فعالیت صنعتی منطقه گرگان پیش از پیروزی انقلاب به چند واحد پنبه پاک‌کنی محدود بود اما در چهل و سومین سال پیروزی نهضت امام خمینی (ره) واحدهای صنعتی متعدد با اشتغال افزون بر ۱۳ هزار نفر مشغول فعالیت بوده و چراغ توسعه را در استان گلستان روشن کرده است.

ایجاد واحدهای صنعتی، رهاورد ماندگار انقلاب اسلامی برای توسعه گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، تمام سرمایه‌گذاری رژیم پهلوی در بخش صنعت گلستان به راه اندازی ۱۲ کارخانه پنبه‌پاک‌کنی منجر شد و بقیه ظرفیت ها و توانمندی های این منطقه هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفت.

فعالیت کارخانه های پنبه پاک‌کنی مستقر در گلستان فعلی با تجهیزات درجه دوم آن دوران مزید بر علت شد تا حتی خیال تولید برای صادرات محصول از این منطقه به بازار کشورهای همسایه به رویای غیرقابل تعبیر و دور از دسترس تبدیل شود.

در سال های اول پیروزی انقلاب اسلامی، گلستان که بخشی از استان مازندران به شمار می رفت همچنان در حصار محرومیت قرار داشت و تا سال ها رنج نابرابری را به جان خرید اما آرام آرام توجه دولتمردان جمهوری اسلامی به این منطقه دارای ظرفیت فراوان جلب گردید و در نتیجه آن سنگ بنای استقرار صنایع کوچک و بزرگ در جای جای آن نهاده شد.

اگر چه افزون بر هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی مستقر در گلستان، اغلب کوچک و متوسط هستند اما همین صنایع با وجود حجم کم تولید و محدودیت در تجهیزات، با اتکا به دانش و توان نیروهای انسانی زبده، بخش هر چند اندکی از بازار کشورهای دیگر را به خود جلب کرده و در حال گسترش فعالیت ها هستند.

صادرات محصولات مواد غذایی از یک کارخانه کوچک مستقر در شهرک صنعتی بندرگز به اروپا، از آن خیال های تعبیرناشدنی ساکنان این منطقه قبل از ۲۲ بهمن ۵۷ بود که سال ها بعد به درستی تعبیر شد و حالا دیگر تلاش برای تسخیر بازارهای هدف در کشورهای کوچک و بزرگ قاره ها در صنایع و واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ گلستان به رقابتی شیرین و امیدآفرین تبدیل شده است.

در کنار استقرار صنایع، بهره گیری از ظرفیت مواد معدنی در جای جای گلستان هم پس از پیروزی انقلاب روند صعودی گرفت و از ۹ معدن در سال ۵۷ به افزون بر ۶۰ واحد در سال جاری رسید و این منطقه را به دریایی از جواهرات زیرزمینی تبدیل کرد.

استخراج صدف کوهی، زغالسنگ، ید و سنگ آهک با توان تولید حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و اشتغال هزار و ۷۰۰ نفر، امکانی برای مقایسه با تولید ۲۵۰ هزار تنی و اشتغال حدود ۵۰۰ نفر در سال های قبل از پیروی انقلاب اسلامی در معادن گلستان باقی نمی گذارد.

رشد و توسعه بخش‌های تولیدی و زیربنایی کشور و کمک به خروج از اقتصاد تک محصولی از طریق افزایش صادرات کالاهای صنعتی از جمله دستاوردهای انقلاب در حوزه صنعت بود.

نقش آفرینی در تحقق اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی، توسعه صنعتی و قرارگرفتن تولیدات گلستان در سبد محصولات بازارهای جهانی از گام‌های مثبتی است که توانمندی حوزه صنعت این استان پس از انقلاب اسلامی را برای اهالی سرزمین هیرکان به ارمغان آورده است .

رشد ۱۰۰ برابری واحدهای صنعتی گلستان

سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، گرگان و دشت منطقه‌ای کم برخوردار در شرق مازندران بود که کمتر رنگ توسعه و آبادانی به خود دیده بود اما پس از پیروزی نهضت امام خمینی (ره) و در همان سال‌های نخست، تحولات در بخش‌های مختلف آغاز شد و امروز با گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب، گلستان پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های صنعتی به دست آورده و علاوه برجهش محسوس در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده، در بخش صنایع خرد تعداد واحدهای صنعتی این استان بیش از۱۰۰ برابر شده است.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی گلستان به ایرنا گفت: مجموع واحدهای صنعتی که پیش از انقلاب در منطقه گرگان و دشت استقرار داشت ۱۲ کارخانه پنبه‌پاک‌کنی بود اما در حال حاضر بیش از هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی در استان مشغول فعالیت است.

رضا شهمرادی اظهارداشت: علاوه بر آن پیش از انقلاب اسلامی در گلستان کنونی هیچ شهرک یا ناحیه صنعتی وجود نداشت اما در حال حاضر گلستان  ۱۳ شهرک صنعتی و ۱۱ ناحیه صنعتی دارد که مساحت مجموع آن ۲ هزار و ۱۰۵ هکتار است.

امکان مقایسه سرمایه‌گذاری فعلی گلستان با قبل از انقلاب وجود ندارد

به‌گفته وی فقط در ۸۲۲ واحد صنعتی واقع در شهرک‌های صنعتی گلستان حدود ۱۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و افزون بر ۱۳ هزار نفر دارای شغل شدند که این رقم و عددها قابل مقایسه با حجم بسیار اندک سرمایه گذاری قبل از انقلاب در این منطقه نیست.

وی بیان کرد : در بین شهرک ها و نواحی صنعتی گلستان، شهرک صنعتی اترک به سبب واقع شدن در منطقه آزاد تجاری اینچه برون از شرایط ویژه ای برخوردار است که با حل دغدغه و چالش های فراروی این منطقه، شاهد جهش چشمگیر در شهرک های صنعتی استان خواهیم بود

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان اضافه کرد: تلاش می کنیم با احداث خط انتقال برق از نیروگاه علی‌آباد به منطقه اترک و ایجاد پست ۲۳۰ کیلو وات، مشکل برق این منطقه را برطرف کنیم.​

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان هم گفت: در این استان هزار و ۱۲۵ پروانه بهره برداری واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۵۲ هزار و ۷۵۷ میلیارد ریال و ایجاد فرصت شغلی برای ۲۷ هزار و ۸۲۰ نفر صادر شده دارد.

حسین طلوعیان افزود: این سازمان برنامه کوتاه مدت برای توسعه صنعت استان ترسیم کرده که مهمترین آن، تحقق رشد هشت درصدی برای سال ۱۴۰۱ است.

وی بیان کرد: برای رسیدن به این هدف، برنامه ها و پروژه های پیشنهادی این بخش در قالب سه طرح و ۶ پروژه با پوشش ۴۳۷ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۴۷ هزار و ۵۰ میلیارد ریال و ۷۷ طرح معدنی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: پروژه های تعریف شده در حوزه واحدهای صنعتی با پوشش ۴۳۷ طرح و سرمایه گذاری ۴۷ هزار و ۵۰ میلیارد ریال شامل تکمیل ۹۱ طرح نیمه تمام و در دست اجرا با سرمایه گذاری ۲۹ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال، احیای ۶۲ واحد غیرفعال، راکد و مزایده ای با سرمایه گذاری سه هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال، افزایش ظرفیت ۲۸۴ واحد فعال و نیمه فعال با سرمایه گذاری ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان به ظرفیت های حوزه معدن این استان اشاره کرد و افزود: این سازمان برای حوزه معدن ۷۷ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال برای نیمه نخست سال ۱۴۰۱ شامل تکمیل و راه اندازی ۲۱ طرح نیمه تمام با سرمایه گذاری هفت هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال، احیای ۲۶ واحد غیرفعال، راکد و مزایده‌ای با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و افزایش ظرفیت ۳۰ واحد فعال و نیمه فعال با سرمایه‌گذاری سه هزار و ۱۰۰میلیارد ریال پیش بینی کرده است.

معادن گلستان که بخش عمده استخراج آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد شامل زغالسنگ، سنگ لاشه آهکی، صدف، یُد، سنگ آهک و سنگ نسوز است که اکنون ۶۱ پروانه بهره برداری با ۲۹۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و ایجاد هزار و ۷۳۷ فرصت شغلی صادر شده و ظرفیت ذخیره قطعی این معادن ۲ میلیارد و ۲۵۷ میلیون و ۸۷۲ هزار تن و استخراج سالانه ۲۲ هزار و ۸۷۰ تن است.

گلستان می تواند قطب سرمایه‌گذاری اقتصادی ایران باشد

گلستان که تا پیش از انقلاب اسلامی نشانی از صنعت و تولید نداشت به درجه ای از پیشرفت رسیده که نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی معتقد است: با توجه به توانمندی‌ و پتانسیل‌های بالفعل و بالقوه گلستان برای سرمایه گذاری، توجه دولت و افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند این استان را به یکی از قطب‌های اقتصادی تبدیل کند.

عبدالجلال ایری اظهار داشت: به عنوان نمونه شهرک صنعتی اترک گلستان به دلیل تامین نشدن آب با مشکل مواجه شده و نیاز است تا در این حوزه سرمایه گذاری‌ بیشتری صورت بگیرد.

لزوم همکاری دستگاه ها در رشد اقتصادی گلستان

استاندار گلستان هم با اشاره به تفاوت محسوس و غیرقابل انکار پیشرفت بخش صنعت گلستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی معتقد است: تحقق رشد اقتصادی ۷.۳ درصدی به عنوان خواسته مهم دولت سیزدهم برای این استان نیازمند همکاری دستگاه‌ها و جلوگیری از هدر رفت منابع برای بهره‌وری بیشتر است.

علی‌محمد زنگانه افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته باید تلاش شود نرخ رشد ۷.۳ درصدی را برای گلستان محقق کنیم که نیمی از این هدف باید از محل بهره وری و صرفه جویی منابع تامین شود.

وی بیان کرد: به عنوان نمونه اگر در روند تکمیل و راه اندازی چهار هزار هکتار مزرعه جدید پرورش میگوی گمیشان دقت نظر بیشتری کنیم می توانیم بهره وری از این مزارع را افزایش دهیم.

زنگانه ادامه داد: در این مسیر باید از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه گذاران، شرکت های تعاونی و سرمایه‌های سرگردان استفاده کنیم.

هم مرز بودن گلستان با ترکمنستان و فراهم بودن زمینه ارتباط با کشورهای آسیای میانه از طریق زمینی و ریلی، افزون بر ۱۰۰ کیلومتر ساحل خزر و خلیج گرگان و نزدیک بودن به بنادر امیرآباد بهشهر و نوشهر مازندران، فعالیت گمرک مرزی اینچه‌برون و فعالیت فرودگاه بین المللی گرگان و کلاله از جمله ظرفیت های زیرساختی این استان است اما با همه این جاذبه برای سرمایه گذاری، گلستان در حوزه صنعت رتبه ۲۵، در حوزه معدن رتبه ۲۳ و در بخش تجارت در رتبه بیست و یکم کشور قرار دارد.

همچنین گلستان از لحاظ پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی موجود، جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در میان استان های کشور به ترتیب در رده های بیست و یک، بیست و سه و بیست و دوم قرار دارد.

استان گلستان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و اقتصاد اصلی آن بر پایه کشاورزی بوده و سرمایه گذاری حوزه های خدمات و صنعت در رتبه های بعدی قرار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار