پرفورمنس «نه به احتکار خانگی» به شکل یک رویداد کاروانی به مناسبت هفته مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گرگان اجرا شد.

پرفورمنس "نه به احتکار خانگی" در گرگان اجرا شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  سید حسن حسینی نژاد ایده پرداز و کارگردان پرفورمنس "نه به احتکار خانگی" گفت: برخی از مردم از ترس افزایش بیشتر قیمت‌ها یا کمیاب شدن کالایی، اقدام به خرید بیشتر از نیاز می‌کنند و این امر سبب شده تا عبارت "احتکار خانگی" هم وارد ادبیات اقتصادی شود؛ هرچند برخی نیز معتقدند این کنش اقتصادی مردم را نمی‌توان احتکار دانست، اما روشن است که همین رویه به تعادل بازار، ایجاد فضای جولان دلالان و کمیابی و گرانی کاذب و در نهایت به خود مردم ضربه می‌زند.

او با تاکید بر اینکه کلیه نظارت‌ها و عوامل بازدارنده قانونی دولتی و حاکمیتی بی شک در جای خود مهم و تاثیر گذار هستند و همواره آن‌ها باید با قدرت برای جلوگیری از قاچاق و جولان دلالان پیش قدم باشند، افزود: از سویی دیگر خود مردم هم نقش دارند؛ ما زمانی شاهد ثبات قیمت‌ها خواهیم بود که میزان عرضه و تقاضا در بازار دارای یک رابطه منطقی باشد.

حسینی نژاد ادامه داد: پُر واضح است احتکارخانگی به نوبه و در جایگاه خودش در خصوص اقلام مصرفی هم نقش تعیین‌کننده‌ای در گرانی‌های اخیر دارد؛ چرا که هر گاه میزان این نوع احتکار افزایش یابد به‌طورحتم دیگر آن کالا به اندازه کافی در بازار وجود نخواهد داشت که این خود می‌تواند به ضرر قشر محروم جامعه باشد، همچنین عاملی برای افزایش مجدد قیمت‌ها، ورود قاچاقچیان و سودجویی بیشتر دلالان شود.

کارگردان این پرفورمنس درباره محتوای اثر، گفت: در این اثر شش اجراگر خانم و آقا با لباس‌ها و صورتک‌های متحدالشکل در حالی که هر کدام یک سبد چرخدار بزرگ فروشگاهی در دست داشتند؛ هنر نمایی کردند.

او افزود: سبد نفر اول با انبوهی از کالای اساسی پر شده بود و به ترتیب و در آخرین سبد هیچ کالایی به چشم نمی‌خورد و اجرا گران در حالی که در یک صف منظم و به صورت کاروانی در مسیر‌های تعیین شده  عبور می‌کردند؛ جلوه‌ای دیداری از خود و سبد‌ها و نیز محتوای نصب شده بر روی سبد‌ها خلق و به معرض دید عموم مردم در حال عبور از خیابان‌ها قرار دادند.

حسینی نژاد درباره محوریت محتوای نصب شده بر روی سبدها، گفت: این اثر در راستای ترویج فرهنگ به اندازه خریدن، پرهیز از احتکار خانگی و مقابله با قاچاق کالا و سودجویی دلالان تولید شد و کوشیدیم با بهره مندی از حداقل کلمات، حداکثر مفاهیم مرتبط برای این مسئله مهم که بر روی اقتصاد کشور و مردم به خصوص قشر محروم و کم برخوردار تاثیر دارد را در قالب پرفورمنسی به نمایش بگذاریم.

محسن قربانی، فائزه نوآبادی، احمد شاهرخ، طا‌ها فرزبد، فرزانه شاهینی و هستی محسنی، معید مرگان پور و فرزانه شاهینی در اجرا و آماده سازی این پرفورمنس نقش داشتند.

این پرفورمنس به همت معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد.

پرفورمنس یا پرفورمانس  در هنر‌های نمایشی عموماً شامل مراسمی است که طی آن هنرمند یا گروهی از هنرمندان، یک یا چند اثر هنری را به مخاطبان عرضه می‌کنند.


 

ارسال نظر

آخرین اخبار