مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: انگل "گل جالیز" که سال قبل در برخی شهرستان ها نقطه یابی شده بود، امسال هم در مزارع استان رویت شده است.

مشاهده انگل "گل جالیز" در مزارع گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان گرگان، کیانوش حق نما گفت: اگر کشاورزی که سال گذشته مزرعه اش آلوده به انگل گل جالیز بود و امسال هم مجدد در زمینش محصولات میزبان انگل گل جالیز مثل کلزا کاشته باشد به احتمال خیلی زیاد مزرعه اش آلوده شده است و باید نسبت به مبارزه با این انگل اقدامات لازم را انجام دهد.

او گفت: سال گذشته برنامه‌های خوبی برای مبارزه با این انگل در استان اجرا شد که مورد تایید موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور قرار گرفت.

حق نما می‌گوید: انگل گیاه گل جالیز نه برگ دارد و نه فتوسنتز انجام می‌دهد و مواد مورد نیازش را از میزبان می‌گیرد، میزان خسارت این انگل به مزارع به شرایط آب و هوایی و رقم محصول کاشته شده بستگی دارد.

او گفت: برای برطرف کردن این انگل لازم است تناوب کشت در زمین رعایت شود و به جای محصولات میزبان گل جالیز انواع غلات، سویا و پنبه کشت شود.

حق نما ادامه داد: برای مبارزه با این انگل درمزارع کلزا، توتون، گوجه فرنگی و بادمجان لازم است محلول شیمیایی سولفات آمونیوم، علف کش رانداپ و آب ترکیب شود و هر ۲۰ روز یکبار در مزارع سمپاشی شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار