کمبود نهاده های دامی و نحوه توزیع آن ها گلایه های دامداران گلستانی را در پی داشته است.

گلایه های ادامه دار دامداران گلستانی از کمبود نهاده های دامی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، تعدادی از دامداران گلستانی در تماس با باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان در رابطه با کمبود نهاده‌های دامی  و نحوه توزیع گله کردند.

رحمت سمیعی معاون دام و طیور جهاد کشاورزی گلستان در این باره گفت: در گذشته با توجه به شرایط استان سالیانه ۷ هزار تن تولید جو داشتیم و بخشی از نیاز دام‌های استان تامین می‌شد، اما با بروز خشکسالی در بحث تامین غلاتی که از طریق کشت به دستمان می‌رسید دچار مشکل شدیم.

او افزود: در حال حاضر نیاز استان در بحث نهاده‌های دامی از طریق واردات تامین می‌شود و تلاش می‌کنیم بخشی هم از طریق مواد علوفی تامین شود.

سمیعی ادامه داد: گرچه کشت ذرت را در استان افزایش دادیم، اما باز هم جوابگو نیاز‌های استان نبودیم، به همین دلیل در حال رایزنی هستیم تا از طریق نمایندگان هم کار واردات سریعتر انجام شود هم از ذخیره استراتژیک کشور بهره ببریم.

او با بیان اینکه در حال حاضر نهاده ها با تاخیر به دست ما می رسد، گفت: در بخش طیور گرچه نهاده ها با تاخیر 20 روزه و گاها بیشتر به دستمان می رسد اما حجم نهاده ها خوب است. 

سمیعی افزود: دربخش دام گاهی یک ماه یا بیشتر هم طول می کشد که نهاده ها به دست دامدار برسد و مجبور به استفاده از ذخیره استان هستیم تا درزمانی مناسب این ذخایر را جایگزین کنیم.

او افزود: نهاده‌ها بر اساس ضریب دام در بین شهرستان‌ها توزیع می‌شود و مدیریت جهاد کشاورزی در آن شهرستان بین تشکل‌های دامی که فعال هستند توزیع را انجام می‌دهد، در واقع کل توزیع نهاده‌ها از طریق تشکل هاست و ما دخالتی نداریم.

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: توزیع نهاده‌ها در سطح کشور عادلانه نیست چراکه استان ما ظرفیت بالایی در تولید دارد ، اما نهاده‌ای که در اختیارش قرار می‌گیرد کافی نیست.

او افزود: برای برطرف شدن این موضوع در حال پیگیری هستیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار