مدیر کل شیلات گلستان گفت: برداشت از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان، با افزایش ۷۴ درصد نسبت به سال گذشته به کار خود پایان داد.

پایان فصل برداشت میگو در گلستان/ افزایش ۷۴ درصدی برداشت میگو در گمیشان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، سید جواد قدس علوی مدیر کل شیلات گلستان گفت: امسال هزار و ۵۶۵ تن میگو در هزار و ۲۰۳ هکتار از مزارع مجتمع پرورش میگو گمیشان تولید شد که این میزان نسبت به تولید ۴۱۰ تن سال گذشته، رشد قابل توجهی داشته است.

او با اشاره به میزان تراکم مزارع کشت میگو افزود: سال جاری در ۸۰ مزرعه بچه میگو با میانگین تراکم ۱۱۱ هزار و ۲۳۸ قطعه در هکتار ذخیره سازی شده بود که خوشبختانه فصل برداشت پربرکتی را در صنعت میگو استان شاهد بودیم.

قدس علوی با اعلام افزایش تعداد مزارع پرورش میگو استان پس از دومین سال رفع بیماری لکه سفید، گفت: رشد تعداد مزارع زیر کشت میگو استان از ۲۵ مزرعه سال گذشته به ۸۰ مزرعه در فصل پرورش امسال یک موفقیت بزرگ بود که این امر با رعایت پروتکل‌ها توسط پرورش دهندگان و دستگاه‌های مرتبط محقق شده است.

او افزود: پیش بینی می‌شود سال آینده با افزایش ۵۰ درصدی سطح زیرکشت در مجتمع پرورش میگو گمیشان به تولیدی بالغ بر ۵۰۰۰ تن برسیم.

او با بیان اینکه ۱۰۰ درصد پیش بینی امسال در خصوص تولید میگو در استان تحقق یافته است، گفت: بی شک این تولید عاری از بیماری در کشور و حتی در دنیا تاکنون اتفاق نیفتاده و این امر نشان دهنده تلاش شبانه روزی و همت عالی بهره برداران و به کارگیری همه ظرفیت‌های استانی و کشور در کنار همکاری سازمان شیلات ایران و دانپزشکی و حمایت استانداری استان و دستگاه‌های مسئول حاصل شد که این مهم می‌تواند الگویی برای همه مجتمع‌های آلوده به بیماری لکه سفید در کشور باشد.

قدس علوی با اعلام رضایتمندی از وضعیت پرورش میگو در سال جاری گفت: با توجه به وقوع بیماری لکه سفید در سال ۹۸ در مجتمع پرورش میگو گمیشان، شاید کمتر کسی امید به تولید مجدد و بدون وقفه میگو در این مجتمع داشت چرا که در همه جای دنیا و کشور معمولا پس از یک دوره بیماری، مزارع بلافاصله امادگی پرورش مجدد را نخواهند داشت، اما امسال برای دومین سال متوالی بدون رویت بیماری، بیماری لکه سفید در مجتمع پرورش میگو گمیشان کاملا ریشه کن شده است.

مدیر کل شیلات گلستان ادامه داد: طی دو سال اخیر بعد از گذشتن از بیماری لکه سفید، هدف اول ما پاک نگه داشتن مزارع پرورش میگو بوده که توانستیم به این امر مهم دست یابیم و بعد از دو سال مجتمع پرورش میگوی گمیشان را پاک اعلام کنیم.

سال گذشته با توجه به اولین سال پس از روئیت بیماری لکه سفید، ۴۱۰ تن میگو در ۲۴.۵ مزرعه به وسعت ۳۸۱ هکتار در مجتمع پرورش میگو گمیشان تولید شده بود که این میزان امسال با اطمینان از پاک بودن مجتمع به رشد ۷۴ درصدی تولید، ۷۰ درصدی تعداد مزارع و ۶۸ درصدی سطح زیرکشت رسیده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار