معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان گفت که طبق آخرین بررسی‌ها ۵۱ درصد مردم استان در مراکز و امکان عمومی از ماسک استفاده می‌کنند که با توجه به شیوع سویه‌ جدید کرونا ضروری است این مهم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون علوم پزشکی گلستان: ۵۱ درصد گلستانی‌ها ماسک می‌زنند

به گزارش گلستان ۲۴؛ ناهید جعفری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: همچنین رعایت تمام موارد مربوط به پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای صنفی فعال در استان حدود ۷۲ درصد است. 

وی افزود: پایین‌ترین درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای صنفی استان مربوط به نانوایی‌ها، کارگاه‌های صنایع کوچک، پایانه‌های درون شهری و مهدهای کودک می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در رابطه با آخرین وضعیت واکسیناسیون نوبت‌های اول، دوم و سوم کرونا در استان، یادآور شد: در مجموع تاکنون ۲ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۵۰۲ دُز واکسن کرونا در استان به افراد بالای ۱۲ سال تزریق شد.

جعفری ادامه داد: یک میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۵۰ نفر معادل ۹۱ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال استان نوبت اول، یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۲۴۳ نفر معادل ۷۸ درصد نوبت دوم و بیش از ۱۵۸ هزار نفر معادل ۲۸ درصد نوبت سوم و بوستر واکسن کرونا را دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۹ درصد از افراد واجد شرایط بالای ۱۲ سال استان برای تزریق واکسن کرونا مراجعه نکردند، تصریح کرد: ۳۰ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان با ۱۰۳ تیم طبق برنامه اعلام شده خدمات واکسیناسیون کرونا را به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهارداشت: علاوه بر مراکز تجمیعی، ۱۴۴ مرکز شهری و پایگاه سلامت در سراسر استان به جمعیت زیر پوشش در شهرها خدمات واکسیناسیون ارائه می‌دهند و در روستاها هم ۵۵۴ تیم به صورت سیار و طبق برنامه اطلاع رسانی شده در حال ارائه خدمات واکسیناسیون به جامعه هدف هستند.

جعفری در رابطه با راهکارهای تشویق مردم به انجام واکسیناسیون بیان کرد: دانشگاه همواره از طریق صدا و سیما، خبرگزاری ها، نشریات استانی و محلی، شبکه‌های اجتماعی مطمن، کانال اطلاع رسانی اخبار سلامت استان در تلگرام به آدرس webdagolestan و استفاده از نیروهای داوطلب آموزش دیده مانند سفیران سلامت، نیروهای بسیج و دهیاری‌ها و انجام تبلیغات محیطی مردم را تشویق به تزریق واکسن کرونا برای حفظ سلامت خود و دیگر اقشار جامعه می‌کند.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ عارضه جدی ناشی از تزریق واکسن کرونا در استان نداشتیم و عارضه‌های ناشی از پدیده همزمانی بوده است یعنی اگر واکسن هم نمی‌زدیم احتمال بروز آن مشکل برای فرد وجود داشت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: تزریق نوبت اول واکسن کرونا در استان بیشتر از میانگین کشوری است و در نوبت دوم تقریبا با میانگین کشوری برابریم اما در تزریق نوبت سوم پایین‌تر از میانگین کشوری قرار داریم که نشان می‌دهد مردم استان در تزریق نوبت سوم تعلل دارند.

جعفری ادامه داد: طبق مطالعات ایمنی بعد از ۲ نوبت واکسن حدود ۵۲ درصد و بعد از نوبت سوم حدود ۸۸ درصد می‌شود بنابر این ۲ نوبت تزریق واکسن به هیچ عنوان کافی نیست و از مردم استان در خواست می‌شود که حتما طبق برنامه‌های اعلام شده وزارتی نسبت به تکمیل دوره‌های واکسیناسیون خود اقدام کنند.

استان گلستان دارای یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۷ درصد آن ها روستایی هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار