ناشنوایان به عنوان بخشی از جمعیت توان‌خواه جامعه، با توجه به محدودیت‌هایی که دارند با چالش‌های زیادی مانند مسکن، اشتغال و ... روبرو هستند که باید برای رفع آنها تدابیری اندیشیده شود.

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، حدود یک میلیون ناشنوا در کشور زندگی می‌کنند و بیش از هفت هزار پرونده شنوایی در استان گلستان وجود دارد که این آمار بسیار بالای است.

ناشنوایی یکی از سخت‌ترین نوع معلولیت بوده و ناشنوایان از مظلوم‌ترین معلولان هستند، زبان گویایی برای بیان بسیاری از نیازهای خود ندارند و بسیاری از مسئولان از این نقطه ضعف، برای سرپوش گذاشتن برای کم کاری‌های خود استفاده می‌کنند.

ناشنوای ۴۵ ساله استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بزرگترین مشکل من پیدا کردن کار مناسب است، گفت: ۱۸ سال است که به عنوان شاگرد مغازه از هفت صبح تا ۹ شب کار فتوکپی انجام می‌دهم و دستمزدم ۲ میلیون تومان است که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن را هم بابت اجاره خانه می‌دهم و تنها با ۵۰۰ هزار تومان در ماه زندگی خودم و خانواده را اداره می‌کنم.

حمید زورقیان با گلایه از مسئولان بهزیستی، افزود: من یک فرزند خردسال دارم که مشکل کم شنوایی دارد و نیازمند سمعک است ولی بهزیستی برای تهیه سمعک هیچ کمکی به ما نمی‌کند و تهیه یک سمعک ۶ میلیون تومانی، با درآمدی که من دارم ممکن نیست.

توانایی تأمین مسکن مستقل ندارم

علی سوزنیان، ناشنوای ۴۷ ساله گلستانی نیز به خبرنگار مهر گفت: من شاگرد یک مغازه نجاری هستم، درآمدم بسیار کم و شاگردانه است و همراه همسرم که او هم ناشنوا است و پسر کوچکم در یکی از اتاق‌های منزل پدرم زندگی می‌کنیم.

سوزنیان ادامه داد: من و همسرم خیلی دوست داریم که یک منزل مستقل داشته باشیم ولی با درآمد کمی که داریم نمی‌توانیم اجاره خانه پرداخت کنیم.

فاطمه دهمرده مادر مهرداد از دیگر ناشنوایان گرگانی هم به خبرنگار مهر گفت: پسرم از بدو تولد مشکل شنوایی داشت، طبق نظر کمیسیون پزشکی وقتی زیر پنج سال بود برای عمل کاشت حلزون مناسب تشخیص داده نشد و در سال‌های بعد از پنج سالگی هم که اقدام کردیم بهزیستی اعلام کرد در این سن برای هزینه کاشت حلزون حمایتی نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: من سرپرست خانوار هستم و قادر به پرداخت هزینه کاشت حلزون که ۵۰ میلیون تومان است نیستم، حتی هزینه خرید سمعک که ۶ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد برایم مقدور نیست.

دهمرده با انتقاد از بهزیستی استان گفت: حتی برای تهیه باطری سمعک که ۵۰ هزار تومان است بهزیستی از ما حمایت نمی‌کند.

سامانه‌های اورژانسی برای افراد ناشنوا نداریم

مدیر کانون انجمن اسلامی ناشنوایان ایران به خبرنگار مهر گفت: معلولیت شنوایی جز معلولیت‌های سخت است چون فردی که دچار این معلولیت هست زبان اعتراض و مطالبه گری ندارد.

حسین گلعزار افزود: به دلیل اینکه کسی صدای آنها را نمی‌شنوند بهترین دلیل برای رفع مسئولیت از کسانی هست که باید به این قشر خدمت کنند و در جواب اگر سوالی از آن مسئول پرسیده شود می‌گوید من چون نفهمیدم انجام ندادم اگر مرا توجیه می‌کرد حتماً کمک می‌کردم.

به دلیل محدود بودن دایره واژگان ناشنوایان بسیاری از مفاهیم را درک نمی‌کنندوی اضافه کرد: اگر یک ناشنوا به مشکلی برخورد کند که نیاز به پلیس ۱۱۰ داشته باشد به هیچ روشی نمی‌تواند با پلیس ارتباط بگیرد زیرا هنوز سامانه‌ای در ناجا برای خدمت رسانی به این افراد راه اندازی نشده است.

رابط ناشنوایان گلستان ادامه داد: حتی یک ناشنوا به ۱۱۵ دسترسی ندارد و مواردی داریم که به خاطر عدم دسترسی به این خدمات جان خود را از دست داده‌اند.

گلعزار تصریح کرد: ناشنوایان مشکل ارتباط با جامعه را دارند و علت آن محدود بودن دایره لغات و اشاره آنها است، ناشنوایان هرچه را که برایش اشاره داشته باشند درک کرده و در غیر این صورت متوجه نمی‌شوند.

وی ادامه داد: ناشنوایان به دلیل اینکه قوه شنوایی ندارند طبیعتاً از قوه ادراکی پایین‌تری نسبت به دیگران یا دیگر معلولان برخوردار هستند.

کتاب‌ها برای ناشنوایان مناسب سازی نشده است

گلعزار گفت: عامه مردم و حتی مدیران ما بر این باور هستند که ناشنوایان به دلیل اینکه سواد دارند پس همه چیز را خوب درک می‌کنند اما این تفکر اشتباه است چون آنها فقط خواندن را می‌فهمند اما درک این مطلب برایشان دشوار است و باید مطالب برای ناشنوایان مناسب سازی و یا اصطلاح می‌گوئیم ساده نویسی شود.

وی تصریح کرد: طبق تحقیقات میدانی حدود دو درصد از ناشنوایان کتاب مطالعه می‌کنند، زیرا از کتاب خواندن چیزی متوجه نمی‌شوند و همان دو درصدی که مطالعه می‌کنند، کسانی به عنوان مربی در امر تفهیم مطالب به آنها کمک می‌کنند.

گلعزار اضافه کرد: در هر شغلی تکلم حرف اول را می‌زند و کسانی که قصد استخدام دارند وقتی می‌بینند که شخص قدرت تکلم یا شنوایی ندارند، آنها را نمی‌پذیرند.

رابط ناشنوایان افزود: در ۹۷ درصد بهزیستی‌های کشور که متولی امر هستند ما مترجم به زبان اشاره نداریم و این اوج محرومیت ناشنوایان است.

وی بیان کرد: در مراکزی مثل بهزیستی، بانک، دادگاه، بیمه، بیمارستان باید حداقل یک رابط داشته باشیم و این اصلاً سخت و هزینه بردار نیست.

گلعزار ادامه داد: ما در کانون ناشنوایان استان گلستان و اداره کل بهزیستی استان گلستان این ظرفیت را داریم که هر سازمان و نهادی که تمایل به این امر را داشته باشد به صورت رایگان این دوره را برگزار کنیم که این موانع برطرف شود.

وی اذعان کرد: اداره کل بهزیستی استان گلستان در این راستا حرکت‌هایی را شروع کرده است و امید داریم مسئولان استانی و کشوری حمایت کنند تا به نتیجه برسد.

قانون جذب و استخدامی قهرمانان ملی در مورد ناشنوایان اجرا نمی‌شود

گلعزار اضافه کرد: ۶ نفر از اعضای اصلی تیم والیبال ناشنوایان کشور گلستانی هستند و از جامعه ناشنوایان گرگان کشتی گیر قهرمان آسیا داریم اما متأسفانه همه این عزیزان یا کارگر هستند یا بیکار و قانون جذب و استخدام قهرمانان ملی اجرا نمی‌شود.

همه مسئولان فرهنگ ارتباط با ناشنوایان را فراگیر کنند

ناشنوای ما در بیمارستان به دلیل نبودن رابط و کج فهمی پزشک جان خود را از دست می‌دهدگلعزار بیان کرد: ناشنوا در بیمارستان بر اثر کج فهمی پزشک از درد جان می‌دهد و بسیار دردناک است که خانواده این مرحوم خودشان این مطلب را به ما گزارش داده‌اند، در صورتی که اگر در مرکز درمانی حداقل یک نفر آشنا به زبان اشاره باشد کفایت می‌کند.

 

حمایت بهزیستی برای کاشت حلزون

معاون توانبخشی بهزیستی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: فرد متقاضی کاشت حلزون بعد از مراجعه به مراکز کاشت و انجام اقدامات لازم و تأیید کمیسیون پزشکی، معرفی نامه خود را از مرکز دریافت و به هیئت امنای ارزی مراجعه و هیئت امنای ارزی قسمت اعظم هزینه‌های مربوط به کاشت حلزون و هزینه ۱۰۰ جلسه گفتار درمانی و توانبخشی شنوایی را پرداخت می‌کنند.

محمود امانیان اضافه کرد: سازمان بهزیستی هم مبلغ سه میلیون تومان از سهم مشارکت خانواده را پرداخت می‌کند.

وی افزود: در افراد با سنین بالاتر که متقاضی کاشت حلزون هستند چنانچه در کمیسیون پزشکی مراکز منتخب کاشت حلزون شرکت و تأیید شده و معرفی نامه دریافت نمایند، بخش زیادی از هزینه‌های جراحی توسط هیئت امنای ارزی پرداخت می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی گلستان تصریح کرد: بنیاد خیریه شنوایی از سال ۱۳۹۵ به همت جمعی از خیران و متخصصان امر با هدف شناسایی خانواده‌های محروم که توانایی پرداخت سهم مشارکت جراحی کاشت حلزون را ندارند دایر و شروع به فعالیت کرده است. در صورت شناسایی، تأیید و ثبت مشخصات افراد مذکور در سامانه بنیاد توسط مراکز کاشت حلزون قسمتی از هزینه‌ها به صورت آنلاین به هیأت امنای ارزی پرداخت می‌شود.

امانیان در خصوص اشتغال ناشنوایان اظهار کرد: علاوه بر خدماتی که از طریق معاونت اشتغال به مددجویان ارائه می‌شود معاونت توانبخشی هم از طریق ارجاع مددجویان به مراکز پشتیبان شغلی نسبت به اشتغال آنها اقدام می‌کند که در حال حاضر تعداد دو مرکز در شهرهای گرگان و بندرگز در حال فعالیت هستند.

در شرایطی که همه از عدالت در زمینه‌های مختلف سخن می‌گویند لازم است تا گوشی برای شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات ناشنوایان باید و دولت حمایت جدی تری از این افراد کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار