مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با اشاره به در پیش بودن سال زراعی جدید، گفت: ذخیره‌سازی‌های موردنیاز کود در انبارهای استان انجام شده و برای کشت پاییزه مشکلی از بابت تأمین کود وجود ندارد.

تامین کود موردنیاز کشاورزان گلستانی برای کشت پاییزه

به گزارش گلستان ۲۴؛ حمید هزارجریبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طبق اعلام موسسه تحقیقات خاک و آب، امسال ۱۰۹ هزار و ۹۳۱ تن کود اوره، ۳۵ هزار و ۸۰۰ تن کود فسفات و ۲۳ هزار تن کود پتاسم برای استان در نظر گرفته شده و ما قطعاً این مقدار را تأمین خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ۶ انبارهای سازمانی ذخیره‌سازی کود و ۱۲۶ کارگزار توزیع کود در سطح استان داریم، افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ هزار تن انواع کود در این انبارها ذخیره‌سازی شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان با بیان اینکه کودهای پتاسه و فسفاته با قیمت تمام‌شده درب کارخانه به دست کشاورز می‌رسد، تصریح کرد: دولت هزینه‌های حمل‌ونقل، انبارداری و سایر هزینه‌ها را به شکل یارانه پرداخت می‌کند.

هزارجریبی بیان کرد: ۱۰۰ درصد کود اوره موردنیاز در داخل کشور و پتروشیمی‌های بجنورد، لردگان، کرمانشاه، عسلویه و مرودشت تأمین می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه وظیفه ذاتی این شرکت تأمین کود است، گفت: طی سال‌های گذشته در حوزه تأمین نهاده‌های کشاورزی مشکلی در سطح استان نداریم و مشکلاتی که گاها دیده می‌شد، مربوط به نوع توزیع بود. برای حل این مشکل از اوایل سال ۹۸ سامانه «یارگر» طراحی و راه‌اندازی شد تا کود به‌درستی به دست کشاورزان برسد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: در این سامانه سهمیه‌ای برای کشاورزان تعیین می‌شود و کشاورزان بر اساس آن می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌ها، کود موردنیاز خود را دریافت کنند.

هزارجریبی گفت: از زمانی که این سامانه راه‌اندازی شده دچار چالش در بخش توزیع نشدیم.

وی در ادامه به اهمیت انجام آزمون خاک اشاره کرد و گفت: اگر آزمون خاک انجام شود، کشاورزان متناسب با نیاز خاک، کود مصرف می‌کنند. اینکه گفته می‌شود مصرف کود در ایران از میانگین جهانی کمتر است به این خاطر بوده که در دنیا به سمت کشاورزی دقیق رفته‌اند و بر این اساس به مقدار متناسب در هر زمین زراعی کود مصرف می‌کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به چالش بزرگی که سال گذشته در تأمین بذر گندم به وجود آمد، این شرکت مجدداً پس از چند سال وقفه، به تولید بذر ورود کرد و امسال یک هزار تن بذر گندم موردنیاز استان را تأمین خواهد کرد.


 

ارسال نظر

آخرین اخبار