آمارهای پلیس امنیت اقتصادی استان گلستان نشان می دهد که میزان پرونده های قاچاق کالا و ارز ۶۲ درصد رشد داشته و همچنین در تعزیرات گلستان نیز با افزایش ۲۳۶ درصدی پرونده های قاچاق رو به رو هستیم.

بار کج قاچاق کالا در گلستان به مقصد نمی رسد/ آرزوهای سوداگران قاچاق کالا و ارز گلستان بر باد رفت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، کاهش ارزش پول ملی به موضوع قاچاق ارز دامن زده و این مهم باعث شده که فراز و فرودهای زیادی در تامین مایحتاج مردم به وجود بیاید و از این بستر سوداگرانی نیز به فکر آن هستند که یک شبه راه 100 ساله را بروند و به پول های هنگفتی برسند.

 

از سویی دیگر تولیدکنندگان ما مجبور هستند که مواد اولیه را با قیمت های بیشتری نسبت به گذشته تامین کنند و اشباع بازار از طریق قاچاق کالا باعث شده که میزان تولید روز به روز کاهش پیدا کند و به تبع آن با نزدیک شدن واحدهای تولیدی به ورشکستگی میزان بیکاری نیز در جامعه افزایش یافته است.

 

قاچاق کالا و ارز دامنه گسترده ای دارد و می تواند اثرات مخرب اجتماعی نیز برای جامعه ما به همراه بیاورد و این مسئله منجر به آن شده که مسئولان ارشد نظام به ویژه مقام معظم رهبری به این مسئله تاکید کنند و اقدامات پیشگیرانه ای را در دستور کار قرار دهند.

 

در گذشته ضعف قانونی در امر کالای قاچاق مبارزه با این پدیده شوم را تنها به مرزها محدود کرده بود که با اصلاح قانونی این مسئله در هر نقطه ای از کشور تسری پیدا کرده و این مهم کار را برای مسئولان امر در استان ها دو چندان کرده است.

 

در سال گذشته همچنین پلیس امنیت اقتصادی در استان تشکیل شده و براساس آن میزان کشف کالای قاچاق و ارز نسبت به سال گذشته رشد خوبی نشان می دهد.

 

*رتبه 21 گلستان در حوزه میزان قاچاق کالا و ارز

«حسین نجف زاده»، مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان در این باره می گوید: براساس قانون هر فعل یا ترک فعلی که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز شود و براساس این قانون و یا سایر قوانین، قاچاق محسوب و برای آن مجازات‌ تعیین شده بود.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه لایحه‌ اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بررسی و تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و براساس آن کالای قاچاق علاوه بر مبادی ورودی کشور در هر نقطه کشف شود قاچاق است و براساس آن جرائم و مجازات تعریف شده است.

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان ابراز داشت: در استان گلستان با وجود آنکه یک مرز 450 کیلومتری خشکی و دریایی داریم اما جزو استان های امن از نظر قاچاق محسوب می شود و از این منظر در رتبه بیست و یکم در بین استان های کشور هستیم و امیدواریم با تدابیری که اندیشیده شده است شاهد کاهش قاچاق از مبادی ورودی استان نیز باشیم.

 

*پرونده های قاچاق کالا و ارز در بازه 25 روزه رسیدگی می شود

نجف زاده بیان کرد: مسیر رسیدگی به پرونده های قاچاق کالا و ارز را کاهش دادیم و استاندارد رسیدگی برای پرونده ها در تعزیرات حکومتی 30 روز است که در حوزه قاچاق کالا و ارز این پرونده ها به صورت میانگین در 25 روز رسیدگی می شود.

 

وی بیان کرد: در اجرای احکام نیز تلاش شد که در اسرع وقت نسبت به متخلفان حوزه قاچاق کالا و ارز اقدام کنیم تا این اقدام ما بازدارندگی بیشتری داشته باشد.

 

این مقام مسئول بیان کرد: برای کاهش قاچاق در سطح استان هماهنگی و جلسات خوبی داشتیم و نسبت به تبیین مقررات در دستگاه های اجرایی تلاش کردیم و این مسئله نیز به موضوع کاهش قاچاق کالا و ارز در استان کمک کرد.

 

نجف زاده تشکیل پلیس امنیت اقتصادی نیز در امر کاهش قاچاق کالا و ارز تاثیرگذار دانست و افزود: از ابتدای سال تا 20 تیر سال جاری 651 پرونده قاچاق کالا ارز در استان شکل گرفته که نسبت به سال گذشته 56 درصد رشد داشته است.

 

*افزایش 236 درصدی جرائم نقدی پرونده های قاچاق کالا و ارز

وی بیان کرد: در حوزه برخورد با متخلفان نیز 236 درصد جرائم نقدی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است و میزان جرائم نقدی ما از 17 میلیارد و 510 میلیون ریال به 58 میلیارد و 826 میلیون ریال رسیده است.

 

مدیرکل تعزرات حکومتی گلستان ادامه داد: استاندار، دادستان و دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز همکاری های بسیار خوبی با مجموعه تعزیرات حکومتی داشتند و انتظار ما از دستگاه های ذی ربط این است که همه به وظیفه خود به درستی عمل کنند.

 

نجف زاده تاکید کرد: یکی از معضلات استان در حوزه قاچاق کالا نهاده های دامی است که با ارز چهار هزار و 200 تومانی وارد استان می شود و هر هفته کشف فروش آزاد آن را در استان شاهد هستیم و دستگاه نظارتی باید نظارت خود را تشدید کند.

 

وی افزود: در حوزه قاچاق دارو نیز همکاری ها نسبت به گذشته بیشتر شده است و انتظار در این حوزه وجود دارد در آینده امیدواریم برآورده شود.

 

*تشکیل 50 پرونده در تعزیرات گلستان در خصوص رمز ارزها

وی به مسئله برخورد با مرکز استخراج رمز ارزها اشاره کرد و گفت: 50 پرونده با ارزش 43 میلیارد و 215 میلیارد ریال در این زمینه تشکیل شده و با این افراد برخورد شده است.

 

نجف زاده بیان کرد:  افرادی هم که در حوزه رمز ارزها مجوز کسب کردند علاوه بر مجوز محل باید برای تک تک دستگاه ها نیز مجوز قانونی داشته باشد و از آنجا که دستگاه های ماینر قاچاق است با آن برخودر می شود.

 

*افزایش 62 درصدی پرونده های قاچاق کالا و ارز در پلیس امنیت اقتصادی گلستان

سرهنگ «عباسد پهلوان نسب»، رئیس پلیس امنیت اقتصادی گلستان نیز می گوید: در سه ماه اخیر ارزش کالاهای مکشوفه بالغ بر 199 میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته 62 درصد رشد نشان می دهد و این مهم  بیانگر آن است که عزم جدی در نیروی انتظامی برای مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد.

 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گلستان ادامه داد: مواد سوختی، دارو، نهاده های دامی و چوب های جنگلی و لوازم آرایشی بیشترین محصولات و کالاهای قاچاق در سطح استان گلستان به شمار می رود.

 

پهلوان نسب بیان کرد: در پنج مرحله طرح مبارزه با قاچاق کالا و  ارز را در سطح استان اجرا کردیم که نتیجه آن کشف کالاهای قاچاق به ارزش 30 میلیارد ریال بود.

 

وی افزود: نخستین اقدام ما تشکیل و امنیت اقتصادی در سطح استان بود که به رسیدگی پرونده ها و برخورد با معقوله کالا و ارز نقش داشته است.

 

رئیس پلیس امنیت اقتصادی گلستان بیان کرد: دو ایست بازرسی مصوب را در تنگراه و یک ایست بازرسی در شرق استان راه اندازی کردیم و تلاش ما این است که در غرب استان نیز با توجه به اینکه در استان های کردستان، تهران و اردبیل ایست بازرسی نداریم یک ایست بازرسی مصوب داشته باشیم.

 

پهلوان نسب ابراز داشت: ایجاد سامانه مختلف مثل سامانه جامع انبارها و رصد آنها به نظارت بیشتر و رسیدگی به موضوع قاچاق کالا به ما کمک می کند، هدف از تشکیل پلیس امنیت اقتصادی این نیست که با خرده فروشان مقابله کنیم و هدف ما این است که با سازمان های قاچاق کالا و ارز و مباحث خرید و حمل برخورد کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار