در چند سال گذشته چالشی تحت عنوان «من هم» یا Me too در اروپا و آمریکا به راه افتاد که قربانیان آزار جنسی ( و نه تجاوز جنسی) از طبقه نسوان بدون مراجعه به مقامات قضایی و صرفا با استفاده از فضای رسانه‌ای و هیاهوهای ارتباط جمعی و فضای مجازی به شرح عملکرد متهم به آزار جنسی پرداخته بودند و سایرین را به بیان خاطرات خود تشویق می‌کردند تا متجاوز جنسی از عملکرد خود شرمگین شده و وادار به پوزش شود.

عملکرد خلاف عرف مذهبی شورای شهر گرگان و پروژه «من هم»

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، متهمان فضای مذکور نیز عمدتا از زندگی و شهرت خود ساقط و به عذرخواهی و پوزش از عملکرد خود مجبور می‌شدند و البته برخی دیگر اصلا منکر چنین اقدامی می‌شدند ولی چه سود که کار از کار گذشته و اعتبار قبلی از دست رفته است.

در جایی که تعقیب متهم به آزار جنسی در مراجع قضایی به جمع‌آوری ادله و پیگیری آن و پذیرش مستندات و انطباق با مقررات قانونی نیاز دارد اتهام زدن و محکومیت اشخاص در فضای رسانه‌ای و وجدان عمومی و نزد مخاطبان فقط با بیان ادعا و تکرار آن و برخی امارات و اوضاع و احوال عملی متهم نیاز دارد و مشکلات پیگرد قانونی دادرسی کیفری را نداشته و البته نتیجه در هر دو یکی است: ساقط کردن متهم از زندگی و اجبار او به پوزش و عذرخواهی در مجامع عمومی و اخراج از تجمعات و خانه‌نشینی و چه بسا سکته و فوت.

عملکرد غیرقابل دفاع اعضای شورای اسلامی شهر گرگان در برگزاری مراسمی تحت عنوان «روز گرگان» که با دست زدن و شعرخوانی در شب شهادت حضرت رقیه بنت الحسین و باب‌الحوائج همراه بود با تقبیح و سرزنش عمومی خصوصا از سوی اصولگرایان همراه شد.

در کنار صدور اعلامیه‌های عمومی در برائت جستن از این اقدام، گروهی خواستار دخالت دستگاه قضایی استان و محاکمه کیفری این افراد شدند، البته با کمی تفسیر مناسب می‌توان این اقدام را تظاهر به ارتکاب عملی دانست که عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند و دست دستگاه قضایی در خصوص وجود ادله و مستندات و رکن قانونی عمل باز است ولی از سوی دیگر نباید فراموش کرد که اولا در این قبیل موارد و با توجه به حساسیت به‌وجود آمده دادگاه نمی‌تواند از موجبات تخفیف و تعلیق استفاده کند و ثانیا همین نتیجه می‌تواند در فضای رسانه‌ای و مجازی و نزد وجدان عمومی به دست آید که مرتکبان این اقدام ناپسند و برخلاف عرف دینی و مذهبی (به واسطه تقارن با زمان حزن و اندوه اهل بیت) در نزد مردم محکوم باشند و لاجرم نیازی به تشکیل پرونده قضایی نباشد.

از اعضای شورای اسلامی شهر گرگان که با برند و اعتبار و قرار گرفتن در لیست جریان اصولگرایی انقلابی در شورای شهر انتخاب شده‌اند انتظار می‌رود که با صدور اطلاعیه از محضر مخاطبان پوزش خواسته و متعهد به عدم تکرار آن گردند.
همچنین انتظار است که با پررنگ‌تر کردن تبلیغات عمومی در فضای تبلیغی خیابان‌ها و معابر و تامین مالی این تبلیغات (که مسجد للهیان گرگان در حال پر کردن این نقیصه مهم شهری است) به صورت عملی پوزش خود را به منصه ظهور رسانند.

صرف‌نظر از نامطلوب بودن اقدام شورای شهر در برپایی این مراسم آخرین نکته که در جریان انتقادات عمومی از شورای شهر عمدا یا سهوا مغفول مانده است زمان شروع به دست زدن اعضای شورا است که فیلمبردار، روحانی حاضر در جلسه در حال دست زدن نشان می‌دهد و شعرخوان با اشاره به او و خطاب به اعضای شورا می‌گوید: حاج آقا دارد دست می‌زند حالا چرا شما دست نمی‌زنید؟ و اینجاست که اعضا بعد از عبارتی که شیخ بر زبان می‌راند و البته قابلیت تعقیب کیفری دارد شروع به دست زدن می‌کنند.

ذکر دو نکته مهم است اعضای شورا باید بدانند که صرف انجام یک عمل از سوی دیگران، برای آنها مشروعیت نمی‌آورد و در این حالت باید به ضمیر خود رجوع و بر آن اساس و عقلانیت اقدام کنند. مبادا در تصمیم‌گیری‌های کلانشهری خود دچار احساسات جلساتی شوند.

علاوه بر آن بهتر است معترضین به عملکرد شیخ حاضر در جلسه نیز اعتراض کنند و اگر قرار باشد که اعضای شورا تحت تعقیب کیفری قرار گیرند روحانی حاضر که با لباس روحانیت دست می‌زند و عباراتی بر زبان می‌راند به طریق اولی شئونات روحانیت را رعایت نکرده و از این حیث نیز می‌تواند در دادسرای روحانیت تحت تذکر قرار گیرد هر چند در بالا گفته شد که شخصا این طریقه را نمی‌پسندم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار