مدیر پایگاه جهانی برج قابوس گنبدکاووس می گوید : مرمت برج جهانی قابوس مشابه طرحهای ساده ساخت و ساز نیست و مردم باید برای برداشته شدن داربستها از روی بنای برج صبور باشند.

مرمت برج قابوس گنبدکاووس به صورت بنیادی و تحقیقی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان نور تقانی گفت : این داربستها متعلق به خود پایگاه برج است و تا زمان بررسی های کامل برای مرمت این بنا ،بر روی برج خواهد ماند.

وی با بیان اینکه سیل سال ۹۸ خسارت‌های فراوانی به بخش مخروطی برج وارد کرد و موجب رویش علفهای هرز فراوانی بر نوک برج شده بود افزود : طبق تصمیم شورای راهبردی و تخصصی وزارت میراث فرهنگی قرار شد این بار مرمت برج به صورت اضطراری نباشد بلکه به طور بنیادی و تحقیقی انجام شود.

نورتقانی تاکید کرد : بر همین اساس قراردادی با اساتید دانشگاه شهید بهشتی بسته شده و طبق آن نمونه برداری ها ، آزمایش‌ها و مستندنگاری ها انجام شده تا آجرهایی از جنس و مشابه خود این بنای تاریخی ساخته شود.

مدیر پایگاه جهانی برج قابوس گفت : در مرمتهای گذشته از آجرهای شهر تاریخی جرجان برای مرمت استفاده می‌شد که این آجرها مطابق بافت بنای برج قابوس نبود اما در مرمتهای پیش رو قرار است آجرهایی ریشه ای استفاده شود.

وی حفاظت و مرمت پیوسته بناهای ثبت جهانی را جزو پروتکل‌های یونسکو دانست و گفت : اساتید دانشگاه شهید بهشتی بی وقفه در حال انجام اقدامات میدانی بر روی قسمت مخروطی برج با هدف تدوین طرح مرمت هستند .

برج قابوس بن وشمگیر، بلندترین برج آجری دنیا و یکی از آثار ارزشمند معماری در دوره اسلامی است.

این بنای تاریخی سده چهارم هجری قمری که هم اکنون در مرکز شهر گنبدکاووس و بر فراز تپه ای بزرگ قرار دارد به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار در سال 397 هجری قمری (1007- 1006 میلادی) ساخته شده است.
این برج بلندترین بنای آجری جهان محسوب می شود و در تیرماه 1391 در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار