معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران گفت: پیشگیری، آموزش به جوامع محلی پیرامونی و تجهیز پایگاه‌های امدادی، مهمترین راهبردهای مقابله با بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مقابله با گسترش خسارت‌های آن است.

آموزش جوامع محلی راهبرد مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور است

به گزارش گلستان ۲۴؛ اسماعیل نجار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق بررسی های انجام شده، علت افزون بر ۹۰ درصد آتش سوزی جنگلی کشور دخالت تعمدی یا سهوی انسان است که آموزش به افراد از جمله ساکنان جوامع پیرامون این عرصه ها می تواند به نگهداری بهتر جنگل ها و مراتع قبل و پس از بروز حوادثی مانند آتش سوزی کمک کند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از راه های نگهداری بهتر جنگل ها از خطر آتش سوزی، پایش دائمی عرصه ها از سوی دستگاه های متولی است تا در فاصله کوتاهی پس از بروز آتش، نسبت به اعزام نیرو و تجهیزات برای خاموشی آن اقدام کرد.

رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به آمار بالای آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جنگل‌های کشور گفت که اجرای طرح جامع اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع که از سال های قبل ابلاغ شده می تواند مشکلات، آسیب‌ها و خسارت‌های آتش سوزی احتمالی این عرصه ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

نجار گفت: سازمان مدیریت بحران یک ستاد فرماندهی در عملیات‌هایی همچون سیل، زلزله و آتش‌سوزی است که براساس قانون از ظرفیت کشور برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی و کاهش خسارات و آلام مردم استفاده می‌کند.

وی یادآور شد: براساس قانون مدیریت بحران کشور متولی حفظ جنگل‌ها و مراتع، جهاد کشاورزی است و نیروهای مسلح نیز در مواقع بحران باید این وزارتخانه را همراهی کنند.

وی تصریح کرد: منابع طبیعی، جنگل و مرتع نعمت الهی است و برای حفظ و استفاده بهینه از این نعمت باید تمام تلاش و همت خود را به کار بگیریم .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار