مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: بازدهی سد وشمگیر به دلیل کم‌شدن حجم مفید ناشی از انباشت رسوب و عمر طولانی کاهش یافت.

بازدهی سد وشمگیر گلستان به دلیل عمر طولانی کاهش یافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، حمیدرضا جانباز روز یکشنبه در پایان بازدید از سد وشمگیر آق قلا استان گلستان اظهار داشت: یکی از راه‌حل‌های برطرف شدن این مشکل، ذخیره آب مورد نیاز سد در مخزن اصلی و سه مخزن فرعی است.

وی با بیان اینکه این سد در تامین آب کشاورزان منطقه و جلوگیری از تخریب سیلاب نقش اساسی و مهم دارد گفت که تامین آب مورد نیاز سد وشمگیر و حل مشکلات آن نیازمند بودجه و اعتبارات ویژه است.

جانباز ادامه داد: گزارش این سد شامل مشکلات موجود و راه حل های اساسی رفع آن برای تصمیم‌گیری و تامین اعتبار مورد نیاز تحویل وزارت نیرو خواهد شد.

وی در ادامه به افزایش هشت برابری بودجه آب شرب گلستان اشاره کرد و گفت : تخصیص این اعتبار فرصت مناسبی برای توجه به بهبود وضعیت آب شرب استان به ویژه در مناطق روستایی است.

معاون وزیر نیرومدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان کرد: یکی از روش‌های تامین کامل و همیشگی آب مورد نیاز روستاها، پایداری منابع آبی است که باید مورد توجه و پیگیری های مسوولان قرار داده شود.

جانباز یادآور شد: سد نرماب در شرق گلستان که در نیمه ی اول سال آینده آبگیری خواهد شد و شیرین سازی آب دریا از جمله منابع پایدار آب شرب این استان است که می تواند آب مورد نیاز ساکنان مناطق گوناگون را تامین کند.

وی اظهار داشت: در مناطقی که کیفیت آب مطلوب نیست چاه آب جدید حفر می شود و تلاش می کنیم با شیرین سازی آب های لب شور در برخی مناطق آب شرب و سالم تحویل مردم دهیم.

سد وشمگیر در فاصلهٔ ۶۲ کیلومتری شمال شرق گرگان و در روستای عباس آباد بر روی رودخانهٔ گرگان احداث شده و فاصله آن تا ساحل دریای خزر ۷۰ کیلومتر و تا مرز بین ایران و ترکمنستان ۲۴ کیلومتر است.

عملیات اجرایی این سد سال ۱۳۴۵ آغاز شد در ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید.

 سطح شبکه آبیاری سد وشمگیر ۲۵ هزار هکتار و سطح خالص محدوده ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار