رئیس انجمن ویروس شناسی ایران تاکید کرد

تبرایی گفت: واکسن ها یکی از مهمترین موفقیت های علمی بشر طی سال های اخیر است که توانستند سلامتی را به جامعه هدیه دهد.

واکسن ها مهمترین دستاورد علمی بشر در حوزه سلامت

به گزارش گلستان ۲۴؛ علیجان تبرایی با اشاره به ترس برخی مردم از عوارض ناشی از واکسن ها به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: تا قبل از شیوع ویروس کرونا برنامه های واکسیناسیون کشورها متفاوت بود و بررسی واکسن ها بازه حداقل پنج الی ۱۰ ساله نیاز داشت و تمامی عوارض و جوانب واکسن در طولانی مدت بررسی می شد.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران ادامه داد: نمی توان گفت که هیچ واکسنی عوارضی ندارد، حتی گاهی اوقات قرص استامینوفن نیز می تواند بیماری های شدیدی را ایجاد کند و آثار نگران کننده ای را به وجود آورد.

وی تصریح کرد: در شرایط امروز باید بیاندیشیم که آیا اثربخشی یک موضوع نسبت به اصل یک موضوع تفاوت دارد یا خیر.

تبرایی با اشاره به پرهیز برخی از والدین از تزریق واکسن و شیوع بیماری سرخک در برخی نقاط کشور، گفت: با توجه به اینکه امروزه سطح بهداشتی جوامع افزایش پیدا کرده هنوز برخی از مردم درک درستی از شرایط سخت بیماری ندارند و تنها زمانی که اپیدمی یک بیماری در جامعه ایجاد شود به اثربخشی واکسن ها پی خواهند برد.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران اضافه کرد: متاسفانه عدم درک درست مردم از شرایط سخت اپیدمی یک بیماری موجب می شود تبلیغات اغواکننده در خصوص واکسن بیشتر خود را نشان دهد.

وی بیان کرد: اگر شیوع برخی بیماری ها مثل فلج اطفال، سرخک، سرخجه در دهه های قبل را مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که این بیماری ها در آن زمان شیوع زیادی داشت و شیوع دوباره آن مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

تبرایی تاکید کرد: امروز که برنامه واکسیناسیون اجرا شده و تقریبا جامعه به سمت ایمن شدن رفته شاید کارایی واکسن ها در ذهن برخی مردم کمرنگ شده است.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران خاطرنشان کرد: امروزه بررسی ها و تحقیقات علمی انجام شده بدون استثنا نشان می دهد که واکسن درخشان ترین نتایج علم بشر است و توانست جوامع را از بیماری ها و گرفتاری ها نجات دهد.

وی یادآور شد: با وجود تمامی اقداماتی که برای مقابله با کرونا در دنیا شکل گرفته این ویروس جان بیش از سه و نیم میلیون نفر را گرفته است حال اگر از ابتدا واکسنی برای کنترل این بیماری وجود داشت میزان مرگ و میر و ضررهای اقتصادی، آموزشی و غیره کاهش می یافت.

تبرایی گفت: واکسن ها را یکی از مهمترین موفقیت های علمی بشر طی سال های اخیر دانست که توانستند سلامتی را به جامعه هدیه کند.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران افزود: خوشبختانه واکسن ایرانی کرونا روند خوبی دارد و مراحل فاز نخست، دوم و بخشی از فاز سوم نشان می دهد در کوتاه مدت می توانیم شرایط خوبی را برای این واکسن ها متصور شویم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار