عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری های شانگهای برای برخی استان های مرزی از جمله گلستان فرصت خوبی ایجاد کرده تا صادرات از آنها رونق بگیرد.

تاثیر پیمان های منطقه ای بر توسعه تجارت خارجی/ صادرات گلستان رونق گرفت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، پس از شوکی که شیوع کرونا به بخش های مختلف از جمله تجارت خارجی وارد کرده، کم کم کشورها خود را آماده رونق دوباره صادرات می‌کنند.

 

آمارهای مربوط به صادرات در سالجاری نشان می دهد که با مدیریت کرونا و بازگشایی گذرگاه های مرزی و هم چنین اتخاذ تدابیر ویژه و رعایت پروتکل های بهداشتی، بار دیگر صادرات رونق گرفته است.

 

گلستان هم که یکی از استان های مرزی کشورمان به شمار می رود با دارا بودن مرز اینچه برون و دسترسی به پورت های زمینی، ریلی و هوایی و هم چنین موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد که این استان را دروازه ورود ایران به اسیای میانه و اتحادیه اوراسیا قرار داده است، موقعیت و فزصت کم نظیری برای توسعه تجارت خارجی با همسایگان شمالی را دارد.

 

هرچند از ابتدای شیوع کرونا تا کنون مرز جاده ای اینچه برون به روی تجار و بازرگانان ایرانی بسته است اما تجارت ریلی رونق خوبی گرفته و صادرات استان گلستان را با جهش همراه کرده است.

 

آنطور که آمارها نشان می دهد میزان صادرات استان گلستان از ۱۵۰ میلیون دلار هم فراتر رفته و بیش از ۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است. اتفاقی که به طور قطع پیمان های منطقه ای مانند عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و هم چنین اضافه شدن کشورمان به سازمان همکارهای شانگهای در آن اثرگذار بوده است.

 

 

رونق صادراتی گلستان در دومین سال شیوع کرونا

تهیه پروتکل های کرونایی و رعایت آن در حمل و نقل بین المللی در حوزه ریلی استان گلستان اثرات خوبی داشته و سبب رونق تجارت خارجی شده است.

 

بنا به گفته سیدابراهیم حسینی، مدیرکل گمرکات استان گلستان در ۱۰ ماهه امسال نزدیک به ۱۴۹ میلیون دلار کالا از گمرکات گلستان به مقصد کشورهای مختلف صادر شده که از نظر وزنی ۹۲ درصد و از نظر ارزش دلاری ۶۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

 

با اینکه گلستان، صنعت چندان قدرتمندی ندارد با اینحال در فهرست کالاها و اقلام صادراتی استان می توان کالاهای صنعتی را مشاهده کرد.

 

طبق گفته مدیرکل گمرکات استان پلی استایرن، پنیر، خرما، ید، پسته، هیدروژن کربن سنگین، لوله های پروفیل، سیمان و رب گوجه فرنگی مهم ترین اقلام صادراتی استان هستند.

 

محصولات و تولیدات گلستانی ها اغلب به مقصد کشورهای همسایه از جمله قزاقستان، عراق، ترکمنستان، افغانستان، قرقیزستان و ارمنستان صادر شده است.

 

یکی از نقاط قوت گلستان در امر تجارت خارجی مثبت بودن تراز تجاری این استان است به نحوی که میزان واردات از گمرکات این استان در مقایسه با صادرات، همواره از شرایط مطلوبی برخوردار بوده است.

 

حسینی گفت: در این مدت ۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۴۶ میلیون دلار  شامل دستگاه های خط تولید، مواد اولیه، پارچه جین، فوتس اویل از مبدأ ترکیه، ترکمنستان، چین، هند، قزاقستان، امارات، ویتنام، دانمارک و آلمان وارد این استان شده است.

 

افزایش بازارهای صادراتی تجار گلستانی

یکی از موضوعات مهم در امر تجارت خارجی، بازاریابی درست و اصولی است، البته که پیدا کردن بازارهای جدید صادراتی و حضور در آنها با وجود رقبای قدرتمند کار سختی است اما تجار گلستانی توانسته اند علاوه بر کشورهای همسایه به کشورهای جنوب شرق آسیا، اروپا و آفریقا هم صادرات داشته باشند.

 

درویشعلی حسن زاده، معاون بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم با اشاره به رونق صادرات گلستان اظهار کرد: برنامه ابلاغی به استان در خصوص صادرات ۱۳۴ میلیون دلار بود اما با توجه به گشایش های رخ داده و افزایش صادرات کشور، سهم استان به ۱۴۵ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

 

وی درباره میزان صادرات از گمرکات استان گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۱۴۸.۶ میلیون دلار صادرات از گمرکات استان داشتیم اما در مجموع صادرات استان از گمرکات سایر استان ها ۱۵۶ میلیون دلار بوده است.

 

حسن زاده افزود: کالاها و محصولات تولیدی استان گلستان به ۳۴ کشور اروپایی، افریقایی، منطقه آسیای میانه، جنوب شرق آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود که تعداد بازارهای هدف ما در حال افزایش است.

 

معاون بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: یکی از نکات مثبت در سال های اخیر افزایش صادرات محصولات صنعتی است که روند رو به رشدی دارد. برای نمونه یکی از واحدهای صنعتی ما به تنهایی ۳۲ میلیون دلار صادرات داشته و تولیداتش به حدود ۱۰ کشور صادر می شود.

 

وی درباره تاثیر عضویت ایران در پیمان های منطقه ای مانند اوراسیا و شانگهای و اثرات آن در توسعه صادرات استان گلستان، گفت: صادرات ما به قزاقستان به عنوان یکی از کشورهای عضو اوراسیا در مقایسه با سال های ۹۸ و ۹۹ حدود ۳ برابر شده است. در سال ۹۸ صادرات گلستان به کشورهای اوراسیا ۱۰ میلیون دلار بود که اکنون به بیش از ۲۹ میلیون دلار رسیده است. یا صادرات گلستان به روسیه از ۳۸۰ هزار دلار در سال ۹۸ به یک میلیون و ۱۵۰ هزار دلار افزایش پیدا کرده است.

 

حسن زاده اضافه کرد: میزان صادرات گلستان به ارمنستان به عنوان دروازه ورودی به اوراسیا سال ۹۸ حدود ۵۹ هزار دلار بود که سال بعد آن به ۱۲۰ هزار دلار رسید و امسال به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کرد.

 

عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و عضویت در سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای و تاکید دولت سیزدهم بر توسعه مناسبات و روابط اقتصادی با کشورهای همسایه فرصت خوبی را برای گلستان به وجود آورده است که در زمینه تجارت خارجی، شاهد رونق و شکوفایی باشد. کوتاه تر بودن مسافت و مقرون به صرفه بودن استفاده از مرز اینچه برون برای رسیدن تجار و بازرگانان ایرانی به کشورهای حوزه سی آی اس و اعضای اتحادیه اوراسیا، می تواند صادرات گلستان را دچار جهش کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار