مطالعه محققان نشان داده است که الوانوئیدهای ساخته شده از اسیدهای چرب اُمگا ۳ ممکن است مانع از ورود کروناویروس به سلول ها شده و از سلول های ریه محافظت نماید.

این مکمل مانع از ورود کرونا به سلول های ریه می شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، الوانوئیدها که در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا کشف شد، اولین پیام رسان های شیمیایی بیواکتیو هستند که از اسید چرب اشباع نشده زنجیره‌ای اُمگا ۳ ساخته شده است که در پاسخ به آسیب سلول یا هنگام مواجهه سلول با چالش زنده ماندن آزاد می‌شوند.

یافته‌های مطالعه نشان داد که الووانوئیدهای واسطه چربی هومئوستاتیک (ELV)، پیوند سلول و ورود دامنه پیونددهنده گیرنده کروناویروس و همچنین کروناویروس را در سلول‌های هوا ریه انسان کاهش می‌دهند.

تیم تحقیق دانشگاه ایالتی لوئیزیانا کشف کرد که پیش سازهای اسید چرب اشباع نشده با زنجیره بلند، بیوسنتز ELV را در سلول‌های ریه فعال می‌کنند. علاوه بر این، ELVها و پیش سازهای آنها، سیگنال سنبله پروتئین موجود در سلول‌های آلوده به کروناویروس را کاهش می‌دهد که نشان می‌دهد لیپیدها عفونت ویروسی را مهار می‌کنند.

این یافته‌های مطالعه راه‌هایی را برای رویکردهای درمانی پیشگیرانه کووید ۱۹ باز می‌کند.

دکتر «نیکولاس بازان»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «از آنجا که این ترکیبات از آسیب مغز و شبکیه چشم محافظت می‌کنند، این مطالعه به بررسی این موضوع پرداخت که آیا از ریه هم در مقابل کووید ۱۹ محافظت می‌کند.»

تیم تحقیق دریافت که ELV ها نه تنها توانایی اتصال پروتئین سنبله کروناویروس به گیرنده‌ها و ورود آنها به سلول‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه باعث تولید پروتئین‌های ضدالتهابی محافظ و خنثی کننده آسیب ریه‌ها نیز می‌شود.

محققان گزارش کردند که ELV باعث کاهش تولید ACE۲ می‌شود. ACE۲ یک پروتئین در سطح بسیاری از انواع سلول است. گیرنده‌های ACE۲ مانند قفل بر روی سلول‌ها عمل می‌کنند و پروتئین‌های سنبله کروناویروس مانند کلیدهایی عمل می‌کنند که قفل‌ها را باز می‌کنند تا ویروس وارد سلول شده و به سرعت تکثیر شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار