راه‌اندازی پایانه تخصصی صادرات صنایع دستی مطالبه قدیمی هنرمندان و فعالان اقتصادی صنایع دستی گلستان و راهکار افزایش صادرات است که به گفته کارشناسان می‌تواند با ساماندهی صادرات چمدانی و حذف واسطه‌ها سهم زیادی در خلق ارزش افزوده و رونق اقتصادی این استان داشته باشد.

راه‌اندازی پایانه صنایع دستی گلستان زمینه‌ساز حذف واسطه‌ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، ۳۰ هزار هنرمند گلستانی در ۸۰ رشته مختلف صنایع دستی مشغول فعالیت و تولید هستند و به دلیل کثرت و تنوع بالای تولیدات، علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی از امکان صادرات این اقلام برخوردارند.

هم‌اکنون بخش قابل توجهی از صنایع دستی گلستان به شکل چمدانی و خرد صادر می‌شود و به همین دلیل آمار دقیقی از میزان صادرات این محصولات وجود ندارد.

 هر چند پیدا کردن بازارهای فروش به رفع دغدغه هنرمندان صنایع دستی و سودآوری و تامین معیشت آنان کمک می‌کند اما شیوه فروش و روند ارسال محصولات به بازارهای هدف شاخص موثری در رونق اقتصادی صنایع دستی است .

کارشناسان صنایع دستی معتقدند در شرایط که محدویت های کرونایی رو به پایان است و به همین دلیل امکان صادرات صنایع دستی بیشتر از قبل فراهم شده، تلاش برای ترسیم ساز و کار جامع درآمدزایی از دسترنج هنرمندان صنایع دستی باید در اولویت مدیران باشد که یکی از این راهکارها، راه اندازی پایانه صادرات صنایع دستی است .

همجواری با کشورهای عضو CIS و جمعیت ۳۰۰ میلیونی بازار این منطقه ، راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون و تکمیل زنجیره بازارچه صنایع دستی در گلستان می تواند زمینه صادرات بیشتر صنایع دستی استان را فراهم کرده و بخشی از دغدغه فعالان این بخش را برطرف نماید.

هدی حسینی یکی از فعالان صنایع دستی گلستان به ایرنا گفت : نبود پایانه تخصصی صادرات صنایع دستی مشکلات زیادی برای هنرمندان و صادرکنندگان ایجاد کرده است .

وی افزود : در حال حاضر بسیاری از فعالان صنایع دستی گلستان تولیدات خود را به تجار سایر استان ها می‌سپارند تا آن ها با ایفای نقش واسطه گری به صادرات این محصولات اقدام کنند.

مدرس صنایع دستی دانشگاه های گلستان ادامه داد: ایجاد پایانه صادراتی صنایع دستی در استان به سبب تنوع و تکثر تولیدات از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و مدیران می توانند با اعمال برخی مشوق ها مسیر راه‌اندازی این پایانه را کوتاه کنند.

 سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم با تاکید بر ضرورت راه اندازی پایانه تخصصی صادرات صنایع دستی در استان گفت: برای راه‌اندازی این پایانه از همه ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد و در صورتی‌که هنرمندان برای این کار پیش‌قدم شوند به صورت جامع از آنها پشتیبانی خواهد شد.

رحمان فرمانی اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر مرسولات و صنایع دستی گلستان بدون ثبت در گمرکات استان از طریق سایر استان ها و گمرکات کشور صادر می شود که با احداث پایانه های صادراتی این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد .

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی  هم به خبرنگار ایرنا گفت: سکونت اقوام مختلف سبب شده تا طیف گسترده ای از صنایع دستی در گلستان تولید شود که این شرایط فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال پایدار، افزایش صادرت و رونق تولید است.

عبدالجلال ایری گفت : ایجاد پایانه صادراتی موضوع مهمی است که می تواند زمینه ارزآوری بیشتر برای گلستان را فراهم کند.

وی اظهار داشت: برای اینکه ثمرات و دستاوردهای بخش صنایع دستی افزایش یابد لازم است صنایع دستی را براساس نیاز روز جامعه تولید کنیم.

وی گفت: به عنوان مثال زمانی نمد به عنوان زیرانداز در خانوارها استفاده می شد اما در حال حاضر نمد با کاربری قدیمی مورد استقبال نیست اما اگر کاربری جدیدی برای آن ترسیم کنیم علاوه بر حفظ صنایع دستی، شکوفای اقتصاد خانوار نیز محقق خواهد شد.

 سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم به ایرنا گفت: ایجاد پایانه صنایع دستی نیازمند ورود سرمایه گذاران به این بخش است تا بتوانیم در صنایع دستی جهش ایجاد کنیم.

مریم حاجی ابراهیمی افزود: در حال حاضر صادرکنندگان صنایع دستی و هنرمندان محصولات خود را با استفاده از واسطه ها به صورت مرسولات چمدانی به خارج از کشور صادر می کنند که به سبب برخی ملاحظات مانند نبود اطمینان و کم اعتمادی، در برخی موارد مشکلاتی برای آنان ایجاد شده است.

وی گفت : هر چند ایجاد پایانه صادراتی در رونق صادرات موثر است اما هنرمندان باید سلایق بازارهای هدف را مد نظر قرار بدهند.

حاجی‌ابراهیمی گفت:‌ کشف سلایق بازار هدف و تولید بر اساس نیاز بازار از جمله شاخص‌های موثر در توسعه صادرات صنایع دستی است.

در پایانه های تخصصی صادرات صنایع دستی بخش‌های مختلفی مانند غرفه های تولید صنایع دستی،‌ انبارهای مواد اولیه و تولیدات مهیای صادرات، غرفه فروش ویژه تجار و بازرگانان ، واحدهای آموزشی، مراکز مالی نظیر بانک ها و دفاتر تخصصی گمرک پیش بینی می‌شود تا مراحل صادرات یک اثر هنری در حوزه صنایع دستی در یک مجتمع متمرکز و در کوتاهترین زمان انجام شود.

به گزارش  ایرنا فعالان حوزه صنایع دستی گلستان و هنرمندان این بخش در سال های اخیر با چالش های متعددی مواجه شده اند که از آن جمله می توان به بروز سیل و آب‌گرفتگی در نوروز ۱۳۹۸ و همچنین شیوع کرونا اشاره کرد.

هر چند استمرار پرداخت تسهیلات و حمایت‌های دیگر دولت از کسب‌ و کارهای آسیب‌دیده، تسکینی برای این خسارت ها است اما راه اندازی پایانه صادراتی صنایع دستی ره‌آوردهای ناشی از کسب‌و کارهای حوزه صنایع دستی را افزایش می دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار