اهالی روستای توحید ۲ از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس از ۱۵ سال قبل تاکنون چشم‌انتظار نصب انشعاب برق مدرسه نوساز این روستا هستند تا حدود ۳۰ دانش‌آموز پایه اول این واحد آموزشی به دلیل خاموشی مجبور به تحمل دشواری رفت و آمد به مدارس روستای مجاور و یا ترک تحصیل نشوند.

تحصیل در خاموشی؛ ۱۵ سال نامه‌نگاری برای تامین انشعاب برق یک مدرسه‌ در گنبد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، ۱۵ سال قبل که دبستان دولتی توحید ۲ با حضور مسوولان وقت شهرستان گنبد افتتاح شد تاکنون پیگیری زیادی برای تهیه و نصب حدود ۳۰ متر کابل برق و تجهیزات مورد نیاز انجام شد اما تاکنون هیچ ارگانی مسوولیت آن را بر عهده نگرفته است و ۳۰ دانش آموز این روستا معطل هزینه ۲۰۰ میلیون ریالی برای نصب تیر چراغ برق و اتصال برق شبکه سراسری به این مدرسه هستند.

دهیار روستای توحید ۲ روز سه‌شنبه با ارائه تصاویری از مکاتبات انجام شده برای انشعاب برق مدرسه روستا به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: با وجود پیگیری‌های انجام شده در سال های اخیر مسوولان متولی همچنان از تامین انشعاب برق مدرسه خودداری می‌کنند.

فرامرز لکزایی افزود: به آموزش و پروش مراجعه می‌کنیم، می‌گویند وظیفه ما تامین معلم و آموزش دانش آموزان است، به اداره کل نوسازی مراجعه می‌کنیم، پاسخ می‌دهند ما فقط هزینه انشعاب را پرداخت می‌کنیم و تامین برق وظیفه اداره برق است.

تحصیل در خاموشی؛ ۱۵ سال نامه‌نگاری برای تامین انشعاب برق یک مدرسه‌ در گنبد

وی اضافه کرد: به اداره برق مراجعه می‌کنیم می‌گویند چون مدرسه خارج از بافت روستا ساخته شده باید سازنده، هزینه شبکه و نصب تیر و تجهیزات را پرداخت کند. به فرماندار، بخشدار و نماینده مجلس نامه زدیم آنها نیز با نامه‌نگاری‌ خود خواهان رفع مشکل شدند اما همچنان از برقراری انشعاب برق مدرسه روستا خبری نیست.

لکزایی اضافه کرد: ۱۵ سال قبل هزینه ۲ عدد تیر برق و احداث شبکه جدید بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون ریال بود اما این رقم اکنون به ۲۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

تحصیل در خاموشی؛ ۱۵ سال نامه‌نگاری برای تامین انشعاب برق یک مدرسه‌ در گنبد

دهیار روستای توحید ۲ ادامه داد: احداث شبکه و انشعاب برق مدرسه بر عهده مسوولان متولی است اما نمی‌دانم چرا هیچ دستگاهی مسوولیت آنرا برعهده نمی‌گیرد. واقعا تامین مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال آنقدر زیاد است که سه دستگاه متولی نتوانند آن‌را بین خود تقسیم کنند و برای مدرسه روستا و حدود ۳۰ دانش آموزان آن انشعاب برق تامین نمایند؟

وی بابیان اینکه بیشتر اهالی ۳۰۰ نفره این روستا از اقشار آسیب پذیر هستند و توانایی مساعدت برای انشعاب برق مدرسه را ندارند، گفت: نبود برق در مدرسه سبب شده تا برخی اهالی فرزندان خود را برای تحصیل به روستای همجوار بفرستند ضمن اینکه تا زمستان سال گذشته با بخاری نفتی کلاس‌ها گرم می‌شد که به تازگی گازکشی آن به پایان رسید.

در همین پیوند معاون توسعه و پشتیبانی اداره آموزش و پرورش گنبدکاووس به خبرنگار ایرنا گفت که این اداره بودجه‌ای برای انشعاب برق مدرسه روستای توحید ۲ این شهرستان ندارد و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان به‌عنوان متولی ساخت و ساز مدارس باید در این خصوص ورود کند.

عبدالقادر ظفر افزود: موضوع را از طریق اداره کل نوسازی مدارس استان پیگیری کردیم و آنها تنها حاضر به پرداخت هزینه انشعاب برق هستند و می‌گویند که اداره برق باید شبکه لازم را برای برق رسانی به مدرسه جدید انجام دهد.

تحصیل در خاموشی؛ ۱۵ سال نامه‌نگاری برای تامین انشعاب برق یک مدرسه‌ در گنبد

رییس اداره توزیع نیروی برق گنبدکاووس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: به سبب واقع شدن مدرسه جدید خارج از حریم روستا و به دلیل این‌که شبکه فشار قوی از کنار جاده روستا عبور می‌کند، برای برق‌رسانی به مدرسه که ۳۰ متر با حریم روستا فاصله دارد به احداث شبکه جدید نیاز است.

محمدعلی عربگلو افزود: مطابق قانون و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت نیرو، هزینه احداث شبکه در بافت‌های خارج از حریم شهر و روستا برعهده متقاضی است و اداره برق نمی‌تواند در این بخش هزینه کند.

وی اضافه کرد: بارها موضوع را به مسوولان آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس گلستان اعلام کردیم و حتی اداره برق اعلام آمادگی کرده که احداث شبکه و نصب آن‌را توسط همکاران انجام خواهد داد و آنها فقط هزینه لوازم را پرداخت کنند.

عربگلو ادامه داد: اداره برق گنبدکاووس برای حل این مشکل ۲ عدد تیر برق مورد نیاز برای احداث شبکه را نصب کرد اما آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی گلستان تاکنون برای خرید تجهیزات مورد نیاز اقدام نکردند.

در همین پیوند معاون اجرایی و نظارت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت که مطابق قانون این اداره کل تنها هزینه انشعاب برق مدرسه را پرداخت می‌کند و امکان پرداخت هزینه ایجاد یا توسعه شبکه برق را ندارد.

وحید فراهی افزود: برای رفع مشکل برق مدرسه روستای توحید ۲ با آموزش و پرورش گنبدکاووس هماهنگ شد تا آموزش و پرورش با همکاری دهیاری روستا و اداره برق شهرستان این مشکل را رفع نمایند.

وی اضافه کرد: این اداره کل نیز تلاش خواهد کرد از طریق منابع داخلی و نیکوکاران به حل مشکل این مدرسه کمک کند.

آموزش و پرورش شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس واقع درشرق استان گلستان افزون بر ۸۶ هزار دانش آموز از ابتدایی تا متوسطه دوره دوم دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار