مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه های گلستان سالانه به لایروبی نیاز دارند.

۶۰۰ کیلومتر از رودخانه های گلستان سالانه به لایروبی نیاز دارند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، سید محسن حسینی با بیان اینکه حدود سه هزار کیلومتر رودخانه در استان جاری است، اظهار کرد: حدود هزار و ۸۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان که عمدتاً در بازه رودخانه های پیر طبقه بندی می شوند و نیز مقاطعی از رودخانه های بالغ حداقل هر سه سال یک بار نیاز به لایروبی دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: به عبارت دیگر لازم است هر سال حدود ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه های استان که در مناطق مختلفی مانند شهرها، روستاها، اراضی کشاورزی، مراتع، بالادست پل ها و دیگر سازه های تقاطعی و مصب رودخانه ها جریان دارند، لایروبی شود.

وی بیان کرد: با قیمت های سال ۱۴۰۰، برای ۶۰۰ کیلومتر لایروبی به ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبارسالانه نیاز است و در صورتی که اسناد خزانه باشد به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار سالانه برای لایروبی این ۶۰۰ کیلومتر نیاز است.

حسینی ادامه داد: امسال از محل اعتبارات مختلف مرتبط با مهندسی رودخانه حدود ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی توسط شرکت آب منطقه ای در نظر گرفته شده است که با این اعتبارات می توان ۵۰ کیلومتر رودخانه را لایروبی کرد که به بازه های اولویت دار اختصاص می یابد و البته به دستگاه‌های دیگر مرتبط با لایروبی هم اعتباراتی داده می شود.

وی تصریح کرد: این لایروبی هم شامل بازه های کوچک مانند سرشاخه ها و هم شامل رودخانه های بزرگ چون گرگانرود، قره سو و اترک می شود که عرض زیادی دارند و در کنار این لای، بوته های گز و.. روییده می شود و هزینه لایروبی را بالا می برد و در بازه هایی چون شهر و روستا باید این لای ها حمل هم بشود و به نقطه ای دیگر انتقال داده شود که هزینه ها را افزایش می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در ۶۰۰ کیلومتر در طول سنوات گذشته لایروبی انجام شده است یا خیر، گفت: دستگاه‌های اجرایی که در زمینه لایروبی کار می کنند مثل آب منطقه ای، شهرداریها، دهیاریها، جهاد کشاورزی، راهداری و..با اعتباراتی که دارند می توانند در سرجمع سالیانه کمتر از ۲۰۰ کیلومتر لایروبی انجام دهند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان یادآور شد: اما پس از سیل بزرگ اخیر و ظرف سال ۹۸ و ۹۹ با اعتباراتی که تزریق شد و کمک هایی که دستگاه هایی مثل سپاه و ارتش انجام دادند، از ابتدای ۹۸ تا اواسط ۹۹ حدود ۵۰۰ کیلومتر لایروبی انجام شد ولی واقعیت این است که اعتبارات هر ساله برای مهندسی رودخانه که لایروبی هم جزو آن است، ناچیز است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار