شیرین‌سازی آب دریای خزر برای رفع مشکل کم آبی شهرها و روستاهای استان گلستان، یک راهکار اساسی است که در سند جامع آبرسانی استان هم به آن تأکید شده اما هنوز وزارت نیرو مجوزهای لازم را صادر نکرده است.

شیرین‌سازی آب دریا، پایانی بر تشنه‌کامی گلستان/سدی برای مصارف شرب در استان وجود ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از  گرگان ، وضعیت آب و برق در گلستان به هیچ وجه مناسب نیست و شهروندان با قطعی‌های مستمر و مکرر مواجه هستند. هرچند با کاهش دمای خوا میزان مصرف برق کاهش یافته و در یکی دو روز اخیر مانند هفته‌های قبل، خاموشی در استان نداشتیم اما وضعیت آب شرب در برخی مناطق استان از جمله گرگان به شدت دچار مشکل و بحران است.

همین موضوع سبب برگزاری جلسه اضطراری مجمع نمایندگان استان با شرکت‌های آب و برق استان شد تا در نهایت بتواند به یک جمع بندی مناسب برای مطالبه‌گری از وزارت نیرو برسد.

گرگان به همراه کرمان، تنها مرکز استان است که هیچ منبع آب شرب پایداری ( سد) ندارد و پس از سال‌ها دوندگی سد میرداماد (شصت کلاته) گرگان امسال برای نخستین در ردیف بودجه دارای ردیف اجرایی شد. ساخت این سد برای شهر گرگان از نان شب هم واجب‌تر است اما نمی‌تواند همه نیاز شهر گرگان به آب شرب را تأمین کند و آن طور که مسئولان می‌گویند با بهره برداری از این سد تنها می‌توان 20 درصد از آب شرب مورد نیاز مردم این شهر را تأمین کرد.

این در حالی است که در اطراف شهر گرگان، روستاها و شهرهایی قرار دارند که مردم آن با کمبود یا در برخی روستاها با بی‌آبی مواجه هستند و در بیخ گوش مرکز استان، این روستاها که فاصله چند کیلومتری با شهر 350 هزار نفری گرگان دارند، با تانکر آبرسانی می‌شوند.

رفع مشکل آب شرب شهر گرگان و برخی شهرهای دیگر مانند آزادشهر که به شدت در تأمین آب با چالش مواجه هستند، نیازمند راهکارهای اضطراری و کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است و آن طور که مسئولان می‌گویند همه این موارد در طرح جامع آبرسانی استان دیده شده است.

برخی اقدامات مانند حفر تعدادی چاه آب، اصلاح شبکه و جلوگیری از پرتی آب که مدیرعامل آب و فاضلاب استان آن را حدود 18 درصد اعلام کرده به همراه تأمین حقابه‌های استان از سد استان‌های همجوار از جمله سد گله‌ورد در مازندران و سد شیرین‌دره در خراسان شمالی، هم باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد.

اما راهکار میان مدت برای تأمین بخشی از نیاز آب شرب شهر گرگان، احداث سد شصت کلاته است که 80 میلیون مترمکعب به ظرفیت آب شرب استان اضافه می‌کند. هرچند این سد برای امسال 14 میلیارد تومان اعتبار ملی گرفته و 21 میلیارد تومان هم قرار است از منابع استانی برای تملک اراضی این سد اختصاص داده شود تا بتواند مقدمات اجرایی شدنش، فراهم شود.

در صورتی که این پروژه مانند سد نرماب دچار چالش‌ بی‌پولی و مسائل اجتماعی و غیره نشود، می‌توان انتظار داشت در مدت 5 تا 6 سال به بهره برداری برسد.

اما ظرفیت بزرگی که در تمام این سال‌ها در گلستان مورد غفلت قرار گرفته است، استفاده از آب دریای خزر است، گلستان همجوار با بزرگترین دریاچه آب شور جهان، اما همچنان تشنه‌کام است و با اینکه در استان‌های جنوبی کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس، سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه شیرین‌سازی آب دریا انجام شده اما در گلستان به این ظرفیت توجهی نشده است.

این در حالی است که بهزاد هرمزی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان گلستان درباره نیاز آبی شهر گرگان اظهار داشت: گرگان یکی از دو شهری است که فاقد سد برای تأمین آب است. در جلسه مردادماه سال گذشته که با نمایندگان مجلس داشتیم اعلام کردیم اکنون 1280 لیتر بر ثانیه تأمین آب داریم اما نیاز ما 1750 لیتر بر ثانیه است.

هرمزی گفت: همان زمان اعلام کردیم اگر در کنار طرح فوری و اضطراری 10 حلقه چاه دیگر حفر کنیم شاید بتوانیم از بحران تابستان 1400 عبور کنیم که در جلسه مجمع نمایندگان با هیئت رئیسه مجلس و وزیر نیرو این تعداد به 20 حلقه افزایش یافت. قرار شد 30 میلیارد تومان از اعتبار موردنیاز از طریق وزارت نیرو و 20 میلیارد تومان از منابع استانی تأمین شود.

وی ادامه داد: ما با آب منطقه‌ای برای آغاز حفر این چاه‌ها نشست برگزار کردیم اما در سال گذشته فقط 500 میلیون تومان اختصاص داشتیم و 28 خردادماه امسال هم از محل تنش 20 میلیارد تومان به گرگان و 10 میلیارد تومان برای شهرهای آزادشهر، رامیان، گنبدکاووس و بندرگز اختصاص داده شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: ما نیازها را به موقع اعلام کردیم اما آخر خردادماه امسال پول دادند، با این حال برای حفر 8 حلقه چاه در استان قرارداد بستیم که 2 حلقه چاه برای گرگان بود. این در حالی است که برای حفر و تجهیز هر یک حلقه چاه 4 تا 5 میلیارد تومان هزینه داریم.

با توجه به نیاز آبی استان به ویژه در شهر گرگان، به نظر می‌رسد حفر چاه‌ها چندان نتواند به رفع مشکل کمک کند زیرا در بهار و تابستان و با روشن شدن موتور حدود 35 هزار حلقه چاه کشاورزی، دیگر آبی برای 600 حلقه چاه آب شرب در استان باقی نمی‌ماند. از طرفی احداث سد هم تنها می‌تواند بخشی از مشکل را رفع کند برای همین استفاده از ظرفیت شیرین سازی آب دریا، یک راهکار اساسی و مهم برای تأمین آب شرب هم برای گرگان و هم برای شهرهای ساحلی استان به شمار می‌رود.

سیدمحسن حسینی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هم در این باره اظهار داشت: براساس پیش بینی‌های کارشناسی برای سال 1415 و 1425 به این نتیجه رسیدیم که راهکار اساسی برای رفع مشکل کم آبی شهرهای استان به ویژه گرگان، استفاده از آب دریا است.

وی توضیح داد: باید 100 میلیون مترمکعب از آب دریا شیرین سازی شود تا 50 میلیون مترمکعب آب شرب وارد شبکه آبرسانی شهرهای استان کنیم.

حسینی درباره دریافت مجوزهای این طرح گفت: از سال 97 آب منطقه‌ای به دنبال گرفتن مجوزهای این طرح بود و طبق آخرین اعلام مسئولان بالادستی، مجوز این طرح در مرحله نهایی قرار دارد و به زودی صادر می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بتوان از ظرفیت دریا که در این سال‌ها چندان مورد استفاده قرار نگرفته است برای تأمین آب شرب شهرها و روستاهای استان استفاده شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار