کشت زعفران در گلستان آغاز شد.

مدال طلای محصولات کشاورزی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان، یکی از همین روز‌ها، صبحی نسبتا خنک شهریوری در روستای کوهستانی و جنگلی از توابع شهرستان مینودشت، زهرا دختری جوان است که کیسه‌ای پر از پیازچه‌های کوچک در دست به سوی باغ کوچک پدری در حاشیه روستایشان می‌رود. پدرش را پارسال به علت کرونا از دست داد و برای درآمد زندگی خود و خواهر و برادر و مادرش می‌خواهد در باغشان گیاهی با ارزش بکارد تا او هم مثل کشاورزان، روستای همسایه روستای وامنان، بتواند به زندگی خود و خانواده اش سر وسامان بدهد.

بسیاری از هم سن و سالان زهرا در شهر و روستا که حتی دارای تحصیلات دانشگاهی هم هستند به دنبال شغل و درآمد هستند و چه چیزی بهتر از این مسیری که در روستای وامنان امتحان پس داده و با امکانات موجود روستا جور در می‌آید.

راهی که حجت الاسلام احمدی روحانی  امام جماعت روستای وامنان شروع کرد و با آوردن بذری جدید به روستا و توسعه کشت آن، در آمد روستائیان را افزایش دهد و بسیاری از اهالی روستا را که برای کار به شهر‌ها کوچ کرده بودند با مهاجرت معکوس به زادگاهشان برگرداند و در آمدی پایدار نصیب آن‌ها کند.

زهرا می‌گوید: با اطلاع از این موضوع می‌خواهم برای خود و خواهر و برادرم که بی کار هستند شغل پایدار ایجاد کنم وامیدوارم که حتی برارد بزرگم که با خانواده برای کار به تهران کوچ کرده روزی به روستای ما برگردد.

همسایگی با روستای وامنان باعث شده آب و هوای روستای زهرا هم برای کشت این گیاه پر در آمد مناسب باشد و زمین همسایه هم که سه سال پیش از این گیاه کشت کرده در آمد خوبی را نصیب صاحبش کرده.

همه این‌ها باعث شد که زهرا با تهیه ۳۰ کیلو گرم پیازچه راهی باغ کوچکشان در حاشیه روستا شود تا به همراه خواهرش مزرعه‌ای جدید درست کند.

این گیاه ارزشمند همان ادویه مخصوص ایرانی یعنی زعفران است که تا دهه‌ های قبل تنها در خراسان جنوبی کشت می‌شد.

زهرا پارسال تجربه خوبی از پاک کردن چندین کیسه گل‌های زعفران برای یکی از کشاورزان وامنان داشت که محصول خود را برای استحصال پرچم‌های قرمز به خانواده زهرا تحویل داده بود که برای او پاک کند و دستمزدی بگیرد.


هر کیلوگرم پیاز زعفران ۷تا۸ هزار تومان قیمت دارد.

زهرا امیدوار است که از سال آینده گل‌های زعفران باغ خود را پچیند.

حجت الاسلام احمدی که اولین بار ۲۶ سال پیش در وامنان کشت این گیاه را شروع کرده می‌گوید:امروزه هر کیلوگرم زعفران به صورت فله‌ای ۱۰ میلیون تومان ودرصورت بسته بندی ۱۱ میلیون تومان به فروش می‌رود.

روستای وامنان امروزه به الگویی برای روستا‌های استان گلستان تبدیل شده، زیرا علاوه بر افزایش کشت و افزایش تولید با ایجاد تعاونی و ثبت برند و ایجاد کارگاه بسته بندی زعفران به نمونه اقتصاد مقاومتی تبدیل شود.

حاج آقا احمدی می‌گوید: در سال‌های اول مردم مجبور بودند برای فروش محصول خود به شهر‌های تهران و یا مشهد سفر کنند، اما امروزه ما علاوه بر محصول روستای خود محصول روستا‌های دیگر را می‌خریم و بسته بندی می‌کنیم.

زعفران وامنان چهره روستا را کاملا نو نوار کرده، از روزی که برای حضور در نخستین جشنواره زعفران گلستان در سال ۹۱ به این روستا آمدم بسیاری از خانه‌ها نوسازی شده و بسیاری از خودر وها نوتر و چهره روستا هم تمیز‌تر شده.
 

 

آقای عادلی رئیس تعاونی زعفران وامنان می‌گوید: این تعاونی را با ۴۴۸ عضو تشکیل دادیم و امروزه ۹۸۰ عضو از روستای وامنان و روستای‌های همسایه از جمله سیبچال دارد.

 


او می‌گوید: در روستا های وامنان ،سیب چال، نرآب و کاشیدار آزادشهر در زمین‌هایی از ۵۰۰ متر مربع به بالا که تعداد کمی از آن‌ها به یک هکتار می‌رسد زعفران کشت شده.


حاج آقا احمدی می‌گوید: پارسال حدود دو هزار و ۵۰۰ کیلو گرم زعفران در تعاونی وامنان تولید و بسته بندی کردیم که حدود ۲۵  میلیارد تومان درآمد داشت.

وی عادلی می‌گوید: قانون تقسیم ارث باعث شده بسیاری از زمین‌ها کوچک شود و از کشت‌های دیگر نتوان در آمدی کسب کرد.

به گفته آقای عادلی در فصل برداشت کاز اواخر مهر شروع می‌شود و تا اواخر آبان اداممه دارد بیش از ۶۰ هزار نفر از روستای وامنان و روستا‌های اطراف مشغول کار چیدن و پاک کردن زعفران وامنان می‌شوند.

وی می‌افزاید: بیش از ۱۲۰ خانوار تاکنون به روستای وامنان مهاجرت معکوس کرده اند.

عادلی می‌گوید:علاوه بر زعفران کشت گیاهان دارویی مانند گل محمدی، گل گاو زبان و آویشن را هم در اراضی منطقه شروع کرده ایم و محصول خوبی گرفته ایم.

توسعه این گیاهان گل دار به جا‌های شیرین تری کشیده شده.

عادلی می‌گوید: امسال تعدادی از زنبور داران کندو‌های خود را برای تولید عسل و گرده گل به این منطقه آورده اند.

حسین ممشلی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آزادشهر می‌گوید: خاک منطقه کوهستانی وامنان به علت شنی بودن خاک سبک و مناسبی برای کشت زعفران و گیاهان دارویی است و هم اکنون حدود ۳۵۰ هکتار از اراضی بخش چشمه ساران زیر کشت زعفران قرار گرفته و هر سال ۲۰ تا ۳۰ هکتار جدید اضافه می‌شود.

ممشلی می‌افزاید:تا کنون به اعضای این تعاونی بیش از ۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده ایم و به هر نفر بابت کشت زعفران یکصد میلیون تومان تسهیلات با سود پایین با تنفس ۶ ماهه پرداخت می‌کنیم.

به گفته وی تاکنون یک دستگاه خشک کن و دستگاه بسته بندی و تجهیزات حفظ بهداشت و کاهش بار میکروبی به صورت بلا عوض به این تعاونی کمک کرده ایم و کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت به کشاورزان مشاوره می‌دهند  تا با انجام آزمون خاک کشت مناسب و برداشت مناسب انجام دهند.

مدیر جهاد کشاورزی آزادشهر می‌گوید: عملکرد هر هکتار زعفران به طور متوسط ۶ تا ۸ کیلو گرم است که در صورت آبیاری و تغذیه مناسب با کود‌های طبیعی افزایش می‌یابد و در مواردی به ۱۵ کیلو گرم در هکتار هم رسیده است.

وی می گوید: تلاش می کنیم زعفران ارگانیک تولید و معرفی کنیم و بر اساس نتایج سنجش آزمایشگاه های معتبر کیفیت زعفران گلستان بسیار بالاست و حتی  تجار خراسانی هم از  زعفران  وامنان خرید می کنند.

حجت الاسلام احمدی  می گوید :ما در زمینه  فروش زعفران هیچ مشکلی نداریم اما مشکل ما قیمت پایین و هزینه های بالای آن است که حدود ۵۰  درصد  درآمد را باید برای  مراحل  داشت و برداشت  هزینه کنیم.

کشت زعفران در اراضی کوهستانی گلستان

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید: تا کنون ۴۸۰هکتار اراضی گلستان زیر کشت زعفران رفته و پیش بینی می‌شود امسال ۵۰هکتار به سطح زیر کشت زعفران استان اضافه شود.

مهدی لطفی زاده می‌افزاید: کشت زعفران از اوائل شهریور آغاز می‌شود و تا اواخر همین ماه ادامه دارد و برداشت آن از اوائل آبان آغاز می‌شود، برداشت اقتصادی آن از سال دوم است و بین ۵تا۷ سال ادامه دارد.

وی می‌گوید: عمده زعفران استان در شهرستان‌های آزادشهر (به خصوص روستای وامنان)، مینودشت، رامیان، گالیکش، گرگان و علی آباد کتول کشت شده و پیش بینی می‌شود امسال میانگین از هر هکتار ۶کیلو و ۵۰۰گرم و در مجموع ۳هزار و ۱۰۰کیلوگرم از این محصول تولید شود.



لطفی زاده می‌افزاید:استان گلستان رتبه هشتم کشت و تولید زعفران کشور را داراست که کشت و توسعه آن می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه، افزایش درآمد خانوار‌های روستایی و مهاجرت معکوس روستایان کمک کند.


وی می‌گوید: ایران با تولید حدود ۴۰۰تن در سال بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران دنیاست که با افزایش صنایع بسته بندی و تبدیلی می‌تواند ارزش افزوده بیشتر وافزایش در آمد صادراتی کشور را به همراه بیاورد.

زعفران ارزش غذایی بالا و خواص دارویی بسیاری از جمله ضدافسردگی و نشاط آور دارد که بهبود عملکرد دستگاه گوارش را موجب می‌شود.

نتیجه :

کشت  محصولاتی که تقاضای بالایی در بازار به خصوص بازار صادراتی دارد یعنی  تولید بر اساس تقاضا  که می تواند کمک بزرگی به رونق کشاورزی باشد و با ایجاد صنایع تبدیلی و زنجیره بسته بندی ، ارزش افزوده بالا  ایجاد کند ،به خصوص محصولاتی مانند زعفران که بیشتر آن در حال حاضر به صورت فله از کشور صادر و در کشور های دیگر  بسته بندی مناسب و دوباره به بازار  جهان صادر می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار