مدیر جهادکشاورزی آزادشهر در شرق استان گلستان گفت که امسال سطح تولید محصولات باغی این شهرستان به‌دلیل سرمازدگی درختان در اسفند پارسال تا ۶۰ درصد کاهش یافته و پیش‌بینی می‌شود تنها چهار هزار تن محصولات باغی برداشت و روانه بازار شود.

تولید محصولات باغی آزادشهر ۶۰ درصد کاهش یافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ حسین ممشلی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، سطح باغات آزادشهر را ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و اظهارداشت: هلو، شلیل، آلو، گردو، گیلاس، آلبالو، گلابی، زیتون، انار و خرمالو از مهمترین درختان کشت شده در باغ‌های آزادشهر است.

وی با یادآوری اینکه میزان برداشت انواع محصولات باغی آزادشهر درسال گذشته ۱۰ هزار تن بود، افزود: پیش بینی برداشت محصولات باغی امسال این شهرستان با ۶۰ درصد کاهش به چهار هزار تن خواهد رسید.

ممشلی اضافه کرد: بیشترین سطح باغات آزادشهر به میزان هزار و ۲۰۰ هکتار مربوط به میوه هلو است که برداشت سه رقم زودرس "سرخابی، ۶۰ روزه و زعفرانی" این محصول از ۲۰ روز قبل آغاز شد.

مدیر جهادکشاورزی آزادشهر ادامه داد: از ۲ هفته قبل نیز برداشت محصول گیلاس و آلبالو در این شهرستان آغاز شده و تاکنون ۵۰۰ تن از سه محصول (گیلاس، آلبالو و هلو) تولید و روانه بازار شده است.

وی بابیان اینکه آزادشهر بیشترین سطح از مجموع ۲۵۶ هکتار باغ‌ گیلاس استان گلستان را دارد، پیش بینی کرد از ۲۰۰ هکتار باغ گیلاس این شهرستان، ۳۰۰ تن محصول برداشت و روانه بازار شود.

ممشلی با گله‌مندی از رغبت پایین باغداران آزادشهر نسبت به بیمه باغات خود، اظهار داشت که از مجموع سطح باغات این شهرستان فقط ۱۳۷ هکتار آن بیمه شدند.

مدیر جهادکشاورزی آزادشهر ادامه داد: از مجموع باغات بیمه شده این شهرستان، ۱۰۰ هکتار آن براثر سرمازدگی اسفند پارسال دچار خسارت بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد شدند که به مرور خسارت آنها از سوی بیمه پرداخت می‌شود.

ممشلی، تغییرات آب و هوایی مانند سرمای شدید اسفند پارسال، افزایش هزینه‌های نگهداری، تامین کود و سم و سوء استفاده دلالان را از مهمترین مسائل و مشکلات باغداران آزادشهر برشمرد و به کشاورزان توصیه کرد: علاوه بر بیمه محصولات، برای دسترسی به جدیدترین راه‌های تغذیه مناسب و مبارزه با آفات ارتباط خود با کارشناسان مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان را تقویت کنند.

شهرستان آزادشهر با جمعیت تقریبی ۹۵ هزار نفر، ۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار