مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان گفت که خاموشی کامل آتش جنگل کردکوی علاوه بر تداوم حضور نیروهای امدادی و بومی نیازمند امکانات سخت‌افزاری بیشتر مانند بیل، کلنگ، کوله آبپاش، آتش‌بُر و سایر تجهیزات اطفای زمینی است.

خاموشی آتش جنگل کردکوی به امکانات سخت‌افزاری بیشتر احتیاج دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ رسول حسام روز شنبه در گفت و گو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: امکاناتی که در حال حاضر توسط نیروهای امدادی و بومی استفاده می شود به دلیل گسترش لحظه ای زباله آتش کافی نیست.

وی بیان کرد: در منطقه یانه‌سر آتش تا حد زیادی مهار شده اما در ۲ نقطه سخت گذر جنگلی این منطقه هنوز شعله های آتش مشاهده می شود که نیروهای امدادی و بومی در این مناطق حضور دارند تا از گسترش و بیشتر شدن آتش و سرایت آن به سایر نقاط جلوگیری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان اضافه کرد: از همه شهرستان‌های استان، خودروی آتش‌نشانی به منطقه اعزام شده و برای انتقال نیروهای بسیج، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، هلال احمر، اورژانس و نیروهای مردمی چندین خودروی سبک کمکدار را به خدمت گرفتیم.

وی خاطرنشان کرد : تجهیزات منابع طبیعی، محیط زیست و مدیریت بحران گلستان بطور کامل در اختیار نیروهای حاضر در منطقه قرار داده شد تا از توان همه افراد حاضر در منطقه برای مهار آتش استفاده شود.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان به استفاده از بالگرد برای انتقال نیرو و آبپاشی در مناطق آتش گرفته جنگل کردکوی اشاره کرد و گفت: در صورت نبود مشکل جوی برای پرواز، همانند روزهای پنجشنبه و جمعه، از ظرفیت بالگرد وزارت دفاع و هلال احمر برای کمک به مهار آتش استفاده خواهد شد.

وی با بیان این که آبپاشی و مهار آتش با توجه به سخت گذر بودن منطقه از طریق هوایی موثرتر است، تصریح کرد: طبق هماهنگی‌ انجام شده با مدیریت بحران وزارت کشور، امروز سه فروند بالگرد از تهران و یک فروند از مشهد به منطقه حریق اعزام خواهند شد.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان با اشاره به این که روز جمعه ایستگاه هواشناسی سیار در منطقه مستقر شد، گفت: بر اساس اطلاعات این ایستگاه، در برخی ساعات روز جمعه مناطق دچار آتش شاهد وزش باد نقطه‌ای با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت بود که عملیات خاموشی آتش را دشوار کرده بود.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان در خصوص آخرین وضعیت آتش‌سوزی در ارتفاعات "سرعلی‌آباد" از توابع شهرستان علی‌آباد کتول گفت: آتش‌ این منطقه مهار شده اما برای اطمینان از خاموشی کامل، نیروهای مورد نیاز همچنان در منطقه حضور دارند.

به گزارش ایرنا، از حوالی ظهر روز پنجشنبه جنگل های محدوده یانه سر، رادکان و  درازنو در کردکوی دچار حریق شد.

گلستان ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی دارد که جزو مناطق پرخطر از نظر وقوع آتش سوزی هستند و گردشگران، دامداران و حاشیه‌نشینان جنگل‌ها و مراتع نقش بسزایی در حفظ و نگهداری این نعمت خدادادی دارند.

خشکسالی های امسال موجب شد تا ریسک وقوع حریق در زیستگاه های استان افزایش یابد.

هواشناسی گلستان روز پنجشنبه با اعلام افزایش دما، نسبت به احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌های هیرکانی هشدار داده بود.

آتش سوزی، تخریب، تصرف و خشکسالی از جمله چالش های فراروی جنگلهای شمال ایران است که به تاکید کارشناسان باید برای رفع این معضلات این اکوسیستم ارزشمند تدابیری ویژه اتخاذ کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز وسعت آتش‌سوزی را تا ظهر جمعه ۱۵۰ هکتار اعلام کرده بود که این آتش باعث حریق چند صد اصله درخت از گونه کچف و اورس در منطقه شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار