به افزایش پلکانی تعرفه‌های انرژی اشاره کرد و گفت: افزایش پلکانی تعرفه‌های انرژی به شرط رعایت عدالت مفید و مؤثر است.

افزایش پلکانی تعرفه‌ها در کنار رعایت عدالت مؤثر است

به گزارش گلستان ۲۴؛ رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز اظهار داشت: پیش از اینکه در موضوع صرفه‌جویی انرژی تمرکز کنیم باید برروی بهینه‌سازی کار شود. در سال ۸۹ هدفمندی یارانه‌ها را راه‌اندازی کردیم، اما در مصرف انرژی بهینه‌سازی صورت نگرفت.

وی گفت: در بهینه‌سازی مصرف انرژی به غیر از نصب پنجره‌های دوجداره کار خاصی انجام نشده است. به‌عنوان مثال از تولیدکنندگان بخاری‌های گازی برای اینکه مصرف انرژی بخاری‌ها را ۶۰ درصد کاهش دهند، حمایت خاصی صورت نگرفت؛ در صورتی که دولت باید از این تولیدکنندگان حمایت می‌کرد و برای آنها سوبسیدهایی را در نظر می‌گرفت. یا اینکه غالب نیروگاه‌های کشور سیکل ترکیبی نیستند و به همین دلیل حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ درجه حرارت هدر می‌رود.

بهینه‌سازی مصرف انرژی را جدی نگرفتیم / یارانه‌های پنهان انرژی در بخش بهینه‌سازی هزینه شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: ایران بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز جهان محسوب می‌شود، اما در مقابل بزرگترین مصرف‌کننده انرژی هم به‌شمار می‌رود. دولت اگر به بهینه‌سازی مصرف انرژی اهتمام بورزد، قطعاً بسیاری از مشکلات کشور قابل رفع است.

سنگدوینی با بیان اینکه دولت به جای این‌که یارانه‌های پنهان را در بخش مصرف خانگی هزینه کند، می‌تواند با هزینه‌کرد این یارانه‌ها در بخش بهینه‌سازی و نوسازی تجهیزات تولید انرژی، از مصرف انرژی به‌طور قابل توجهی بکاهد، گفت: مثلاً نیروگاه‌های کشور و کارخانجات به جای این‌که از تجهیزات مدرن برای تولید انرژی مورد نیاز خود بهره ببرند، از سوخت مایع استفاده می‌کنند که هم برای محیط زیست زیان‌آور است و هم اینکه یارانه‌های انرژی را به کل هدر می‌دهد.

افزایش پلکانی تعرفه‌ها در کنار رعایت عدالت مؤثر است

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به افزایش پلکانی تعرفه‌های انرژی اشاره کرد و افزود: افزایش پلکانی تعرفه‌های انرژی ایده خوب و منطقی محسوب می‌شود، اما این طرح به شرط رعایت عدالت قابلیت عملیاتی‌سازی دارد.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که برای لحاظ کردن عدالت در افزایش پلکانی تعرفه‌های انرژی باید دولت در تخصیص یارانه دقت بیشتری به خرج دهد. نباید کسانی که پنج دستگاه خودرو در اختیار دارند به تمام خودروهایش بنزین ارزان تخصیص داد؛ چون برخی افراد هستند که به سختی توانسته‌اند یک خودرو خریداری کنند و سهمیه بنزین آن ها تنها یک هفته کفاف مصرفشان را می‌دهد، اما آن کسی که پنج خودرو در اختیار دارد، نباید برای تمام خودروهایش یارانه انرژی پرداخت شود.

سنگدوینی تصریح کرد: آن کسانی که مصرف انرژی بیشتری دارند باید هزینه به مراتب بالاتری نسبت به دهک‌های کم‌مصرف و آسیب‌پذیر پرداخت کنند. اگر افزایش پلکانی تعرفه‌های انرژی با عدالت همراه باشد قطعاً مفید مؤثر خواهد بود و حتی با استقبال عمومی مواجه می‌شود.
انرژی در ایران ارزان است

وی بر ارزان بودن انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: البته این ارزان بودن به خاطر سطح درآمدی اکثر شاغلان جامعه بوده و اگر دولت بخواهد در این شرایط انرژی را گران کند و حمایتی هم از اقشار و دهک‌های ضعیف انجام ندهد، قطعاً صدای انتقاد مردم بلند خواهد شد، اما اگر دولت متناسب با تورم درآمدها را افزایش دهد، افزایش قیمت انرژی با انتقاد عمومی مواجه نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره کارآمدی طرح گاز امید یا برق امید خاطرنشان کرد: این طرح، مشوق خوبی برای عموم جامعه محسوب می‌شود. این طرح‌ها کاهش مصرف انرژی را در پی دارد و انگیزه مردم برای بهینه مصرف کردن و درست مصرف کردن به شدت افزایش پیدا می‌کند. با فرارسیدن فصل سرما و افزای مصرف گاز اگر مشوق‌های این‌چنینی مطرح شود، مطمئناً مردم از آن استقبال خواهند کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار