مدیر گروه تحقیقات کاربردی اداره کل هواشناسی گلستان گفت که بر اساس برآوردهای انجام‌شده، میزان بارش باران و برف از امروز تا یک‌ماه آینده در مناطق غربی استان و پیرامون خلیج گرگان ۱۰ درصد کمتر از متوسط بلند مدت می‌شود.

بارش باران در مناطق غربی گلستان ۱۰ درصد کمتر می‌شود

عثمان مجیدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان بارش سال زراعی جاری در گلستان تاکنون ۷۵.۱ میلیمتر است که این مقدار نسبت به آمار بلند مدت ۱۵ درصد کمتر شد.

 به گزارش ایرنا، بر اساس داده های سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۲۷ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج بین‌المللی گرگان در سال های اخیر خشک شده و کم توجهی به آن امکان بیشتر شدن این محدوده را تشدید کرده است.

خلیج گرگان که در سده‌های پیشین با برخورداری از آب فراوان زمینه ایجاد بندرگاه هایی چون گز و ترکمن را فراهم کرده و بر رونق و شکوه این مناطق افزوده بود، چند سالی است گرفتار خشکسالی شده و دیگر خبری از آن همه شکوه نیست و  این پهنه آبی با مرگ تدریجی و نیستی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش ایرنا ، علاوه بر کاهش بارش باران در ماه پیش رو در پیرامون خلیج گرگان، مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه‌ای گلستان هم به تازگی در جلسه شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی گلستان با اشاره به فراگیری کاهش بارش‌ها در همه حوضه‌های آبی استان گفت که بیشترین کاهش بارش مربوط به رودخانه‌هایی منتهی به خلیج گرگان مانند قره‌سو و گرگانرود است.

حسین دهقان  یادآور شد: دبی آب ورودی به خلیج گرگان از طریق شریان های آبی افت محسوسی داشته است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

استان گلستان با گستره افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع و برخورداری از هفت اقلیم آب و هوایی، ۲۸ مرکز باران سنجی برخط و ۱۴۰ مرکز ایستگاه هواشناسی دارد.

گلستان از جنوب با سمنان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و از شمال با ترکمنستان همسایه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار