مدیر جهادکشاورزی کلاله گفت: تاکنون محصولات پاییزه شامل گندم، دانه روغنی کلزا، جو، چغندرقند، گیاه نخود، نخودفرنگی و گیاهان دارویی در ۵۸ هزار و ۹۲۹ هکتار از مزارع این شهرستان کشت شده است.

محصولات پاییزه در ۵۹ هزار هکتار مزارع شهرستان کلاله کشت شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی علیزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح پیش بینی شده برای کشت پاییزه در کلاله را بیش از ۶۲ هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: تاکنون در ۵۱ هزار و ۳۴۱ هکتار از مزارع شهرستان گندم، پنج هزار و ۹۶۹ هکتار کلزا، ۳۵۷ هکتار جو، ۷۰۰ هکتار چغندرقند، ۸۰ هکتار گیاه نخود و ۴۵۲ هکتار نخودفرنگی و ۳۰ هکتار گیاهان دارویی کشت شده است. 

وی با اشاره پایان فصل کشت پاییزه تا ۲ هفته آینده، ادامه داد: به علت شرایط آب و هوایی و عدم پراکنش مناسب بارش‌های فصلی سطح زیر کشت کلزا در این شهرستان با افت ۵۸ درصدی مواجه شد.

علیزاده افزود: همچنین به دلیل کاهش سطح کشت کلزا و افزایش قیمت گندم و کاه و وفور بذور خودمصرفی گندم، سطح کشت این محصول ۱۶ درصد افزایش یافت.

وی گفت: در خصوص چغندرقند هم با توجه به عملکرد خوب مزارع، قیمت مناسب و کاهش عملکرد شالی، این جایگزین مناسب برای کشت برنج با رشد ۳۳ درصدی امسال به بیش از ۷۰۰ هکتار رسید و در حال توسعه است.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله اظهارداشت: در خصوص گیاهان دارویی به دلیل تاخیر و یا عدم کشت محصولات پاییزه در برخی مناطق شمالی شهرستان انتظار می‌رود سطح زیر کشت زیره افزایش یابد و تا کنون در ۳۰ هکتار گیاه سیاه دانه کشت شده است.

علیزاده از کشاورزان این شهرستان خواست تا اصول کشت حفاظتی شامل تناوب، کم خاک ورزی و حفظ بقایا را رعایت و از انجام شخم به‌وسیله گاوآهن جدا خودداری کنند.

وی با اشاره به توزیع هشت هزار و ۹۷۵ تن کود یارانه‌ای ازته موردنیاز کشاورزان شهرستان از طریق کارگزاری‌های مجاز، به آنان توصیه کرد: مزارع گندم و کلزای سبز شده خود را در صورت امکان در اسرع وقت آبیاری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله گفت: همچنین کشاورزانی که تا کنون مزارع خود را کشت نکردند هم بلافاصله حتی به صورت خشکه کاری اقدام به کشت کنند.

شهرستان کلاله با ۱۳۰ هزار نفر جمعیت ۶۸ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که ۹ هزار و ۴۳۲ هکتار آن به صورت آبی و بقیه دیم کشت می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار