مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت که از ابتدای فصل کشت زراعت پاییزه شامل چهار محصول "دانه روغنی کلزا، چغندرقند، جو و گندم" در این شهرستان تاکنون در ۱۰۵ هزار و ۱۲۰ هکتار از اراضی زراعی به زیرکشت این محصولات رفته است.

کشت زراعت پاییزه در گنبدکاووس از مرز ۱۰۵ هزار هکتار گذشت

به گزارش گلستان ۲۴؛ حبیب الله زارع روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: فصل کشت زراعت پاییزه در گنبدکاووس از نیمه دوم مهرماه امسال با کاشت دانه روغنی کلزا آغاز شده و در ادامه با کشت چغندرقند و اکنون با کشت ۲ محصول گندم و جو ادامه دارد.

وی پیش بینی کشت امسال چهار زراعت پاییزه در گنبدکاووس را در مجموع ۱۴۲ هزار هکتار اعلام  و اضافه کرد: تاکنون در سطح ۱۰۵ هزار و ۱۲۰ هکتار کشت محصول انجام شده که بیشترین آن مربوط به گندم با ۸۵ هزار و ۴۰۳ هکتار و کمترین آن مربوط به چغندرقند با ۱۲۰ هکتار است.

زارع اضافه کرد: تاکنون در ۱۳ هزار و ۳۹۶ هکتار از اراضی زراعی گنبدکاووس زراعت جو و در سطح ۶ هزار و ۲۰۱ هکتار دانه روغنی کلزا کشت شده است.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: سهمیه ابلاغ شده به این شهرستان توسط وزارت جهادکشاورزی برای سه محصول اصلی زراعت پاییزه یعنی دانه روغنی کلزا، گندم و جو در سال زراعی پیش رو به ترتیب ۱۳، ۱۰۷ و ۲۲ هزار هکتار بوده است که به سبب کم بارشی و خشکسالی در زمان کشت هنوز محقق نشده است.

وی، بهترین زمان کشت برای ۲ محصول گندم و جو در گنبدکاووس را نیمه نخست آذرماه دانست و افزود: میزان بذر مورد استفاده در هر هکتار گندم ۱۸۰ کیلوگرم است که به ازای تاخیر هر روز در کشت باید یک کیلوگرم به این مقدار بذر اضافه شود.

زارع همچنین درخصوص توزیع نهاده‌های کشاورزی ویژه زراعت پاییزه در گنبدکاووس اظهارداشت: تاکنون ۲۴ هزار و ۵۰ تن انواع کود شیمیایی، ۲ هزار و ۵۰۰ تن بذر گواهی شده گندم، ۴۷۶ تن بذر جو و ۳۳ تن بذر کلزا بین کشاورزان شهرستان توزیع شده است.

به گفته وی امسال برای کشت زراعت پاییزه در گنبدکاووس مشکلی در تامین بذر گواهی شده و نهاده‌های کشاورزی موردنیاز وجود ندارد.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس با اشاره به شرایط خشکسالی حاکم بر سال زراعی پارسال و نبود بارش موثر از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به کشاورزان بالاخص آنهایی که اراضی دیم دارند، توصیه کرد؛ استفاده از کشاورزی حفاظتی یا کشت مستقیم به منظور حفظ رطوبت حداقلی خاک را در دستور کار قرار دهند.

زارع افزود: کشاورزان برای کشت زراعت پاییزه به محض بارش باران حتی به‌صورت محدود که اندک رطوبتی در خاک ایجاد نمایند، به روش کشت مستقیم اقدام کنند زیرا در کشاورزی حفاظتی یا کشت مستقیم نه تنها خللی در میزان تولید در واحد سطح ایجاد نمی شود بلکه در برخی مزارع بویژه اراضی دیم، افزایش تولید تا ۲ برابر را به همراه خواهد آورد.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت و داشتن ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم استان گلستان در تولیدات کشاورزی بویژه گندم است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار