بزرگترین طرح زهکشی خاورمیانه در گلستان

زهکشی اراضی کشاورزی تا ۱۵۰ درصد میزان برداشت محصول از زمین‌های دیم و تا ۶۰ درصد در اراضی آبی را افزایش می‌دهد.

زهکشی؛ درمانی برای شوری خاک و راهی برای افزایش تولیدات کشاورزی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه طرح زهکشی ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان بزرگترین پروژه زهکشی خاورمیانه است افزود: از این سطح ۱۶۰ هزار هکتار سهم جهاد کشاورزی و بقیه تعهد شرکت آب منطقه‌ای گلستان است که با هدف کاهش ماندابی و شور زدایی اراضی کشاورزی از سال ۹۴ آغاز شد.

سید محسن کیاءالحسینی افزود : هم اکنون ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی در تعهد سازمان جهاد کشاورزی وارد مرحله ابنیه سازی شده است و در صورت تخصیص اعتبار شهریور کار آن تمام می‌شود.
او هزینه هر هکتار زهکشی را به طور میانگین ۱۵ میلیون تومان اعلام کرد و افزود : تا کنون برای ۱۱۰ هزار هکتار ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل این طرح به ۳ هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.
کیاء الحسینی گفت : از ۲۸۰ هزار هکتار اراضی مشخص شده برای این طرح ۶۰ هزار هکتار اراضی آبی با خاک شور، ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار هکتار دیم با آب زیر سطحی شور و خاک شور و ۹۰ هزار هکتار اراضی آبی با خاک و آب خوب و شیرین است.

او ادامه داد: تولید محصول در اراضی دیم حدود ۱۵۰ درصد و در اراضی آبی حدود ۶۰ درصد افزایش می‌یابد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان افزود : با تکمیل زهکشی‌ها در گلستان سالانه حدود ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب در استان جمع آوری می‌شود.

به خارج کردن آب و نمک‌های قابل حل از سطح و زیر سطح مزرعه برای تسهیل رشد گیاه زهکشی می‌گویند.

لینک فیلم

 

ارسال نظر

آخرین اخبار