مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای گلستان:

دهقان گفت: بیشترین افت سطح آب مربوط به سفره های عمیق گلستان بوده که تا پایان دی ماه سال جاری سه متر کاهش یافته است.

سطح آبخوان های عمیق گلستان ۳ متر کاهش یافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ حسین دهقان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان اظهار کرد: در ماه های مهر و آبان سال آبی جاری، بارش ها شرایط نرمالی داشت اما از آذر تا دی‌ماه بارندگی نامساعد شد، به گونه ای که در پایان دی ماه به لحاظ میزان بارش نسبت به دوره قبل ۱۸ درصد کاهش بارندگی و نسبت به سال گذشته 5.5 درصد افزایش بارندگی داشتیم.

 

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: در دی ماه به لحاظ شرایط سه گانه، ماه خشکی بود و ۳۳ درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت اتفاق افتاد.

 

وی بیان کرد: کاهش بارش ها در آبدهی رودخانه ها اثر گذاشته و به صورت تجمعی از ابتدای مهر تا دی‌ماه در قره سو ۷۶ درصد کاهش آورده آب، در گرگانرود ۵۷ درصد و در اترک ۹۰ درصد کاهش آبدهی رودخانه اتفاق افتاده است.

 

دهقان اضافه کرد: بر اساس آمار ایستگاه‌های آب منطقه ای در دی ماه متوسط درجه حرارت به ۳۵ درجه افزایش یافته و همه این عوامل دست به دست هم می دهد تا آثار منفی خشکسالی تشدید شود.

 

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در سفره های آب زیرزمینی هم شرایط خوبی نداریم و در مجموعه آبخوان های استان تا پایان دی ماه نسبت به بلندمدت، ۲۹۰ میلیون متر مکعب آب (بیشتر از حجم کل مخازن سدهای استان) کاهش یافته است.

 

دهقان ادامه داد: بیشترین افت سطح آب در سفره های عمیق بوده که تا پایان دی ماه سال جاری سه متر کاهش یافته است.

 

وی با بیان اینکه ۳۶ درصد بارش‌های استان در ماه های اسفند، فروردین و بهمن اتفاق می‌افتد، گفت: امیدواریم که در این سه ماه کمبودهای آب جبران تا آب مورد نیاز کشت بهاره و تابستانه تامین شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار