وضعیت نابسامان گرانی کالاهای اساسی، گریبان گروه‌های جهادی را نیز گرفته است.بسیاری از فعالان جهادگر نسبت به این مسئله گلایه دارند.

 افزایش قیمت‌‌ کالاهای اساسی، نفس گروه‌های جهادی را هم گرفت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم، قیمت  وسایل و اقلام در حال افزایش است. گرچه به واسطه گرانی و بالارفتن ارز و دلار طبیعتاً سهم دیگر اجناس نیز افزایش می‌یابد اما جو روانی و نبود نظارت کافی در تعیین قیمت‌ها سبب شده تا قیمت‌گذاری‌ها به‌صورت عادلانه انجام نشود. وضعیت نابسامان گرانی کالاهای اساسی، گریبان گروه‌های جهادی را نیز گرفته است تا جایی که بسیاری از فعالان جهادگر نسبت به این مسئله گلایه دارند.

صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌ایم

اسماعیل احمدی مسئول گروه جهادی منتظران خورشید درباره مشکلات این روزهای گروه‌های جهادی گفت: یک گروه مردمی همان طور که از نامش پیداست، هیچ محل اعتبار و بودجه دائمی ندارد؛ بنابراین بخش زیادی از هزینه‌هایش از سوی افراد خیر و نیکوکار تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته که ویروس منحوس کرونا شیوع یافته،‌موجب شده تا مشارکت‌ مردم با گروه‌های جهادی افزایش یابد اما به جهت افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، امکان خرید وسایل و تجهیزات کاهش یافته است. دولت در این سال‌ها هیچ حمایت اساسی از گروه‌های جهادی نداشته در صورتی که اعتبارات سالیانه‌‌ای برای محرومیت‌زدایی و رفع نیازمندان در نظر می‌گیرد. جهادی‌ها در این روزها شبیه آنهایی شده‌اند که صورت‌‌شان را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند اما برنامه‌هایشان هیچ‌گاه به دلیل افزایش قیمت، گرانی و غیره متوقف نشده و با قوت گذشته ادامه دارد.

احمدی با بیان این که فشار اقتصادی ارتباط مستقیم و موثری با فعالیت‌های جهادی دارد، گفت: عملکرد ضعیف دولت در کنترل قیمت‌ها و شیوع ویروس کرونا مزید بر علت شد تا معضلاتی برای فعالان جهادی بوجود آید. امیدواریم دولت بعدی نسبت به این مسئله  برنامه‌ای داشته باشد و مسیر را برای فعالیت‌های محرومیت‌زدایی و اقدامات جهادی باز کند چراکه جهادگران با کمترین معونه و امکانات بیشترین بهره‌برداری و کارایی را خواهند داشت.

انتقاد از وضعیت گرانی و کمبود وسایل و تجهیزات دغدغه این روزهای گروه‌های جهادی است. پیش از این نیز گزارشات متعددی در خبرگزاری تسنیم با این موضوع منتشر شده است که نمونه‌‌ای از آن مربوط به گروه جهادی هیئت نورالرضا (ع) است که در ایام عید در سال جاری با مشکلات کمبود سیمان و افزایش قیمت تجهیزات ساختمانی مواجه بودند.

محمود مدینه نگاه مسئول گروه جهادی نورالرضا (ع) با اشاره به این که با مشکلاتی از قبیل کمبود سیمان و افزایش قیمت تجهیزات ساختمانی مواجه‌‌شده‌اند، گفته بود: ما از همه ظرفیت‌های مالی خیران و نهادهای حمایتی برای کمک به نیازمندان بهره‌مند می‌شویم اما مشکلاتی نیز در مسیر کار جهادی‌مان قرار گرفته است که سبب شده تا فعالیت‌ها با کُندی پیش رود. کمبود سیمان و تجهیزات ساحتمانی کار را برای ما سخت و دشوار کرده است.

بسته‌های معیشتی کوچک شده‌اند

سید حامد موسوی مدیر گروه جهادی مکتب شهید سلیمانی نیز درباره افزایش قیمت‌ها و مشکلات بوجودآمده برای این گروه جهادی گفت: میزان بسته‌های معیشتی به‌خاطر گرانی و افزایش قیمت‌ها کاهش یافته است. برخی اجناس حتی تا دو یا سه برابر گران‌تر از سال گذشته شده‌اند. برنج هندی در سال گذشته کیلویی 10 هزار تومان بود اما امروز آن را کیلویی 23 هزار تومان خریداری می‌کنیم. به همین دلیل نیز مجبور هستیم تا بسته‌های معیشتی را کاهش دهیم.

افزایش 10 برابری در مصالح ساختمانی

موسوی درباره افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز گفت: در بخش عمرانی هم بامشکلاتی مواجه هستیم.  افزایش قیمت در خرید سیمان، سنگ و آجر به میزان 10-12 برابر افزایش یافته است. قبلاً شاید با 20 میلیون تومان می‌توانستیم بازسازی یک منزل را انجام دهیم اما الان با 70 میلیون تومان هم نمی‌توانیم کاری پیش ببریم.

وی ادامه داد: اردوهای جهادی نیز تحت‌الشعاع افزایش قیمت‌ها قرار گرفته است. هزینه‌های ایاب و ذهاب و اسکان جهادگران زیاد می‌شود و باعث شده تا اردوهای شهرستانی کاهش یابد. در بحث کمک‌های مردمی نیز با کاهش کمک‌ها مواجه شده‌ایم. مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل قدرت کمک‌رسانی‌ها نیز کاهش یافته است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار