اجرای پروژه‌های زهکشی سبب جلوی ماندابی و شور شدن خاک را گرفته و با توجه شرایط خاص استان گلستان، می‌تواند کمک زیادی به کنترل و مدیریت سیلاب کند.

زهکشی، راهکاری برای اصلاح آب و خاک و کنترل سیلاب/ زهکشی ۱۰۰۰۰ هکتار از اراضی استان گلستان به پایان رسید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، بخشی از اراضی استان گلستان شهرستان‌های مختلف از بندرگز گرفته تا گمیشان و بندرترکمن همواره در معرض ماندابی قرار داشتند. این اتفاق سبب شور شدن خاک و از بین رفتن حاصلخیزی آن و تبدیل شدن به زمینی غیرقابل کشت شده بود. در دولت نهم موضوع زهکشی اراضی استان گلستان مطرح شد. بررسی‌های کارشناسی از نیاز بیش از 450 هزار هکتار از اراضی استان به زهکشی خبر می‌داد و در نهایت پس از مطالعات مجدد مشخص شد که 280 هزار هکتار از اراضی استان به صورت اضطراری نیازمند اجرای پروژه‌های زهکشی است.

پروژه‌ای که ابعاد مختلفی دارد و علاوه بر اینکه سبب اصلاح منابع آبی و خاکی، افزایش تولیدات کشاورزی و غیره می‌شود می‌تواند در کنترل و مدیریت سیلاب هم نقش موثری داشته باشد. موضوعی که در سیلاب مهیب سال 98 هم به خوبی کارکردهای آن برای هدایت و خروج آب از اراضی کشاورزی به خوبی دیده شد و در برخی مناطق هم جلوی آب گرفتگی را گرفته بود.

شرکت آب منطقه‌ای به همراه جهادکشاورزی مجریان پروژه‌های زهکشی هستند. اقدامات زیرساختی و کانال‌های اصلی شماره یک و دو در پروژه‌های زهکشی توسط آب منطقه‌ای و کانال‌های سه و چهار از سوی جهادکشاورزی اجرا می‌شود.

در حال حاضر عملیات زهکشی اراضی اولویت‌دار توسط شرکت آب منطقه‌ای گلستان در سطح 42 هزار هکتار با اهدافی نظیر کنترل و جلوگیری از ماندابی و شور شدن اراضی، کنترل سیلاب و ایجاد امنیت غذایی در اراضی شمال استان گلستان در دست اجرا است.

در آبان ماه سال 99 سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان، مقرر کرد احداث زهکش‌های اصلی و فرعی طرح در سطح 120 هزار هکتار اراضی اولویت دار توسط شرکت آب منطقه ای گلستان اجرایی شود.

محسن برزعلی، مجری طرح‌های زهکشی شرکت آب منطقه‌ای گلستان اظهار داشت: در حال حاضر از 42 هزار هکتار اراضی ناحیه یک این طرح، عملیات اجرایی 35 هزار هکتار توسط 4 پیمانکار در شهرستان‌های آق قلا ، بندرترکمن و گمیشان در حال انجام است و در 7 هزار هکتار باقی مانده نیز آماده فرآیند مناقصه هستیم.

وی افزود: در قالب این طرح (42 هزار هکتاری)  56 کیلومتر زهکش اصلی ( درجه یک ) و 190 کیلومتر زهکش درجه دو در قالب احداث یا حفر به اجرا در خواهد آمد که در حال حاضر 47 کیلومتر زهکش اصلی و 79 کیلومتر زهکش فرعی ( درجه دو ) احداث شده است.

برزعلی بیان داشت: تعداد کل سازه‎های تقاطعی شبکه در مسیرهای فرعی 230 دستگاه بوده که 74 دستگاه آن احداث شده است. همچنین تعداد کل سازه‎های شبکه اصلی 32 دستگاه است و تاکنون احداث 9 دستگاه آن به اتمام رسیده که شامل سازه‎های عبوری از روی زهکش‎های فرعی، سازه‎های عبوری از زهکش‎ها در مسیر جاده‎های اصلی و مواصلاتی منطقه و سازه‎های تخلیه آب است.

وی گفت: تا امروز برای این طرح 153 میلیارد تومان هزینه شده و در سال‌های گذشته نیز 10 هزار هکتار به بهره برداری رسیده است. علاوه براین زهکشی در 12 هزار هکتار نیز با پیشرفت 75 درصد در حال انجام است.

مجری طرح‌های زهکشی شرکت آب منطقه‌ای استان با بیان اینکه، برای تکمیل 120 هزار هکتار نیاز به یکهزار و 100 میلیارد تومان اعتبار است، خاطرنشان کرد: پیشرفت کلی طرح در سطح 120 هزار هکتار حدود 17 درصد است که در صورت تامین اعتبار لازم، نسبت به تکمیل و تسریع بخش‌های باقیمانده اقدام خواهد شد.

برزعلی مشکلات اجتماعی و کمبود اعتبار پروژه را از جمله مشکلات عمده این طرح عنوان کرد و ادامه داد: هدف از عملیات احداث زهکش‌های درجه 1 و 2 در حال انجام توسط شرکت آب منطقه‌ای در شهرستان‌های گمیشان، ترکمن و آق قلا رفع آبگرفتگی و تسریع در تخلیه رواناب از اراضی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار