دامدار گلستانی گفت: متاسفانه دولت فعلی در ایجاد مشکلات دامداران و سایر حوزه‌ها نقش داشته و به نظر می‌رسد مایل به حل مشکلات حوزه‌های مختلف مانند دامداران نیست.

دولت فعلی در ایجاد مشکلات دامداران نقش موثری دارد/ صادرات دام مازاد بهترین راهکار حل مشکلات دامداران است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس در گرگان اظهار کرد: امسال وضعیت کشت نهاده‌های دامی در اراضی کشاورزی بسیار کم شده و کشاورزان با توجه به منفعت خوب کاشت شالی معمولا ترغیب به کشت این محصول پرآب هستند.

وی تصریح کرد: در بین نهاده‌های دامی وضعیت ذرت علوفه‌ای نسبت به دیگر نهاده‌ها بدتر بوده و می‌توان گفت چنین محصولی در اراضی کشت نشده و کمبود شدید آن در بازار به خوبی احساس می‌شود.

در سال گذشته ذرت علوفه‌ای به ازای هر کیلوگرم ۴۰۰ تومان بوده که در اقساط پنج ماهه در اختیار دامداران به صورت آزاد قرار می‌گرفت ولی امسال این محصول به ازای هر کیلوگرم در گرگان یک‌هزار و ۸۵۰ تومان و به صورت نقدی خرید و فروش می‌شود.

دامدار گلستانی خاطرنشان کرد: یک دامدار مانند بنده که دارای ۱۵۰ راس دام سنگین باشد باید برای خرید ۵۰۰ تن ذرت علوفه‌ای یک میلیارد تومان به صورت نقدی پرداخت کند، بنده دو دستگاه سیلو برای ذخیره ذرت و دیگر نهاده‌های دام برای دام‌های خود دارم اما امسال با توجه به گرانی نهاده‌های دامی و کمبود این نهاده‌ها هر دو سیلو بنده خالی است.

وی با اشاره به ممنوع خروج بودن نهاده‌های دامی از گلستان بیان کرد: متاسفانه ۵۰ درصد از کاه تولیدی استان گلستان به خارج از استان حمل شده و از این میزان ۲۰ درصد به کشورهای دیگر صادر می‌شود، از ۵۰ درصد باقیمانده کاه تولیدی در استان ۴۰ درصد دامدار برای تغذیه دام خود نگه داشته و ۱۰ درصد دیگر نیز توسط واسطه‌ها خریداری و انبار شده تا ماه‌های آینده با قیمت بسیار بالا بفروش برسد، نکته مهم اینجاست که وقتی در استان کاه مصرفی دامداران تامین نمی‌شود چرا اجازه خروج آن به خارج از استان داده می‌شود و حتی دستورالعمل قانونی نیز رعایت نمی‌شود.

مسافر گفت: با توجه به اینکه استان گلستان به ویژه شهرستان گنبدکاووس و ترکمن صحرا قطب دامپروری بوده و هست متاسفانه در سایه بی تدبیری دولت فعلی و عدم حمایت و نظارت های دقیق بر توزیع نهاده های دام و قیمت تولیدات دام بیش از ۲۰ واحد دامداری صنعتی در حوزه شهرستان و اطراف در ماههای گذشته تعطیل شده و دام های خود را زیر قیمت مناسب بفروش رساندند.

وی ادامه داد: اگر این روند توزیع نهاده‌های دام بدون نظارت دقیق و برنامه‌ریزی‌های مناسب پیش رود از دی ماه امسال تمامی دامداران باید با عدم وجود نهاده‌های دامی به ویژه کاه و ذرت علوفه‌ای مواجه شوند و این امر تا خرداد سال آینده ادامه داشته که باعث فلج شدن صنعت دامپروری در استان شده و به طور یقین بیشتر دامداران مجبور خواهند شد دام‌های خود را با قیمت بسیار نازل به فروش برسانند و این فاجعه بزرگ در تولیدات دامی در کشور است.

دامدار گلستانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دامدارانی که توانستند این شرایط بحرانی در تامین نهاده‌های دام خود را تحمل کرده و دامداری خود را حفظ کنند به خاطر این است که درآمد دیگر خود مانند کشاورزی یا درآمد مشاغل دیگری که دارند را صرف نگهداری دام خود کرده و بخشی از نهاده‌های دامی را به صورت دولتی تهیه می‌کنند.

وی بیان کرد: یک دام سنگین ماهانه بین ۱۲ الی ۱۵ تن انواع نهاده‌های دامی را مصرف می‌کند و زمانی که یک گوساله ماده به دنیا می‌آید بعد از ۱۵ ماه آبستن شده و بعد از گذراندن ۹ ماه بارداری وضع حمل می‌کند در این مدت سودی برای دامدار نداشته و فقط باید خوراک و نگهداری آن انجام شود اما همین دام در زمان فروش چندان قیمتی نداشته و حتی هزینه‌های انجام شده در این مدت نیز حاصل نمی‌شود.

مسافر با اشاره به قیمت بسیار پایین شیر گفت: یک گاو شیری روزانه با مصرف نهاده‌های دام آزاد ۱۳۰ هزار تومان و با مصرف نهاده‌های دام دولتی ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد که این مبلغ با قیمت شیر به دست آمده همخوانی ندارد.

وی تصریح کرد: دولت فعلی خود در ایجاد مشکلات دامداران و دیگر حوزه‌های تولیدی مانند کشاورزی، صنعت و غیره نقش مهمی داشته و با توجه به اینکه به تمامی مشکلات حوزه‌های مختلف به ویژه دامداران اشرافیت دارد به نظر می‌رسد تمایل به حل مشکلات تولیدی ندارد.

وی ادامه داد: مشکل ما دامداران افزایش قیمت نهاده‌های دامی، افزایش قیمت حقوق چوپان برای نگهداری دام‌ها و سایر مباحث این حوزه نیست، مشکل ما پایه اقتصاد بوده که متاسفانه در این هشت سال بی‌تدبیری‌های زیادی انجام شده و همه اقشار به نوعی درگیر این بی‌تدبیری‌ها و عدم برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت شدند.

دامدار گلستانی ابراز کرد: قیمت یک دام سبک یا سنگین برای مصرف کننده زیاد و گران بوده و برای دامدار به صرفه نیست و اگر این روند پیش رود اقتصاد دامپروری دچار ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری شده به طوریکه دامداران مجبور می‌شوند حتی دام مولد خود را نیز بفروشند و در این صورت ما شاهد افزایش چند برابری قیمت گوشت و نهاده‌های دامی برای مصرف‌کننده و دامدار خواهیم بود.

وی گفت: بهترین راهکار برای حل مشکلات موجود در صنعت دامپروری کشت نهاده‌های دامی با ابزار تشویقی بین کشاورزان بوده و می‌بایست دام‌های مازاد به کشورهای مدنظر صادر شود تا منبع دامدار خوبی برای دامداران عزیز باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار