شماری از فرماندهان، امیران و سرداران دوران دفاع مقدس در استان گلستان روحیه جهادی، معنویت، وحدت، همدلی، ایثار، ولایتمداری، انسجام ، خودباوری، رشادت و شهادت و وفاداری به نظام را از مهمترین دستاوردهای دفاع مقدس و آن را بهترین نقشه راه ملت ایران برشمردند.

ایثار، انسجام، وحدت، خودباوری و روحیه جهادی دستاوردهای دفاع مقدس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، هشت سال جنگ تحمیلی استکبار جهانی علیه اسلام بستری فراهم ساخت که جوانان رزمنده ایرانی با حضور در عرصه‌های مختلف، بتوانند هویت، مقام و منزلت خویش را به منصه ظهور برسانند؛ تحول فکری و روحی بزرگی که امام خمینی (ره) با اندیشه و نگاه ژرف خود، بنیانگذار و هموارکننده این راه بوده است.

آنان گفتند دفاع مقدس زیباترین تابلوی خودباوری و ایثار و شهادت ملت وفادار ایران اسلامی است که تاریخ کهن ایران بی سابقه بوده است و اکنون این الگوی وفاداری به نظام اسلامی درس آموز بسیاری از کشورهای جهان شده است. 

پای سخن سرداران و امیران  هشت سال دفاع مقدس که می نشینی واسطه فیض خود را   اهل بیت عصمت و طهارت سلام‌الله می‌دانند که با پیروی از امام و ولایت در این مسیر قدم نهادند و رویدادی عظیم را برای جهانیان رقم زدند رویدادی چنان بزرگ  که هر چه از آن گفته و نوشته شود، باز هم ناگفته های بسیاری دارد.

رسانه ها ناشر فرهنگ ایثار و مقاومت 

امیر سرتیپ دوم سید ابراهیم عقیلی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: رسانه ها بلندگوهای نشر الگوهای ایثار و مقاومت و قدرت اندیشه  رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هستند.

وی تصریح کرد: سوالات و چالش‌های پیش‌روی جوانان درباره فلسفه دفاع مقدس به ویژه چگونگی ایستادگی در حوزه مقابله با تکنولوژی های نظامی دنیا نیازمند پاسخگویی همنسلان شهیدان صیاد شیرازی، حاج همت و باکری هاست که رسانه در انتشار آن در الگوسازی علمی و فرهنگی آن نسل بسیار موثر است.

وی افزود: در آن هشت سال ۲ راهبرد برای همدوره های من خیلی مهم و مطرح بود؛ نخست، وحدت فرماندهی و قدرت ایمان حضرت امام خمینی(ره) بود که تزریق به نیروهای معتقد و انقلابی می شد و دوم، قدرت اندیشه و تفکر رزمندگان و ایمان به اینکه باید در مقابل تهاجم و استکبار ظالمان ایستادگی کرد.

این یادگار دفاع مقدس ادامه داد: شاخص های مکتب دفاع مقدس و  رزمندگان و ایثارگران جنگ تحمیلی در جمله مشهور امام خمینی دیده می شود"مکتبی که شهادت دارد اسارت ندارد".

وی اظهار داشت: در ارتش های دنیا در جبهه های جنگ شعارشان"بکش تا زنده بمانی" است ولی امام فرهنگ دیگری ساختند فرمودند "ما به تکلیف عمل می کنیم" و در این راه چه بکشیم و چه کشته شویم پیروز میدان هستیم.

وی تصریح کرد: تمام رزمندگان هشت سال دفاع مقدس تمام تلاششان این بود تا به تکلیف خود عمل کنند تا فرمان امام خمینی(ره) در زمین نماند.

نبرد اندیشه بود

عقیلی بیان کرد: نبرد رزمندگان و فرماندهان ما نبرد سلاح و ساز و برگ جنگی نبود نبرد اندیشه بود، زمانی که فرمان حضرت امام خمینی (ره) ابلاغ می کردند اشک حاج ابراهیم همت را دیدم که دست به دعا می شد و می گفتند خدایا توانی بده تا فرمان امام در زمین نماند" و اینجاست که می گوییم جنگ ما جنگ علیه استکبار جهانی و نبرد حق علیه باطل بود.

امیر عقیلی اظهارداشت: در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران همه ما یا حاجی بودیم، یا سید و برادر، کسی به دنبال درجه، پست و  مقام نبود همه دنبال عمل به تکلیف الهی بودند و در اجرای آن الگو و نمونه ما حضرت سیدالشهدا و یارانش بودند.

وی تصریح کرد: فرماندهی دفاع مقدس با امام زمان بود و زیر تمام دستورهای عملیاتی جمله "فرماندهی با امام زمان است" نوشته شده بود.

هَل مِن ناصِر یَنصُرُنی رمز موفقیت  

این فرمانده مکتب حق علیه باطل گفت: راز موفقیت رزمندگان در مقابل استکبار جهانی  ندای روحانی و ارزشمند " هَل مِن ناصِر یَنصُرُنی "و" لبیک یا خمینی "بود که ملت ایران سر می دادند و توانستند  مکتبی که شهادت دارد اسارت ندارد به جهانیان نشان دهند.

امیر سرتیپ دوم عقیلی اظهار داشت: در نبرد تبلیغاتی روز اول عراق در رادیو اعلام کرد آیت الله خمینی فوت کرد که همان شب در سخنرانی حضرت امام فرمودند" این ملت الهی شده است " و البته این یک واقعیت انکار ناپذیر  را نشان داد که زبان و صدای هر کسی را با چماق می شود خفه کرد اما اندیشه معنوی هر انسانی را قادر نیستید نابود کنید.

وی تصریح کرد: اندیشه  الهی به صورت خون جوانانی مانند فهمیده ها در تار و پود جبهه جریان پیدا کرد و همه ی رزمندگان حسین فهمیده  دیگری شدند.

وی افزود: حاج ابراهیم همت یک انسان بود ولی اندیشه برترش آن را مبارز و شهید نمونه جبهه حق و حقیقت متجلی کرد و البته برادران باکری و صیاد شیرازی و  امروز حاج قاسم سلیمانی  نمونه های بارز موفقیت اندیشه حق بر باطل هستند.

امیر عقیلی با بیان خاطراتش رنگ رهبری مقدس را یادآوری می کند: رهبر و اندیشه ما این بود همه بخاطر قداست مکتب تحت فرماندهی رهبری الهی و پیامبرگونه بجنگند و هیچکس برای خاک نجنگید فقط برای اندیشه حق خود ایستادگی کردند.

وی اظهار داشت: دنیای استکبار با هزینه های میلیارد دلاری تلاش می کند میل جنگجویان و سربازانش را تقویت کند ولی حضرت امام با یک فتوا که ما به تکلیف عمل می کنیم چنان قدرتی به رزمندگان القا کرد که شهادت یا اسارت در مقابل انجام تکلیف ارزشمند است.

وی تصریح کرد: جوانان امروز باید بدانند پدرانشان با چه قدرت ایمانی و با چه اندیشه برتر و والایی در راه استیلا و استقلال این مملکت و انقلاب ارزشمندمان با دست خالی در مقابل دنیای استکبار ایستادند و حقانیت خود را با خونشان ثابت کردند و البته دنیا بعد سال ها صدام را محکوم کرد و محکومیت صدام یعنی محکومیت دنیای استکبار است.

لزوم نهادینه شدن درس دفاع مقدس در نظام آموزشی

سردار و رزمنده دفاع مقدس گفت: در دانشگاه ها و مدارس واحدها و سرفصل های درسی مرتبط با هشت سال دفاع مقدس و تجربه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مدیریتی تجربه آن زمان نهادینه شود.

غلامرضا گوکلانی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: درس های ایثار، جوانمردی و اطاعت از اسلام ناب محمّدی در هشت سال دفاع مقدس و همچنین در دفاع از حرمین سوریه (مدافعین حرم) باعث پیروزی در مقابل استکبار جهانی شده است.

وی تصریح کرد: درس های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در پوست،  گوشت و خون جوانان ایران و مسلمانان جهان نفوذ کرده و تا ظهور حضرت ولی عصر(عج) ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در دفاع از حرم در سوریه بیشتر جوانان ۲۰ تا ۳۵ سال عاشقانه بخاطر اسلام ایستادگی کردند و در زمان حاضر توجه به فرهنگ ایثار، شهادت و چهار اصل بعثت، غدیر، عاشورا و قیام حضرت مهدی (عج) هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

وی بیان کرد: نوشتن کتاب و بیان خاطرات رزمندگان و فیلم های مستند در انتقال مفاهیم و الگوهای ارزشی دفاع مقدس بسیار راهگشا و موثر است.

ایمان ،  درس و ورزش مثلث پیروزی جوانان است

مسئول تدارکات لشکر ۲۵ کربلا با اشاره به جنگ نرم دشمن گفت: مثلث پیروزی، سعادت و راه مقابله در جنگ نرم توجه به دیانت و ایمان که سرآمد آنها نماز، روزه، درس خواندن و ورزش جوانان هست.

سردار گوکلانی اظهار داشت: عشق به امام حسین (ع) و توجه به مراسم محرم و صفر و به خصوص اربعین و شرکت در پیاده روی نجف، کربلا و ادامه آن در قدس راهگشا و بیمه گر جوانان است و امام راحل و شهدا راضی و مسرور و دعاگوی نسل جوان خواهد بود.

وی با اشاره به خاطرات دوران دفاع مقدس تصریح کرد: سخت ترین خاطره وقتی شکل گرفت که حضرت امام راحل قطعنامه را پذیرفت و فرمود جام زهر، ما رزمندگان احساس کوتاهی کردن و ادا نکردن وظایفمان را داشتیم  و بهترین خاطره ها زمان فتح خرمشهر، فاو و فتح مجدد مهران بود که امام عزیزمان فرمودند خرمشهر، فاو و مهران را خدا آزاد کرد که این امر نشانه دست و رضای خداوند در پیروزی عملیات های ایران بود.

سردار گوکلانی خاطرنشان کرد: اطاعت از رهبری نظام در حفظ ارزش ها و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و قیام حضرت مهدی (عج) موثر است.

وحدت ، ایثار و  شهادت عامل پیروزی دفاع مقدس

امیر سرتیپ دوم منصور خمری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  اظهارداشت: تلفیق معنویت وحدت و روحیه ایثارگری، شهادت و همدلی غرور آفرینی در دفاع مقدس و دفاع  علیه استکبارگران  جهانی را به ارمغان داشت.

این مدرس دانشگاه در استان گلستان تصریح کرد: به کارگیری قواعد رزم در کنار همدلی، انسجام، وحدت و رشادت های رزمندگان موفقیت در این جنگ نابرابر را به جهانیان نشان داد.

وی افزود: دشمن بعد جنگ تحمیلی نیز غافل و ساکت ننشسته و از هر ابتکار و خلاقیتی برای غافلگیری جهان اسلام استفاده می کند و ما باید با عملگرایی همراه با آگاهی کامل و آموزش  روانشناختی،  خودشناسی و دشمن شناسی کمربند امنیت بخش در فرهنگ و سنن بوجود بیاوریم.

این رزمنده دفاع مقدس گفت: با ارائه محتوایی جغرافیای انسانی و سیاسی مجاهدت، توانگری، ایثارگری را در قالب وجودی معرفی کنیم و باید برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت تلفیقی برای پرورش انسان های خوب، سالم و صادق کارآمد داشته باشیم.

بیانات رهبر معظم انقلاب چراغ راه ملت 

امیر خمری اظهار داشت: بیانات و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی چراغ راهنما و آرمان ولایتمداری و قانونمندی در وضعیت موجود برای شناسایی دشمن داخلی و خارجی است.

وی تصریح کرد:  افراط و تفریط دو نقطه سقوط است و جنگ های نامتعارف جنگ نامردمی است.

دفاع مقدس تجلی اقتدار خداوند

سنگر ساز بی سنگر دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس نماد و تجلی اقتدار خداوند است و شهیدان و رزمندگان انقلابی به عنوان نمادهای معنوی با از جان گذشتگی  عزت، شرف و مقاومت را برای امروز جمهوری اسلامی ایران رقم زدند.

یحیی صمدی نژاد با تاکید بر ضرورت نهادینه شدن ارزشهای دفاع مقدس در جامعه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: در جنگ نابرابر عراق علیه ایران، جهاد سازندگی و رزمندگان جهادگرنقش فاخری در دفاع از وطن ایفا کردند.

وی تصریح کرد: سنگرسازان بی سنگر دفاع مقدس داوطلبانه در هشت سال دفاع مقدس  در عملیات های مختلف میزبان رزمندگان جبهه و در بخش جاده‌سازی، سنگرسازی،  آب و غذا رسانی، ساخت پل و پناهگاه، تهیه بالگرد و رساندن مجروحان به بیمارستان  و در کل آماده سازی محیطی قبل از شروع عملیات پیشرو بودند.

وی افزود: رزمندگان جهادگر همچنین تمام نیازهای مهندسی و تدارکاتی نیروهای حاضر در عملیات ها را حمایت و پشتیبانی می کردند.

این سنگر ساز بی سنگر دفاع مقدس گفت: بزرگترین و مهمترین درسی که  هشت سال دفاع مقدس به جهانیان داد قدمی که در راه حق و برای خدا برداشته شود همیشه پیروز است.

توکل به خدا

صمدی نژاد اظهار داشت: در جبهه حق علیه باطل رزمندگان از خوشی ها و راحتی های خود گذشتند و همه همدل،  برابر  و خالصانه با توکل بر خدا گام بر می داشتند و کسی دنبال منفعت و توسعه قلمرو شخصی خود نبود.

وی تصریح کرد: جوانان ضرورت دارند با افکار رزمندگان در هشت سال جنگ تحمیلی آشنا شوند و اگر در آشناسازی آنها سستی صورت گیرد نسل جدید آمادگی دفاعی نخواهد داشت.

وی افزود: مسئولان، فعالان فرهنگی و رسانه ها برای حفظ ارزش ها و انتقال  روحیات و معنویات به نسل جوان تلاش کنند.

لزوم آشنایی جوانان به مکتب سردار دلها 

این جهادگر دوران دفاع مقدس بیان کرد: اگر جوانان با مکتب شهیدانی چون محمد ابراهیم همت و حاج قاسم سلیمانی آشنا شوند و به این آگاهی برسند که این شهیدان با همه ی بزرگی به دنبال کسب مقام های دنیوی نبودند خود به دنبال آشنایی بیشتر با شهدا خواهند رفت.

نشر الگوهای مدیریتی دفاع مقدس  

صمدی نژاد اظهار داشت:  در نشر ارزش های دفاع مقدس بایستی کارهای فرهنگی  از یک طریق و توسط یک ارگان و مرکز به جوانان انتقال داده شود و مسئولان از جزیره جزیره و موازی کاری پرهیز کنند.

وی همچنین با اشاره به جنگ نرم تصریح کرد: در زمان حاضر اگر چنانچه همه به وظایف خود به درستی عمل کنند جنگ نرم نمی تواند  برای ما خطری ایجاد کند اگر چنانچه در دولت جدید از نیروهای انسانی  و مدیران خوب و کارآمد استفاده شود تمام مشکلات مملکت حل خواهد شد.

د

سنگر ساز بی سنگر دفاع مقدس همچنین گفت: چنانچه همانند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس  نیروهای انسانی و مدیریت سالم، صالح و صادق در دولت مردمی را شاهد باشیم  تاثیر گذاری دشمن بر جوانان کم و اعتماد مردم در دولت سیزدهم بازسازی و تقویت می شود.

صمدی نژاد اظهار داشت: نیروهای انسانی و مدیران با توجه به شاخص ها و مدارک مرتبط مورد نیاز سازمان ها و نهادها انتخاب شوند و انتظار می رود از فامیل گرایی به شدت در دولت سیزدهم جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: در اوایل انقلاب  و هشت سال دفاع مقدس جهاد سازندگی با جذب نیروهای کارآمد نیازی به بازرسی و حراست برای تخلفات اداری نبود و اگر در زمان حاضر در سازمان ها با جذب نیروهای کارآمد سالم تخلفات اداری کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: با پالایش مدیران و ساختار نیروی انسانی در دولت سیزدهم و البته با نشر الگوهای مدیریتی در دفاع مقدس و فعالیت های فرهنگی جوانان دوباره به دولت و نظام اعتماد خواهند کرد.

وی یکی از بدترین خاطراتش را تخریب پل روی اروند خروشان و وحشی قبل از پذیرش قطعنامه  ۵۹۸ توسط جمهوری اسلامی می داند و اظهار داشت: پلی که توسط نیروهای رزمی، مهندسی و پشتیبانی جهاد سازندگی در جزر و مد شدید آب در مدت کوتاهی برای پشتیبانی رزمندگان اسلام در منطقه علمیاتی فاو عراق  طراحی و اجرا شده بود قبل از پذیرش قطعنامه ۵۹۸  و برای محافظت از شهر آبادان در مقابل عراقی ها ظرف ۲۴ ساعت مجبور به تخریبش شدیم.

۳۳ هزار رزمنده گلستان برای دفاع از میهن و پایداری انقلاب به ندای امام خمینی (ره) لبیک گفتند و در مناطق عملیاتی دفاع مقدس حضور یافتند و در این راه بیش از سه هزار و ۷۰۰ هزار شهید و حدود ۱۲ هزار جانباز و یک هزار و ۱۷۹ نفر آزاده کارنامه پرافتخار مردم این خطه شمالی ایران در طول جنگ تحمیلی است.

محل شهادت شهدای استان گلستان در ۷۷ منطقه جنگی ثبت شده که بیشترین فراوانی با نزدیک به ۴۰۰ شهید در شلمچه، بیش از ۲۵۰ شهید در مریوان، بیش از ۲۰۰ شهید در منطقه فاو عراق و حدود ۲۰۰ شهید در پاسگاه زید عراق بوده است.

۳۱ شهریور تا ششم مهر ماه  هر سال در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان هفته گرامیداشت دفاع مقدس نامگذاری شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار