مشکل کمبود آب شرب گرگان که حل آن مطالبه قدیمی و چند دهه‌ای ساکنان این شهر است با اتصال آب چاه‌های بخش خصوصی و ادارات دولتی به شبکه توزیع کاهش یافته و در مسیر پایداری قرار گرفته است.

پایداری شبکه توزیع آب شرب گرگان با اتصال چند چاه جدید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، گرگان با بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای شمال کشور با مشکل جدی تامین آب  شرب مواجه است که این مشکل امسال متاثر از خشک سالی و کم بارشی محسوس تر شده است.

این شهر هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد که تا هفته های گذشته تامین ۴۷۰ لیتر آن با کمبود سیستمی جدی مواجه شده و برای کنترل مصرف، قطعی برنامه ریزی شده در دستور کار قرار گرفت.

یکی از راه حل های قطعی حل این مشکل، ساخت سد شصتکلاته (میرداماد) است که به گفته استاندار گلستان اعتبار مورد نیاز آن در بودجه سال جاری قرار گرفت و به زودی احداث آن آغاز می‌شود.

هادی حق‌شناس اظهار داشت: گرگان و کرمان تنها شهرهای ایران هستند که آب شرب آن‌ها از چاه تامین می‌شود و با توجه به پایین رفتن عمق چاه‌ها و کاهش میزان بارندگی و خشکسالی چند سال اخیر، تامین مشکلات آب شرب ساکنان این شهر دشوار شده است.

وی گفت: اجرای طرح‌های بزرگ همچون احداث سد و بهینه‌سازی شبکه و استفاده از آب شیرین‌کن که مجوز آن نیز دریافت شده نیاز به زمان بیشتری دارد و به همین دلیل حل مشکل آب گرگان در کوتاه مدت مقدور نیست.

چندی پیش هم فرماندار گرگان به مردم وعده داد که تا پایان تیرماه ٢٠٠ لیتر بر ثانیه آب به شبکه شهری گرگان اضافه می شود.

محمد حمیدی گفت: اگر چه تمامی امکانات برای رفع مشکل کمبود آب به کارگیری شده اما از شهروندان تقاضا می‌شود در مصرف بهینه آب صرفه جویی کنند.

وی افزود: به دلیل کمبود ۴۷۰ لیتر بر ثانیه ای منابع تامین آب شرب، از ابتدای شب تا بامداد مدیریت فشار شبکه در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم در طول روز خدمات بهتری را ارائه کنیم.

فرماندار گرگان اضافه کرد: مدیریت فشار در ساعات شبانگاهی در راستای پایدار نگه داشتن توزیع آب است و اگر این مدیریت فشار اعمال نشود در طول روز به دلیل نرسیدن حجم مخازن به اندازه نیاز، در تامین آب شرب دچار مشکل خواهیم شد.

وی گفت: با دستور استاندار و برای کمک به منابع تامین آب شرب شهر گرگان در روزهای اخیر چند حلقه چاه با ظرفیت ۶۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار بهره برداری شد.

حمیدی بیان کرد: الگوی مصرف آب برای هر واحد مسکونی در ماه ١۵ هزار لیتر است و گروهی که بیش از این مقدار آب در ماه مصرف کنند در رده پرمصرف قرار خواهند گرفت.

فرماندار گفت ۶۰ درصد مشترکان شهر گرگان بالاتر از الگو، آب مصرف می‌کنند که سه پیامک اخطاریه برای این گروه ارسال شده و اگر در رفتار مصرف خود تغییری ایجاد نکنند با قطعی آب مواجه می‌شوند.

معاون حفظ و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان نیز گفت: ۹ حلقه چاه کشاورزی که قابلیت آب شرب آنها به تایید شرکت آب و فاضلاب استان رسیده ، به خطوط انتقال آب شرب گرگان متصل شد و از این طریق حدود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت شبکه آب شرب این شهر افزوده گردید.

جواد تیموری اظهار داشت: همچین چند چاه دیگر برای امکان اتصال به خطوط آب شرب شهر گرگان مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت و تاکنون ۱۲ حلقه با دبی ۱۲۰ لیتر برثانیه شناسایی شد و به احتمال فراوان تا چند روز آینده این چاه ها به خطوط انتقال شهر گرگان افزوده می شود.

وی ادامه داد: همچنین حفر ۲ چاه و بررسی وضعیت ۳۶ چاه دیگر برای اضافه شدن به خط توزیع آب شرب گرگان در حال بررسی است.

وی گفت : با این اقدامات، نیمی از مشکل کمبود آب شرب گرگان در  تابستان جبران می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان نیز گفت: ۱۸ درصد شبکه آب  استان به دلیل فرسودگی هدر می‌رود که برای نوسازی آن، فقط در شهرستان گرگان به بیش از هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

بهزاد هرمزی اظهار داشت: زیرساخت‌های فعلی آبی جوابگوی نیاز روز افزون و رشد بی‌رویه جمعیت گرگان نیست.

وی بیان داشت: از ۳۵ هزار چاه موجود گلستان، ۶۰۰ حلقه آن برای مصارف شرب است که حدود ۷۸ حلقه آن در گرگان وجود دارد و بیش از نیمی از آن به علت برخی از مشکلات در حال تعمیر یا از شبکه خارج شده است.

بر اساس بررسی وضعیت ایستگاه‌های شبکه سنجش منابع آب گلستان در حوزه باران سنجی، مقدار بارندگی استان از ابتدای سال آبی تا ۳۱ خرداد امسال بر اساس ایستگاه‌های آب منطقه‌ای ۳۰۰ میلی‌متر بوده که در مقایسه با سال آبی گذشته ۳۳ درصد و در متوسط درازمدت ۲۹ درصد کاهش داشته است.

بر این اساس بارندگی در نکارود ۲۷ درصد، اترک ۲۰ درصد، قره سو ۳۱ درصد و در گرگانرود ۳۲ درصد نسبت به متوسط درازمدت کمتر شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار