با وجود اینکه ظرفیت آرامستان گرگان در حال پُر شدن است، اما ساخت آرامستان جدید به کندی انجام می‌شود لذا مسئولان باید برای جلوگیری از ایجاد چالش، به روند احداث طرح شتاب دهند.

آرامستان گرگان طرح به مقصد نرسیده مسئولان/ فضای فعلی جوابگو نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ با رشد جمعیت و توسعه شهر گرگان، صدای هشدار پُر شدن آرامستان این شهر در جوار امامزاده عبدالله (ع)، به گوش می‌رسد و در صورت توجه نکردن به آن، می‌رود که به چالش جدی تبدیل شود.

در همین راستا شهرداری گرگان از سنوات قبل تصمیم به ایجاد آرامستان جدید در محور گرگان به آق قلا گرفت، اما بعد از هشت سال این طرح، پیشرفتی نداشته و عملیات ساخت و ساز آن به کندی پیش می‌رود.

هزینه بالای اخذ شده برای دفن اموات تا ۱۰ میلیون تومان، ترافیک بالا در محور‌های مجاور آرامستان و تخریب قبور قدیمی برای ایجاد قبور جدید از جمله گِله‌ها و دغدغه‌های مردم در آرامستان فعلی است و بسیاری از مردم هم نسبت به فضای پیش بینی شده برای آرامستان جدید رضایت ندارد و تمایل دارند اموات خود را در جوار امامزادگان (ع) دفن کنند.

یک کارشناس مدیریت شهری در خصوص جانمایی آرامستان‌ها گفت: آرامستان‌ها باید از فضای شهری دور باشد تا آلودگی صوتی و ترافیک ایجاد نشود.

امیر مقصودلو افزود: همچنین با توجه به احتمال آلودگی سفره آب‌های زیرزمینی، باید تمام تمهیدات و مطالعات لازم برای ساخت آرامستان در نظر گرفته شود.

او عنوان کرد: لحاظ کردن موضوعات فنی مانند هدایت آب‌های سطحی، در نظر گرفتن امکانات و خدمات مناسب حداکثری برای شهروندان و همچنین توجه به تخصیص برخی از قطعات به هنرمندان و ... هم ضروری است.

مقصودلو بیان کرد: فضای آرامستان باید دارای بخش‌های مجزا برای تدفین عادی، قبور شهدا و قبور خانوادگی بوده و فضا‌هایی همچون مسجد، سردخانه، بخش تجاری، خدماتی، اداری- نگهبانی، سالن پذیرایی، سالن مراسم، فضای سبز، فضای بازی کودکان، فضای سبز، سرویس بهداشتی، پارکینگ و ... در آن تعبیه شود.

او افزود: در آرامستان فعلی، دو نوع قبر یکی در فضا‌های تحت مدیریت شهرداری و دیگر اوقاف وجود دارد که سبب اختلاف طبقاتی بین اموات شده و با انتقال آرامستان به مکان جدید می‌توان این امر را مدیریت کرد.


جایگزین کردن قبور قدیم

صفرعلی پایین محلی رئیس شورای اسلامی شهر گرگان هم گفت: آرامستان گرگان در حال پر شدن است و مکانی برای آرامستان جدید در نظر گرفته شده، اما برخی از مردم از موقعیت آن رضایت ندارند.

صفرعلی پایین محلی افزود: فضای فعلی دیگر ظرفیت نداشته، اما به شکل طبقاتی و جایگزین کردن قبور قدیم از آن استفاده می‌شود.

او با اشاره به اخذ مبلغ ۱۰۰ هزار تومانی از خانواده متوفیان گفت: این پول بابت غسل و کفن و موارد مانند آن اخذ می‌شود.

طبق گفته پایین محلی قبر‌ها در طبقات مختلف بوده و به چهار طبقه هم می‌رسد.

ساخت آرامستان جدید در فضای ۹ هکتاری

مهران کاظم نژاد دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم در این خصوص گفت: زمین ۹ هکتاری برای ساخت آرامستان جدید در محدوده گرگان-آق قلا (کنار بازار آهن فروشان قبل از جاده سرخنکلاته) در نظر گرفته شده و فاصله زیادی با شهر ندارد.

مهران کاظم نژاد افزود: دو هکتار از این زمین در سنوات گذشته تملک شده و سند هم دارد و شهرداری هم برای افزایش فضا هفت هکتار زمین در جوار آن خریداری کرده که در ۳.۵ هکتار آن اختلاف وجود دارد.

کاظم نژاد اضافه کرد: برای حل مشکل شرعی دفن اموات، عملیات عمرانی این مکان به تعویق افتاد و روند پروژه طولانی شد، اما هم اکنون عملیات اجرایی آغاز شده است.

او ادامه داد: طراحی اولیه در فضای ۹ هکتاری انجام و فضا‌های جانبی هم مشخص شده‌اند، اما فاز اول آن در فضای دو هکتاری اجرا و سپس طرح گسترش می‌یابد.

کاظم نژاد افزود: پیمانکار اولیه به دلیل طولانی شدن روند ساخت پروژه قرارداد را فسخ کرد و پیمانکار جدید مشخص شده و هم اکنون طرح در حال اجرا است.

او بیان کرد: در آرامستان فعلی با رعایت نکات شرعی به صورت طبقاتی دفن انجام می‌شود و به دلیل اینکه فضا در داخل شهر نداریم ناچار هستیم دفن اموات را به مکان جدید منتقل کنیم.

۲۵۰ واحد قبر ساخته شد

طبق گفته وی ۸۰ درصد فضای آرامستان فعلی در جوار امامزاده عبدالله (ع) تحت مدیریت شهرداری گرگان است.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان در خصوص روند ساخت و ساز آرامستان جدید هم گفت: تاکنون حدود ۲۵۰ قبر، ۱۳۰ متر کانال و حدود هزار و ۴۰۰ متر تک جدول و ۲۰۰ متر کانیو احداث شده است.

کاظم نژاد با بین اینکه سازه سرویس بهداشتی هم تکمیل شده و به زودی وارد مراحل سفت کاری می‌شود، بیان کرد: دیوار اتاق نگهبان هم پس از تاییدیه ضمنی واحد حقوقی شروع خواهد شد و جداول هم تا ۹۰ درصد انجام شده است.

فضای فعلی حداکثر تا یک سال آینده ظرفیت دارد

با توجه به اینکه بخشی از فضای آرامستان فعلی در زمره مدیریت اوقاف است روح الله سلیمانی فرد مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: اوقاف با شورای شهر و شهرداری گرگان و بنیاد شهید تفاهم‌نامه داشته و با هم افزایی هم، مدیریت فضای فعلی انجام می‌شود.

او با تأکید به ضرورت در نظر گرفتن فضای جدید برای دفن اموات، افزود: فضای فعلی حداکثر تا یک سال آینده ظرفیت پذیرش را دارد و باید طی این مدت زیرساخت‌های مکان جدید فراهم شود.

سلیمانی فرد بیان کرد: پیشنهاد کردیم با توجه به تمایل مردم برای دفن اموات در جوار امامزادگان (ع)، از فضای اطراف صحن امامزاده محسن (ع) کریم آباد استفاده شود که زیرساخت‌های لازم را دارد، اما شهرداری مکان دیگری را در نظر گرفت.

او با اشاره به طرح ساماندهی فضای فعلی، گفت: سال گذشته قطعاتی به فضای فعلی اضافه شد، اما کفاف نیاز شهر را نمی‌دهد.

سلیمانی فرد گفت: با توجه به حوادث غیرمترقبه و پدافند غیرعامل، ایجاد آرامستان متناسب به جمعیت شهر یک ضرورت است.

او بیان کرد: اگر زمینی برای آرامستان وقف شود آن را به این منظور اختصاص خواهیم داد و هزینه‌ای هم از مردم دریافت نمی‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان اضافه کرد: پولی که از مردم بابت قبر اخذ می‌شود برای خرید و فروش قبور نیست، زیرا ما اجازه فروش املاک موقوفه امامزادگان (ع) را نداریم و به شکل «واگذاری اولویت حق دفن» این کار انجام می‌شود.

سلیمانی فرد تاکید کرد: این پول عمدتاً در راستای سخت افزار بقعه هزینه می‌شود؛ به عنوان مثال در سال گذشته ۹۰ چشمه سرویس بهداشتی و وضوخانه با اعتبار یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از همین محل ایجاد شد.

در شرایطی که ظرفیت آرامستان گرگان در حال پر شدن است لذا باید تدبیری از سوی مسئولان اندیشیده شده تا دفن اموات به چالش شهر تبدیل نشود.

منبع:مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار