یکی از مهمترین مشکلاتی که تولیدکنندگان گلستانی به خصوص فعالان حوزه ورق های سیمانی مطرح می کنند، مشکلات تخصیص ارز برای واردات و همچنین بروکراسی پیچیده است.

مشکلات تخصیص ارز در تولید| ظرفیت‌های گلستان در تولید ورق های سیمانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بازار، در شرایط تحریم و با وجود فشارهای اقتصادی تولیدکنندگان جهادگران کشور بوده که با تمام توان تلاش می کنند نیازهای کشور را برطرف کنند. در گلستان هم حدود ۹۰۰ واحد صنعتی در حال فعالیت هستند تا بتوانند با تولید خود مانع خروج ارز از کشور شده و شعار جهش تولید را محقق کنند.

«غفار قزل» یکی از تولیدکنندگان گلستانی است که قبل ورود به این عرصه در امر بازرگانی فعال بوده و با صادرات ماهانه ۲۵۰ واگن، لقب بزرگترین صادرکننده سیمان کشور به آسیای میانه را خود اختصاص داده است. وی هم اکنون با تولید ورق های سیمانی الیافی موجدار و صاف بدون آزبست با برند گلستانیت فعالیت می کند.

خط تولید کارخانه گلستانیت که در شهرک صنعتی بندرترکمن (پنج پیکر) واقع شده، با علم روز و حفظ محیط زیست ایجاد و اولین کارخانه در کشور با این ویژگی ها است. در همین راستا خبرگزاری بازار، گفتگویی را با غفار قزل، مدیرعامل شرکت تجارت گستر ترکمن خزر و عضو اتاق بازرگانی گرگان انجام داده که در زیر خواهد آمد:

* از چه زمانی کارخانه شروع به فعالیت کرد؟
این کارخانه با ۳.۵ هکتار زیربنا در سال ۹۸ کلنگ زنی شد و در سال ۹۹ با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری رسید. توان تولید روزانه ۱۲۰ تن در روز است، به عبارت دیگر توان تولید ۱۰ هزار متر ورق داشته و در ماه ۲۵۰ هزار متر ورق تولید خواهیم کرد. در حال حاضر برای این حجم از تولید حداقل ۵۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز است که برای آن از بانک ها تقاضای تسهیلات داشته‌ایم.

در شرایط تحریم و با وجود فشارهای اقتصادی تولیدکنندگان جهادگران کشور  هستند

مواد مصرفی شامل سیمان، سلولز، میکروسیلیس، کربنات کلسیم و «الیاف پلی وینیل الکل» است؛ الیاف پلی وینیل از چین وارد می شود. قبلا این ورق ها با الیاف ای به نام آزبست تولید می‌شد که به خاطر سرطان زا بودن حدود هفت سال است که ممنوع شده و به جای آن از این مواد به همراه سیمان استفاده و ورق های صاف و موج دار تولید می شود.

* چند نفر در کارخانه مشغول به فعالیت هستند؟
در حال حاضر ۳۰ نفر در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند و چنانچه طرح توسعه اجرا شود می ‌توانیم ۸۰ نیروی جدید را استخدام کنیم و اگر همین خط به صورت شبانه روز فعال شود می تواند برای ۹۰ نفر شغل ایجاد کند. در این زمینه بانک‌ها باید حمایت کرده و شعارهای خوب خود را به مرحله اجرا بگذارند تا ما بتوانیم طرح توسعه خود را به اجرا در بیاوریم.

* خط دوم چه زمانی راه اندازی می شود؟
در فاز اول دو هکتار از کارخانه به بهره برداری رسیده و در ۱.۵ هکتار دیگر، عملیات زیرسازی برای اجرای فاز دو در حال انجام است. بعد از اجرای سوله ها، در سال آتی به دنبال راه‌اندازی خط خواهیم بود و اگر چنانچه از سمت بانک و سازمان صنعت، معدن و تجارت حمایت شویم می توانیم در آینده نزدیک خط دوم را راه اندازی کنیم.

در حال حاضر ۳۰ نفر در این کارخانه مشغول به فعالیت هستند و چنانچه طرح توسعه اجرا شود می ‌توانیم ۸۰ نیروی جدید را استخدام کنیم

* حجم سرمایه گذاری چه میزان بوده است؟
حجم سرمایه گذاری برای افتتاح خط اول، ۹۰ میلیارد تومان بود و در حال حاضر اگر بخواهیم خط دو را راه اندازی کنیم حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار نیاز است. در فاز اول بانک حدود هشت میلیارد تومان سرمایه ثابت و پنج میلیارد تومان سرمایه در گردش برای ما در نظر گرفت.

* تولیدات کارخانه به کجا صادر شده و چه مصرفی دارند؟
در حال حاضر ورق های موج دار به سراسر کشور ارسال شده و در سقف خانه ها مخصوصاً در مناطق مرطوب شمالی و استان ها جنوبی مانند بندرعباس مورد استفاده قرار می گیرد. اخیرا هم با شرکتی قرارداد بستیم و فایبر سمنت (ورق های صاف) تولید می‌کنیم که در ساختمان سازی، انبوه سازی، مترو، پاساژ، معابر عمومی، طبقات بلندمرتبه، هتل ها، سقف کاذب، نمای ساختمان و غیره از آن استفاده می شود.

محصولات تولیدی ما علاوه بر مصرف داخل، از کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ارمنستان هم تقاضا برای صادرات دارد که متاسفانه از سال گذشته درخواست خود را به اداره کل استاندارد ارائه داده ایم و این اداره به لحاظ آنکه تجهیزات لازم برای تست ورق های ما را ندارند و با وجود این که محصولات ما از لحاظ مقاومت مشکلی ندارد، هنوز تأییدیه استاندارد برای صادرات نداده است. هم اکنون نمونه‌هایی از کار خود را به شهرستان اردبیل ارسال کرده تا تقاضای اداره استاندارد گلستان را تست و جواب نامه آنها را ارائه کنند و در این صورت مجوز استاندارد ما صادر می شود و ما می توانیم محصول خود را صادر کنیم.

* مشکلات پیش روی تولید شما چیست؟
عمده مشکلی که داریم در خصوص مواد اولیه است که از چین واردات می شود. این مواد متاسفانه در کشور تولید نشده و چون یکی از موادی که به این ورق ها مقاومت می دهد لازمه کار ما است. در کشور هنوز به علم آن نرسیده ایم و به دنبال ماده جایگزین هستیم که آن را وارد نکنیم تا از خروج ارز جلوگیری شود.

زیرساخت های تولید در بسیاری از شهرک های صنعتی گلستان از جمله بندرترکمن آماده نیست

هم اکنون برای خرید و واردات مواد اولیه باید در صنعت و معدن تقاضای خود را ثبت کرده و سپس کدی به بانک عامل ارسال می‌شود و بانک عامل تخصیص ارز را برای بانک مرکزی می فرستد و این پروسه حدود دو هفته طول می کشد. این پروسه باید کوتاه شده و روند تخصیص ارز تسریع شود تا ما منتظر مواد اولیه برای تولید نباشیم زیرا برای تولید کننده یک روز هم باارزش است.

بر سر راه تولید کننده و سرمایه‌گذار هزاران بروکراسی اداری وجود دارد که مانع تولید می شود. بنده از چند سرمایه‌گذار که قبلاً تاجر بودند برای سرمایه گذاری در شهرک صنعتی بندرترکمن دعوت کردم و اما آنها به دلیل بوروکراسی های سخت اداری از این کار منصرف شدند.

*درباره مصادیق موانع بگویید
یکی از موانعی که شرکت شهرک های صنعتی ایجاد می کند، این است که در ابتدا ۶۰ درصد از پول زمین را مطالبه کرده و بقیه طبق اقساط باید واریز شود اما در ادامه ممکن است یک شرکت به بهره برداری نرسیده باشد در نتیجه آنها پول خود را طلب می‌کنند البته این یک قانون بوده و باید قوانین و دستورالعمل ها از وزارتخانه اصلاح شود تا مانع تولید و پیشرفت نشویم.

یکی از موانعی که شرکت شهرک های صنعتی ایجاد می کند، این است که در ابتدا ۶۰ درصد از پول زمین را مطالبه کرده و بقیه طبق اقساط باید واریز شود اما در ادامه ممکن است یک شرکت به بهره برداری نرسیده باشد در نتیجه آنها پول خود را طلب می‌کنند

در ابتدا برآورد بنده در سرمایه گذاری این بود که این بود که با دلار شش هزار تومان، به سه میلیون دلار نیاز دارم اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور هم اکنون دلار به ۲۸ هزار تومان رسیده و این امر با برنامه‌ریزی‌های من متناسب نیست لذا باید نهادها و ارگان ها و دستگاه‌ها این مسائل را درک کنند و چوب لای طرح تولید نگذارند. دستگاه‌های مختلف باید از واحدهای تولیدی حمایت کنند، نباید آب کارخانه ای قطع شود و باید به آنها خدمات ارائه کنند.

* مشکلات شهرک صنعتی بندرترکمن چیست؟
در شهرک صنعتی بندرترکمن (پنج پیکر) در حال حاضر ۱۵ شرکت فعال هستند و بقیه یا نیمه تعطیل یا تعطیل یا توقیف شده و یا تحویل بانک‌ها شده اند. یکی از مشکلات این شهرک مسأله زیرساخت ها و آب است. برای ایجاد هر شهرک صنعتی باید زیرساخت‌ها از جمله چاه آب را فراهم کرد که دو سال است که پیگیر این مسئله شده و هم اکنون به مناقصه رفته است و پس از انتخاب پیمانکار عملیات حفر آن آغاز شود.

* سخن آخر؟
در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد مسئولان باید از تولیدکننده حمایت کرده و امیدواریم این امر در دولت جهادی نمود بیشتری داشته باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار