مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۶ دوربین رصد و پایش حریق در جنگل های گلستان خریداری شده که سه مورد از آنها تاکنون نصب شده است.

۶ دوربین رصد و پایش حریق در جنگل های گلستان نصب می شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، عبدالرحیم لطفی صبح سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران در خصوص اقدامات انجام شده بعد از ثبت جهانی جنگل های هیرکانی اظهارکرد: از جمله اقدامات مهم این اداره کل در خصوص حفظ این میراث گرانبها اجرای کاداستر (حد نگاری) و تثبیت مالکیت دولت در این اراضی، ساماندهی نیروهای حفاظتی در قالب ۱۸ حوزه آبخیز و ۱۶۶ بلوک حفاظتی، نصب دوربین های پایش حریق، تجهیز اتاق مانیتورینگ در یگان حفاظت این اداره کل و مبارزه با آفات و بیماری ها است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: طی دو سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار طرح کاداستر اراضی ملی در استان گلستان انجام شده است.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای حفاظت از جنگل های هیرکانی تجهیز نیروهای حفاظتی منابع طبیعی به بی سیم‌های دیجیتال مجهز به سیستم ردیابی ماهواره‌ای، تجهیزات انفرادی مورد نیاز و امکانات دفاع شخصی به تعداد ۶۱۸ قلم است که جنگلبانان بتوانند با ایمنی بیشتر و کیفیت بهتر به وظایف خود عمل کنند.

لطفی در خصوص نصب دوربین های پایش حریق افزود: هم اکنون ۶ دوربین خریداری شده که سه مورد از آنها در مناطق درازنو، ارتفاعات آزادشهر و جنگل‌های عرب داغ کلاله نصب شده است.

وی توضیح داد که طبق برآورد کارشناسان برای پایش مستمر و دقیق، جنگل‌های استان حداقل به ۲۰ دوربین تخصصی نیاز دارد که مراحل جانمایی آنها انجام شده و تلاش‌ها برای تهیه آن در حال انجام است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اضافه کرد: همچنین سیستم مانیتورینگ در استان که به طور دقیق و مستمر مسئولیت پایش اطلاعات ارسالی این دوربین‌ها را برعهده دارد هم، راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: آفات و بیماری ها مسأله مهم دیگری است که عرصه های طبیعی را تهدید می کند که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در این راستا اقداماتی چون محلول پاشی، اقدامات مدیریتی و عملیات بهداشتی انجام داده است.

لطفی اضافه کرد: در کنار این اقدامات با توجه به نابودی بخش زیادی از شمشادهای جنگلی در شمال کشور از پایه های سالم شمشاد، قلمه گیری و تولید نهال می شود تا به عنوان ذخیره ژنتیکی نهال ها را در نهالستان داشته باشیم که در صورت نیاز از آنها استفاده شود تا نسل این گیاهان از بین نرود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان تصریح کرد: عواملی همچون تغییر اقلیم، ورود انسان به طبیعت و انجام اقداماتی همچون برداشت بیش از حد و حذف گونه‌های بومی و کاشت گونه‌های غیربومی باعث بهم ریختگی تعادل طبیعت شده و ایجاد این عوامل تخریبی را به دنبال دارد لذا فرهنگ سازی و مشارکت مردمی در حفظ و صیانت از منابع طبیعی هم در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران پس از بررسی در چهل‌وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان، در تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۱۹ مصادف با ۱۹ تیرماه ۱۳۹۸ با شماره ۱۵۸۴ در فهرست جهانی به ثبت رسید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار