در سه شب نخست محرم بچه های مسجدی دارالمومنین با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی مراسم سوگواری را با ضمانت سلامتی برگزار کردند.

سوگواره حسینی با ضمانت سلامتی در گلستان/ گلایه هیئت های مذهبی از قطعی آب و برق

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، مراسم روضه و سینه زنی امسال حال و هوای غریبی دارد، جای خیلی از سیاه پوشان هیئت و خادمان مسجد در محرم 1400 خالی است.

برخی به خاطر بیماری و علائم کرونا مراسم هیئت را از فضای مجازی دنبال می کردند و برخی ها هم این ویروس منحوس از میان ما با خود برده بود.

هنوز چند دقیقه ای از روضه نگذشته بود که این فضای سنگین و دلتنگی باعث شد که اشک از چشمان بچه های هیئتی سرازیر شود، نگاه غریبانه به برخی از صندلی های خالی ردیف جلوی هیئت بیانگر آن بود که امسال هم یکی از خادمان حسینی از میان ما به خاطر کرونا و بیماری پرگوشیده است.

از دست دادن عزیزان داغ بزرگی است که بچه های هیئتی که سالیان سال روضه حضرت زینب (سلام الله علیها) و حضرت عباس (علیه السلام) را گوش کردند این مسئله را با پوست و گوشت خود لمس می کنند و از این رو بسیاری از هیئت ها تصمیم گرفتند که اجازه ندهند در خیمه عزاداری حسینی یک قطره خون از دماغ کسی بیاید و به خاطر عادی انگاری کسی به کرونا مبتلا شود.

سری به برخی از هیئت های مذهبی شهر زدیم، همان چیزی که تصور می کردیم در این هیئت ها مورد توجه بود، آنهایی که تب سنج داشتند قبل از ورود عزاداران حسینی سلامتی آنها را بررسی می کردند، یکی دو نفر نیز مامور شده بودند که با محلول های ضدعفونی اجازه ندهند که فضای مراسم آلوده به ویروس کرونا شود.

ضدعفونی دست های عزاداران قبل از ورود به فضای مراسم از دیگر اقدامات مورد توجه مسئولان هیئت بود و همچنین به چند هیئتی که سر زدیم این مراسمات در فضای باز برگزار شد.

بزرگان هیئت هم با کمال ادب اگر کسی پروتکل ها و فاصله اجتماعی را نادیده می گرفت تذکر می دادند.

سه شب از عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) نیز گذشته و اما در کنار این مراسم ها گلایه هایی نیز از مسئولان وجود داشت.

برخی از هیئت های مذهبی از قطعی برق بدون برنامه ریزی و یا اطلاع قبلی که باعث بهم ریختن مراسم سوگواری شده بود گلایه داشتند و به ما بیان کردند که به گوش مسئولان شرکت توزیع نیروی برق برسانید که بچه های هیئت پس از نماز مغرب و عشاء به مدت دو ساعت برای امام حسین (علیه السلام) برنامه دارند و اگر بنا دارند برق را قطع کنند حتما به مسئولان هیئت ها مساجد، تکایا و حسینیه های آن منطقه اطلاع رسانی کنند تا شرمنده عزاداران حسینی نشوند.

برخی دیگر نیز از قطعی آب در طول شب گلایه داشتند و اعتقاد داشتند که مسئولان شرکت آب و فاضلاب باید تدابیر جدیدی را اتخاذ کنند و ساعت قطعی آب را در این زمان کاهش دهند.

حرف منطقی هم بود و قطعی آب با ازدحام جمعیت در مراسم ها باعث بروز مشکلات بهداشتی می شود و ما نیز به آنها قول دادیم در گزارش خود به این مسئله بپردازیم.

گرچه بسیاری از مردم تلاش می کنند در این شب ها برای حفظ سلامتی از بستر فضای مجازی مراسم سوگواره های حسینی را دنبال کنند اما برخی نیز نذر داشتند که مراسم سوگواری را در زادگاه خود  برگزار کنند و از عدم تدابیر لازم از سوی ستاد کرونا برای تغییر ساعت منع تردد شبانه گلایه می کردند.

البته بسیاری از بچه هئیتی هایی که چند ماهی شب و روز را می شمردند که به محرم برسند و بتوانند بار دیگر برای ارباب خوبی های عالم سوگواری کنند هیچ گلایه ای نداشتند و با متانت پاسخ می دادند مراسم امام حسین (علیه السلام) بد نمی شود.

وقتی به عمق نهضت عاشورا هم فکر می کنیم می بینیم که همه این سوگواره ها زیبایی از ایثار را به نمایش گذاشته است،  شهدای کربلایی که در روز عاشورا آن سختی را به جان خریدند و امامی که از همه چیزش گذشت تا اسلام بماند و این زیبایی حسینی بود که باعث شده تاریخ حماسه ای از عاشورا بنویسد.

قطعا قطعی آب و برق و کرونا هیچ حسینیه ای را تعطیل نخواهد کرد ولی حس خادمی اباعبدالله الحسین (علیه السلام) است که باعث دلنگرانی ها در شب های کرونایی محرم می شود و گوشزدی که شاید بچه های هیئتی می خواهند به مسئولان بگویند که در این شب ها روسیاه عزاداران حسینی نشوید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار