درد مزمن گلستان در زمینه کمبود تجهیزات بیمارستانی و ناکافی بودن کادر درمان در شرایط کرونایی، استان را به یک فاجعه نزدیک کرده که تنها نگاه ویژه دولت می تواند، نجات بخش مردم منطقه باشد.

نهیب سونامی کرونا در گلستان/ امکانات استانی جوابگو نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، پیک پنجم کرونا در گلستان وارد هفته نهم شده و تعداد بستری‌ها را تا ۲۰ برابر افزایش داده است.

با بالا رفتن تعداد بیماران بستری و سرپایی کرونا در استان، امکانات و نیروی انسانی و تجهیزات دیگر پاسخگو نیستند.

هر چند که در هفته گذشته استاندار گلستان در ستاد ملی کرونا از رئیس جمهور درخواست کرد تا با ویژه بینی و اختصاص داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی کمک جدی تری به این استان شود اما تاکنون اتفاق خاصی در این زمینه روی نداده است.

علاوه بر تخت‌ها، راهروها و حتی صندلی‌های بیمارستان‌ها هم از بیماران کرونایی پُر شده و بسیاری هم به صورت سرپایی و روزانه خدمات دریافت می‌کنند.

همه گیری کرونا در گلستان کمبود امکانات را بیش از پیش آشکار کرده و در شرایطی که حدود دو هزار بیمار در استان بستری هستند لازم است که نگاه ویژه‌تری به این استان شود.

کمبود اکسیژن، تخت‌های بیمارستانی و دستگاه‌های سی تی اسکن، ونتیلاتور و غیره همچنان مشهود بوده که این عوامل پروسه درمانی بیماران را با چالش روبرو خواهد کرد.

علاوه بر آن کادر درمان هم با گذشت ۱۸ ماه از آغاز شیوع کرونا خسته بوده و هم اکنون ۱۴۸ نفر آن‌ها در مرخصی استعلاجی هستند و همین امر فشار مضاعفی را بر سایر درمانگران وارد کرده است.

هرچند که نیروی زمینی سپاه و پزشکان جهادی وارد استان شده اما این میزان نمی‌تواند به طور کامل نیاز استان را برطرف کند و باید اقدام جدی و عاجلی انجام شود.

تزریق نیروی انسانی لازم است

استاندار گلستان در ستاد ملی کرونا از رئیس جمهور خواست روند واکسیناسیون در استان شتاب بیشتری گرفته تا جلوی گسترش بیش از پیش این بیماری گرفته شود.

هادی حق شناس با بیان اینکه استان نیازمند تجهیزات بیشتری است، افزود: استفاده از بازنشستگان دانشگاه علوم پزشکی، پرداخت بدهی‌های شرکت‌های دارویی و تزریق منابع مالی و نیروی انسانی می‌تواند به مقابله با کرونا در گلستان کمک کند.

کمبود امکانات امان مردم را بریده است

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی هم در خصوص شرایط کرونا در استان به خبرنگار مهر گفت: وضعیت کرونا در گلستان از بحران گذشته و فوق بحرانی است.

امانقلیچ شادمهر افزود: فوتی‌های گنبدکاووس در شبانه روز به ۲۰ نفر هم رسیده و شرایط هیچ جای کشور به اندازه استان ما وخیم نیست.

شادمهر بیان کرد: دولت هم کار را رها کرده و مردم باید خودشان مراقب جان خود باشند.

وی اضافه کرد: از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخواست کرده‌ایم تا سفری به گلستان داشته باشد و با دیدن کمبودها ورود تجهیزاتی همچون تانک‌های اکسیژن و روند واکسیناسیون شتاب بیشتری به خود بگیرد.

شادمهر بیان کرد: گلستان با کمبود اکسیژن روبرو است و داروخانه‌ها سرم ندارند البته کل کشور درگیر این بیماری است اما شرایط استان ما وخیم‌تر است و باید به آن نگاه ویژه‌ای شود.

در شرایط بحرانی کرونا در گلستان نیاز است تا نیروهای انقلابی و جهادی پای کار آمده و آتش به اختیار عمل کنند تا وضعیت استان بهبود یابدشادمهر افزود: کمبود دارو، سرم و آب مقطر امان مردم را بریده و باید نیروهای انقلابی و جهادی پای کار بیایند و آتش به اختیار عمل کنند تا وضعیت بهبود یابد.

بی تدبیری سبب فاجعه شده است

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: کل کشور درگیر کرونا بوده و روز به روز به تعداد استان‌های بحرانی اضافه می‌شود.

«عبدالجلال ایری» افزود: باید برای تهیه واکسن و دارو از قبل برنامه ریزی می‌شد تا هم اکنون با مصاحبه‌های پراکنده که تقصیر را به گردن هم می‌اندازند، روبرو نمی‌شدیم و کشور هم دچار بحران نمی‌شد.

وی از ورود تجهیزات جدیدی همچون دستگاه اکسیژن ساز، کپسول اکسیژن و چند دستگاه ونتیلاتور به حوزه انتخابیه خود خبر داد و گفت: نگاه جزیره‌ای و مقطعی کارساز نیست و باید مشکلات از اساس حل شود.

ای ری ادامه داد: کرونا بی‌وقفه در مسیر خود حرکت می‌کند و با این روش نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی بندرترکمن بیان کرد: ظرفیت بیمارستان شهرستان بندرترکمن ۶۵ تخت بوده ولی در وضع موجود به ۱۲۰ نفر خدمات‌رسانی می‌کند و علاوه بر آن روزانه ۸۰ نفر هم سرپایی خدمت دریافت می‌کنند.

ای ری گفت: وضع موجود حاصل بی‌تدبیری و عدم برنامه‌ریزی وزارت بهداشت است که این فاجعه را برای مردم رقم زده و انتظار داریم تمام دستگاه‌ها در حد توان پای کار بیایند.

وی افزود: با کمک سپاه و ارتش، نیروی انسانی و تخت جدید وارد بندرترکمن شده اما هم باید مردم رعایت کنند و هم واکسیناسیون افزایش یابد.

ای ری تصریح کرد: در شهرستان‌های انتخابیه بنده، در یک شبانه روز، ۴۵ نفر بر اثر کرونا فوت می‌کنند و آمار ورودی به بیمارستان‌ها هم افزایشی است.

وی گفت: دو مرکز هلال احمر و یک درمانگاه داخلی بیمارستان را در بندرترکمن تجهیز کردیم تا مردم در آنجا خدمات دریافت کنند.

از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم در خصوص وضعیت کرونا در استان به خبرنگار مهر گفت: در هفته‌های اخیر تجهیزات زیادی وارد استان شده و درخواست راه اندازی بیمارستان صحرایی هم دادیم، کادر درمان نیروی زمینی سپاه طی دو مرحله وارد استان شده که جانمایی کرده و خدمات خود را آغاز می‌کنند.

محمدمهدی زرگران با بیان اینکه همه ظرفیت بیمارستان‌ها به کار گرفته شده است، افزود: دو هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در گلستان وجود دارد که از این تعداد دو هزار تخت در اختیار بیماران کرونایی است.

وی در خصوص کمبود دارو، گفت: کمبود سرم با اضافه شدن خط تولید در کشور تا حدود زیادی رفع شده و در داروی رمدسیویر مشکلی نداریم اما در داروی «اکتمرا» به دلیل مصرف بی رویه دچار کمبود شده‌ایم اگرچه شاید اثر ثابت شده‌ای در درمان همه بیماران هم نداشته است.

زرگران درباره اینکه آیا با این وضعیت نگاه ویژه به استان نیاز است، توضیح داد: نگاه ویژه به استان در صورتی امکانپذیر است که فقط وضعیت استان گلستان به این شکل باشد اما متأسفانه بسیاری از استان‌ها وضعیت بهتری از استان ما ندارند و به تجهیزات و نیروهای خود نیاز دارند و در این شرایط نمی‌توان امید داشت که وزارتخانه نگاه ویژه‌ای به استان داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر چه اقدامات خوبی هم در استان از نظر تخت‌های بیمارستانی، ونتیلاتور و اکسیژن انجام شده و ما مدام با توجه به افزایش تعداد بیماران تخت‌ها را هم افزایش می‌دهیم اما اگر با همین روال پیش برود تجهیزاتی نخواهیم داشت که به بیماران جدید خدمات ارائه دهیم.

زرگران اضافه کرد: ۲۸۴ تخت آی سی یو در استان وجود دارد و البته چند تخت را هم مجهز به ونتیلاتور کرده و شرایط آی‌سی‌یو را ایجاد کرده‌ایم اما تخت آی سی یو محسوب نمی‌شوند.

وی با اشاره به شرایط فوق حاد در بندرترکمن هم گفت: در این شهرستان یک درمانگاه بیماران سرپایی از روز گذشته با تجهیز اکسیژن وارد چرخه خدمات دهی به بیماران کرونایی شده تا از فشار به بیمارستان این شهرستان بکاهد که البته این امر تا مدتی جواب می‌دهد.

زرگران تاکید کرد: از حداکثر نیروی انسانی خود استفاده کرده و در حال حاضر ۱۴۸ نفر از همکاران ما در مرخصی استعلاجی هستند و شرایط پرسنل ما ایده آل نیست اما آنها از جان خود مایه می‌گذارند.

گلستان از نظر سرانه تخت‌های بیمارستانی و امکانات درمان وضعیت خوبی ندارد و در شرایط کرونا این کمبود امکانات خود را بیشتر نشان می‌دهد لذا برای عبور از بحران ایجاد شده نگاه ویژه مسئولان کشوری نیاز است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار