شهر گرگان بدون در نظر گرفتن پارک جنگلی النگدره و ناهارخوران، از نظر فضای سبز، فقیر بوده و سرانه فضای پارکی آن هم با استانداردها فاصله زیادی دارد.

فقر سرانه پارکی و فضای سبز درگرگان/رفع کمبودها اهتمام جدی می طلبد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، کالبد شهری و کانون زندگی انسان‌ها برای حفظ پایداری خود نیازمند فضاهای سبز بوده تا هم از جنبه روانی و هم محیط زیستی مشکلی برای ساکنان شهر ایجاد نشود.

اما یکی از مشکلات جدی شهرهای پرجمعیت فقر فضای سبز و پارک‌ها است و مرکز گلستان هم از این امر مستثنی نیست.

شاید در منظر بسیاری، گرگان شهری سرسبز با فضای سبز مطلوب باشد اما اصلی ترین دلیل آن گنجاندن پارک‌های جنگلی النگدره و ناهارخوران به فضای شهری است.

شهروندان گرگان در هسته مرکزی و جنوب شهر سال‌ها است که با کمبود پارک و فضای سبز روبرو بوده و دستیابی آنها به فضاهای مذکور دشوار است.

توزیع این سرانه در گرگان عادلانه نیست و پراکنش نامتوازن سبب شده همه به یک اندازه از این فضاها استفاده نکنند.

هر چند در سنوات اخیر تلاش‌هایی برای توسعه فضای سبز و پارک‌ها انجام شده اما به دلیل مشکلاتی همچون نبود زمین، همکاری نکردن برخی از ادارات برای خروج از هسته مرکزی شهر و مسائلی از این دست، این کمبودها همچنان استمرار دارد.

الحاق فرمانداری به پارک شهر، استفاده از زمین چهار هکتاری سازمان جهاد کشاورزی گلستان و مانند آن می‌تواند بخشی از نیازهای شهر را برطرف کند و پیگیری این طرح‌ها باید در دستور کار مدیران جدید شهرداری گرگان قرار بگیرد.

وضعیت سرانه فضای سبز گرگان خوب نیست

یک کارشناس طراحی شهری در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: م تأسفانه وضعیت گرگان از نظر سرانه فضای سبز خوب نیست و در محلات مختلف شهر کمتر به این موضوع توجه شده است.

سرانه فضای پارکی استاندارد دو متر به ازای هر نفر است که در گرگان این رقم کمتر از یک متر استاحمد محبت خانی افزود: وجود آپارتمان‌هایی بدون فضای سبز، علاوه بر آلودگی صوتی و زیستی، در روحیه انسان‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

وی بیان کرد: شهرداری می‌تواند با ایجاد باغچه‌های سبز و درختان و درختچه‌ها در پیاده روها یک تونل سبز را در شهر ایجاد کند تا مردم از محیط اطراف خود لذت ببرند.

محبت خانی اضافه کرد: برخی از محلات و بافت‌های تاریخی شهر هیچ معبر سبزی نداشته که این امر باعث بی روح شدن این مناطق شده است.

توجه به ایجاد بام سبز

عضو اسبق شورای شهر گرگان هم در این خصوص گفت: وضعیت پارک و فضای سبز گرگان خوب نیست و باید با یک کار جهادی توسعه این فضاها را با همکاری مردم در دستور کار قرار دهیم.

مهران فدوی افزود: باید از شهروندان بخواهیم که در هفته درختکاری و مانند آن در منازل خود گیاه پرورش داده و در حیاط خود درخت بکارند.

وی ضمن تأکید بر توسعه فضای سبز در معابر شهری ادامه داد: توجه جهت برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای و فصلی گل و گیاه‌های زینتی برای فرهنگ‌سازی امری ضروری است.

فدوی بیان کرد: باید امتیاز ویژه برای انبوه‌سازان در نظر بگیریم تا بر روی پشت بام‌ها باغ ایجاد کنند.

وی متذکر شد: ایجاد فضاهای سبز در داخل شهر حرارت را کاهش داده و بر جو روانی هم مؤثر است.

فدوی همچنین گفت: در ۱۸۵ هکتار فضای النگدره که منابع طبیعی در اختیار شهرداری قرار داده می‌توان با ایجاد مسیر دوچرخه سواری استاندارد و فضاهای جانبی دیگر به سلامت شهروندان کمک کرد.

استفاده از حریم رودخانه‌ها برای ایجاد پارک

عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم گفت: ایجاد فضاهای سبز، پارک‌های خطی و محله‌ای و همچنین ایجاد پارک در مناطق کم برخوردار و هسته مرکزی شهر از ضروریات است و باید از ظرفیت حریم رودخانه‌ها برای ایجاد پارک‌های خطی استفاده می‌کنیم.

مهران کاظم نژاد افزود: در قسمت مرکزی شهر هم با توافق با جهاد سازندگی ظرفیت جدیدی برای ایجاد فضای سبز و پارک شکل گرفته که باید آن را پیگیری کنیم.

وی مشکل ایجاد ایجاد پارک در برخی از محلات را کمبود زمین عنوان کرد و گفت: در برخی از محلات هم که به محدوده شهر گرگان اضافه شده پروژه‌های لازم از جمله فضای سبز اجرا نشده است.

کمبود سرانه فضای پارکی در گرگان

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری گرگان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سرانه فضای سبز گرگان ۷.۴۲ متر به ازای هر نفر بوده که استاندارد آن ۷.۱۲ متر است.

یحیی ستوده نیا افزود: سرانه فضای سبز شامل پارک‌ها، میادین، بلوارها و قطعات پراکنده، جنگل کاری‌های شهری و بخشی از جنگل ناهارخوران و النگدره بوده که محل استفاده مستقیم مردم است.

وی بیان کرد: همه مساحت النگدره و ناهارخوران در فضای سبر شهری لحاظ نمی‌شود و اگر چنین بود سرانه از ۱۳ متر هم بیشتر می‌شد.

ستوده نیا با بیان اینکه سرانه پارکی استاندارد دو متر بوده اما در گرگان حدود یک متر است، اضافه کرد: در سال جاری پارک شطرنج و پارک خطی لادن استرآبادی افتتاح شد.

وی ادامه داد: پیگیر دو موضوع استفاده از حاشیه رودخانه‌ها و آزادسازی آنها برای ایجاد پارک‌های خطی در سطح شهر هستیم.

ستوده نیا اضافه کرد همچنین توسعه پارک‌های جیبی در سطح محلات شهر در دستور کار بوده تا زمین‌هایی به مساحت کمتر از ۵۰۰ مترمربع را تملک و آن را به پارک تبدیل کنیم و مجموعه بازی کودکان در آنجا ایجاد شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری گرگان گفت: همچنین طی توافق با سازمان جهاد کشاورزی گلستان از سایت چهار هکتاری آنها برای ایجاد فضای سبز و پارک استفاده کرده تا به مجموعه سرانه‌ها اضافه شود.

پیگیری جهت ایجاد فضای سبز و شناسایی عرصه‌های مستعد برای توسعه سرانه‌ها باید در دستور کار مدیران جدید شهرداری گرگان قرار گیرد تا با مشارکت مردم بتوان محیطی سبز برای زیست شهروندان فراهم کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار