بانوان ترکمن با حضور در عرصه زنبور داری گلستان با تلاش همراه با دانش الگویی برای رسیدن به موفقیت شده اند.

حضور موفق بانوان ترکمن در عرصه زنبور داری گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز گلستان ، بانوان ترکمن با تلاش همراه با دانش در عرصه زنبور داری گلستان الگویی برای رسیدن به موفقیت شده اند.
این بانوان اهل روستای ترجنلی و تنگراه شهرستان گالیکش با بهره برداری از سنت پدران و پدر بزرگان واستفاده از دانش روز هم از شهد درختان نمدار پارک ملی گلستان در فصل بهار برای تولید عسل جنگلی بهره می‌برند و هم از گیاهان خودروی خارشتر دشت‌های جلگه‌ای شمال استان در فصل تابستان به خصوص حاشیه سد گلستان برای تولید عسل خار شتر، ژل رویال، گرده گل، بره موم و زهر زنبور عسل استفاده می‌کنند.
رئیس اتحادیه تعاونی‌های زنبور داری استان می‌گوید: گلستان حدود ۲۰۰ هزار کلونی و ۴ هزار بهره بردار بخش زنبور داری دارد که ۱۵ تا ۲۰ درصد بهره برداران بانوان هستند.

مهدی رجبلو می‌افزاید : زنبور دارن گلستان سالانه هزار و ۵۰۰ تن عسل تولید می‌کنند که امسال با توجه به سرسبزی گیاهان خارشتر تا ۳۵ درصد از عسل گلستان عسل خارشتر خواهد بود.

خانم دکتر عنایتی متخصص تغذیه می‌گوید : عسل خارشتر خواص درمانی بسیاری برای دفع سنگ کلیه، مثانه، مجاری ادراری و حتی سنگ صفری و درمان برخی اختلالات قلبی دارد.

گلستان با داشتن یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع ظرفیت بالایی برای توسعه زنبور داری دارد.

لینک مشاهده فیلم

ارسال نظر

آخرین اخبار