دامدار گنبدی گفت: دامداران در سایه بی‌کفایتی، بی‌تدبیری و بی‌نظارتی دولت در حال له‌شدن و نابودی هستند.

دامداران زیر بی‌نظارتی و بی‌تدبیری دولت در حال نابودی هستند/ پرداخت یارانه به دامداران بهترین راهکار حل مشکل است

به گزارش گلستان ۲۴؛ اسماعیل طیار دامدار ۲۰۰ راسی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: متاسفانه به‌خاطر بی‌نظارتی دستگاه‌های مرتبط در کشور قیمت نهاده‌های دامی مانند کاه، کنسانتره و ذرت نسبت به سال گذشته چندین برابر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در چند ماه گذشته به‌خاطر خشکسالی و کمبود آب تعداد زیادی از دامداران تذکرات لازم را در کمبود ذرت و افزایش قیمت کاه در سال جاری به مسوولان مرتبط دادند تا قبل از ایجاد مشکلات تدبیری در این حوزه انجام شود، متاسفانه این تذکرات و نامه‌نگاری‌ها به مسوولان مرتبط استانی و کشوری هیچ تاثیری نداشت و آنها در سایه بی‌تدبیری خود اجازه دادند تا این مشکلات به وجود آید.

* قیمت یک عدل کاه به حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان برای دامدار به صرفه نیست

دامدار گنبدی با اشاره به افزایش قیمت کاه در بازار خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک عدل کاه به قیمت ۱۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شد اما امسال به‌خاطر مشکلات حوزه کشاورزی قیمت یک عدل کاه به حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان رسیده است که این قیمت برای دامدار به صرفه نیست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از نهاده‌های دام، ذرت بوده که متاسفانه در حال حاضر با کمبود شدید آن مواجه هستیم و دامداران این کمبود را در ماه‌های  گذشته احساس می‌کردند و به مسوولان تذکر دادند که به‌جای کشت بی‌رویه شالی در منطقه که هم باعث کم‌آبی در حوزه دام و آب شرب خواهد شد و هم صدمه بزرگی به دیگر محصولات خواهد زد، کشاورزان را تشویق به کشت ذرت کنند.

* مسوولان نسبت به نظرات کارشناسی و تذکرات دامداران که با توجه به تجربیات چندین ساله به‌دست آمده بی‌تفاوت بودند

طیار با گلایه‌مندی از مسوولان مرتبط گفت: متاسفانه مسوولان نه تنها از ماه‌های گذشته نسبت به مشکلات پیش‌رو تدبیر کردند بلکه نسبت به نظرات کارشناسی و تذکرات دامداران که با توجه به تجربیات چندین ساله به‌دست آمده بی‌تفاوت بوده به طوریکه این بی‌تفاوتی و بی‌تدبیری این ذهنیت را ایجاد می‌کند که مسوولان نمی‌خواهند مشکلات این حوزه را حل و فصل کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر افزایش قیمت نهاده‌های دام، قیمت داروها، ویزیت دکتر دامپزشک و دستمزد کارگران افزایش یافته اما در مقابل قیمت شیر و گوشت برای دامدار چندان فرقی نکرده و سود آن به جیب واسطه‌ها می‌رود.

* دامداران راضی به افزایش قیمت گوشت قرمز یا گوشت سفید و یا شیر نیستند

دامدار گنبدی گفت: دامداران راضی به افزایش قیمت گوشت قرمز یا گوشت سفید و یا شیر نیستند، بهترین راهکار در این شرایط پرداخت سوبسید یا یارانه به دامدار و یا مردم برای خرید گوشت و شیر مایحتاج خانواده‌ها است.

 قیمت شیر تمام‌شده برای یک دامدار به ازای هر کیلوگرم یا لیتر ۱۰ هزار تومان بوده اما در حال حاضر کارخانه‌ها با همان قیمت سال گذشته شیر را خریداری می‌کنند و حتی قیمت مصوب ۶ هزار و ۴۰۰ تومان را هم قبول ندارند، در این شرایط و با توجه به فصل گرما دامدار یا باید شیر خود را با قیمت ناچیز بفروشد و یا فاسد شده و آن را دور بریزد.

در گفت‌وگو با دامداران استان گلستان یکی از راهکارهای که همگان تاکید کردند و برای کاهش قیمت کاه ارائه دادند این است که از کشورهای قزاقستان، ارمنستان و دیگر کشورهای همسایه که قیمت کاه بسیار مناسب بوده،‌ برای تامین نیاز دامداران وارد کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار