهد  شما نیز این پول را به فروشگاه برده و خرید می کنید.

صاحب فروشگاه نیز هشت میلیون خود را به حساب بانکی اش واریز  تا هر وقت لازم داشت خرج کند.بانک این مبلغ را با کسر 20 درصد مجددا به شخص دیگری وام می دهد در اینصورت یکبار دیگر توسط بانک پول جدیدی خلق می شود  و این امر ادامه خواهد داشت . در نتیجه بانکها بدون اینکه اسکناس چاپ کنند می توانند از طریق وام دهی نقدینگی را به جامعه تزریق می کنند که این عمل باعث افزایش حجم نقدینگی در جامعه می شود.

از همین رو اقتصاددانان می گویند با اقدامات احتیاطی و نظارتی قدرت خلق اعتبار و خلق نقدینگی بانکها را مهار کرد و اطمینان حاصل کرد که خلق نقدینگی در بلندمدت متناسب با نیاز بخش حقیقی اقتصاد صورت  گیرد تا اسبابی برای تحریک سفته بازی و بی ثباتی اقتصاد کلان نباشد. این توفیق غالبا با مدیریت کوتاه مدت نرخ سود بازار بین بانکی قابل حصول است اما به عنوان مکمل نیازمند اقدامات احتیاطی و نظارتی برای جلوگیری از انباشت ریسک در ترازنامه نظام بانکی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار