آتش سوزی در کنار تخریب، تصرف و خشکسالی از جمله چالش‌های فراروی جنگلهای گلستان است که هفته گذشته با وقوع ۵۰ حریق در مناطق گوناگون این استان، ضرورت تدبیر برای حل دائمی این معضل افزایش یافت.

مهار ۵۰ آتش‌سوزی در جنگل‌ها، مهمترین رویداد خبری هفته قبل گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، حوزه منابع طبیعی و محیط زیست گلستان هفته گذشته روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت که در آن با وقوع آتش سوزی‌های متعدد حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی جنگلی و مناطق واقع در زیستگاه ها و مناطق چهارگانه محیط زیست این استان به خاکستر تبدیل شد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در آتش سوزی در پارک ملی گلستان ۲۵۴.۵ هکتار عرصه این ذخیره گاه زیست کره درگیر آتش سوزی شد.

محمدرضا کنعانی اظهارداشت: عملیات اطفای حریق به صورت زمینی با بهره گیری از ظرفیت ادارات کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مقاومت بسیج و نیروهای مردمی بخش‌های لوه و مرکزی شهرستان گالیکش و بخش‌های مرکزی شهرستان‌های کلاله و آق‌قلا به تعداد ۹۵۰ نفر روز انجام شد و ۶ تیم آتش نشانی، ۲ تیم هلال احمر، یک تیم اورژانس ۱۱۵ و نیروی انتظامی به صورت مستمر در عملیات زمینی مشارکت داشتند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان ادامه داد: عملیات اطفای حریق در پارک ملی گلستان به صورت هوایی با بهره گیری از ظرفیت ۲ فروند بالگرد هوافضا سپاه و یک فروند بالگرد هلال احمر با انجام ۷۴ سورتی پرواز برای آب‌پاشی منطقه انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان هم گفت که در یک هفته اخیر بجز پارک ملی گلستان ۵۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی این استان با وقوع آتش سوزی‌های مختلف و پی‌درپی درگیر حریق شد.

عبدالرحیم لطفی اظهارداشت: از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون ۴۰ مورد آتش سوزی در محدوده منابع طبیعی گلستان در شهرستان‌های گرگان، مینودشت، گالیکش، کلاله و علی‌آبادکتول رخ داد که همگی آنها با تلاش شبانه روزی نیروهای منابع طبیعی و همکاری مردم محلی مهار شد.

**

استمرار توزیع کمک های غذایی به زنان باردار ساکن در مناطق کم برخوردار،خشک شدن ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و پیگیری مصوبات سفر رییس قوه قضاییه به گلستان در شورای عالی قضایی از جمله رخدادهای خبری استان در هفته گذشته بود.

**

حمایت از زنان باردار و مادران شیرده ساکن در مناطق کم برخوردار گلستان که در معرض سوء تغذیه قرار دارند از سوی نهادهای حمایتی و سازمان های مختلف استمرار دارد و در آخرین نوبت دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت بنیاد علوی در مراوه‌تپه گفت که این نهاد به منظور حمایت از زنان و مادران باردار و شیرده در معرض سوء تغذیه در این شهرستان مرزی ۳۵۰ بسته غذایی و معیشتی بین آنها توزیع کرد.

محمدرضا فکری اظهارداشت: این بسته‌های غذایی در قالب طرح "گل‌های صالح" بنیاد علوی و با همکاری شبکه بهداشت و درمان مراوه‌تپه که زنان و مادران باردار و شیرده را شناسایی و معرفی می‌کند، توزیع شد.

وی افزود: ارزش هر بسته غذایی شامل اقلامی چون"برنج، عسل، روغن، خرما، حبوبات" بالغ بر ۶ میلیون ریال است.

فکری اضافه کرد: زنان باردار چهار ماهه و بالاتر و مادران شیرده زیر ۶ ماه که در معرض سوء تغذیه قرار دارند، تحت حمایت بنیاد علوی قرار می‌گیرند و هر ۲ ماه یکبار به آنان بسته‌های غذایی و معیشتی اهدا می‌شود.

**

شتاب گرفتن روند زهکشی اراضی شور زار گلستان یکی از خبرهای دیگر استان بود.

در همین راستا مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان با اشاره به تعهد ۵۰ هزار هکتاری این سازمان برای اجرای طرح زهکشی گفت که تاکنون ایجاد کانال اصلی زهکشی برای پوشش ۳۵ هزار هکتار از اراضی شوره‌زار استان به پایان رسید.

سیدمحسن کیاالحسینی اظهار داشت: امسال برای اجرای طرح زهکشی اراضی شوره زار گلستان ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.

به گفته وی اعتبار تعیین شده برای اجرای زهکشی این ۵۰ هزار هکتار، هشت هزار میلیارد ریال است و تلاش می کنیم تا دو ماه آینده اعتبار باقی مانده به استان تزریق شود.

 وی گفت: از ۵۰ هزار هکتار اجرای طرح زهکشی در گلستان، ۳۰ هزار هکتار آن در شمال رودخانه های گرگانرود و قره‌سو و بقیه  در نوار جنوبی استان واقع در گرگان تا بندرگز قرار دارد.

**

بهبود زیر ساخت های حوزه راه در گلستان از اخبار امیدبخش در هفته گذشته بود که مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در این خصوص  گفت: ۹۵۰ کیلومتر محورهای ارتباطی این استان طی مدت ۱۰۰ روز خدمت دولت سیزدهم خط کشی شده است.

حسین محبوبی افزود: همچنین ۱۹۵ کیلومتر از راه‌های استان دارای روشنایی است و در ۱۰۰ روز دولت، ۲ کیلومتر از مسیرهای جاده‌ای این استان دارای روشنایی جدید شدند.

وی اظهارداشت: در این مدت رفع و اصلاح هندسی هفت نقطه سانحه‌خیز، احداث هفت مورد ابنیه جدید فنی و ۶ مورد دور برگردان عریض انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین طی فعالیت دولت جهادی سیزدهم در حوزه لکه‌گیری و روکش آسفالت جاده‌ها نیز ۱۱۰ کیلومتر از محورهای ارتباطی این استان کارهای انجام شده است.

**

مصوبات و مباحث مطروحه در سفر رییس قوه قضاییه به گلستان در شورای عالی قضایی کشور پیگیری شد.

به گفته رئیس کل دادگستری گلستان پرونده مجتمع پتروشیمی به عنوان یکی از ۲ پرونده با تعداد زیاد شاکی استان برای تفویض اختیارات بیشتر به دفتر حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رییس عدلیه ارسال گردید.

حیدر آسیابی در دومین پرونده کثیرالشاکی که مربوط به پرونده "موج‌های آبی گنبدکاووس" است، افزود: برای حل این پرونده به زودی با دستور رئیس قوه قضاییه، نشستی با حضور هیات عالی قضایی استان و شاکیان پرونده در دادگستری شهرستان گنبدکاووس برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در موضوع پروژه معروف به "عمانی‌ها " در بندرگز و طرح واگذاری ساحل بندرترکمن نیز اداره کل بازرسی استان مکلف شده تا گزارشی از قراردادهای واگذاری این طرح‌ها و تخلفات احتمالی تهیه و به سازمان بازرسی کشور و دادگستری گلستان اعلام کند.

**

در هفته گذشته وزش تندباد با سرعت ۹۷ کیلومتر بر مشکلاتی را در گلستان ایجاد کرد علاوه بر سقوط تابلوهای تبلیغاتی و چندین اصله درخت بر روی خودرو ها سبب شد محور مواصلاتی کردکوی به گرگان برای چند ساعت در روز سه شنبه مسدود شود

**

یکی از موضوعاتی که در هفته گذشته از سوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان به آن اشاره شد، اختصاص یک میلیارد ریال برای مرمت بنای تاریخی امامزاده نور(ع) گرگان بود.

احمد تجری اظهارداشت: در سال جاری برای مرمت این اثر تاریخی از اعتبارات ملی مصوب شده استفاده می کنیم و عملیات رنگ‌آمیزی داخلی، مرمت آجرفرش بیرونی بنا، ساماندهی ناودانی‌ها، ساماندهی تاسیسات برقی، مرمت و بندکشی و سقف سرداب را بر اساس برنامه زمان بندی شده تا اواخر سال به اتمام می رسد.

وی  همچنین گفت که ۲ قلم شئ فرهنگی - تاریخی کشف شده در کاوش های باستانی دیوار تاریخی گرگان با هدف معرفی تاریخ و تمدن دیار هیرکان به چین ارسال می شود.

احمد تجری افزود: این آثار شامل یک قلم آجر و یک قلم خمره سفالی برجای‌مانده از دوره ساسانی است که در کاوش‌های باستان‌شناسی دیوار بزرگ گرگان به‌دست‌آمده است.

وی اظهارداشت : بر اساس مجوز وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و طی فرآیند انتقال، به‌ صورت امانی در اختیار موزه ملی ایران قرار گرفته تا در نمایشگاه «اسرار امپراتوری پارس باستان» شهر پکن در معرض نمایش جهانیان قرار بگیرد.

**

مدیرکل هواشناسی گلستان از کاهش ۶۹ درصدی بارش باران در گلستان طی ماه آذر نسبت به متوسط میان مدت خبر داد و گفت میزان بارندگی به  ۱۴.۴ میلیمتر در ماه گذشته رسید.

نوربخش داداشی افزود : در این مدت بیشترین میزان بارش در بین شهرهای استان در بندرگز به میزان ۲۸.۲ میلیمتر و کمترین میزان بارش به میزان ۸.۲ میلیمتر در ایستگاه اینچه برون اتفاق افتاده است.

وی یادآور شد : در آذر ۱۴۰۰ میانگین دمای استان ۱۲.۲ درجه بود بطوری‌که سه درجه نسبت به متوسط آذر ماه افزایش داشته است.

در همین راستا معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم گفت که از مجموع حدود نیم میلیون هکتار اراضی زیر کشت محصولات پاییزه در این استان ۱۰۰ هزار هکتار آن به سبب خشکسالی از چرخه تولید خارج شد و سبز نمی شود.

محمدرضا عباسی افزود : عمده محصولات کشت شده در این ۱۰۰ هزار هکتار استان شامل گندم ، جو و کلزا بوده است.

وی اظهارداشت : حدود ۱۰۰ هزار هکتار دیگر هم در معرض خشک شدن قرار دارند که چشم امید کشاورزان به بارش های هفته های اخیر است و در صورت کافی نبودن بارش، خشک شدن این زمین ها  به طور جدی تهدید می‌کند.

عباسی خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار هکتار از اراضی مستعد کشت گلستان هم به سبب خشکسالی شدید در موسم کشت به زیر کشت نرفت و زارعان موفق به کشت محصول نشدند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار