پایش پیاده محیط‌بانان و جمعی از اعضای سمن‌های حامی حیات وحش بندرترکمن در مناطق باتلاقی و کم‌عمق تالاب بین‌المللی خلیج گرگان با تخریب و جمع‌آوری ۱۰ کمین‌گاه شکارچیان غیرمجاز به پایان رسید.

۱۰ کمین‌گاه شکارچیان غیرمجاز در خلیج گرگان تخریب شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ طبق قانون نصب و ایجاد هرگونه سازه بعنوان کمین‌گاه ممنوع است اما برخی سودجویان با استفاده از اقلامی شبیه نی و گونه های نیزاری مبادرت به ساخت کومه های غیرمجاز برای کمین و شکار پرندگان می کنند. 

فرماندار بندرترکمن  پنجشنبه در حاشیه این فعالیت به خبرنگار ایرنا گفت: هر ساله و با شروع مهاجرت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی به زیستگاه‌ها و پهنه آبی گلستان، فعالیت متخلفان شکار و صید در این مناطق بیشتر می‌شود که برای جلوگیری، پیشگیری و مقابله با فعالیت شکارچیان غیرمجاز، گشت مشترک در این زیستگاه های ارزشمند برنامه‌ریزی شده است.

سیدصادق شیرنگی با اشاره به تشدید گشت های کنترلی با آغاز فصل حضور پرندگان آبزی در اکوسیستم های منطقه از شکارچیان خواست از هرگونه فعالیت ممنوعه و غیرمجاز در منطقه پرهیز کنند.

وی افزود: خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان است که به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح های مناسب و کارشناسی، فاصله چندانی با خشکی کامل ندارد.


خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز در مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید.

خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابستگی دارد.

به گزارش ایرنا زیستگاه های آبی خلیج گرگان با اکوسیستم منحصر به فرد طیف گسترده ای از گونه های مختلف پرندگان بومی و مهاجر همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله را در خود جای داده است. 

بندرترکمن با ۸۰ هزار نفر جمعیت در غرب گلستان واقع است

 

ارسال نظر

آخرین اخبار