مدیر جهاد کشاورزی کلاله گفت: ظرفیت تولید گیاهان دارویی در سه هزار هکتار از مزارع این شهرستان به صورت کشت قراردادی وجود دارد.

۳ هزار هکتار مزارع کلاله مستعد تولید گیاهان دارویی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی علیزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: کشاورزان این شهرستان آمادگی تولید گیاهان دارویی به روش کشت قراردادی را دارند و از تجار و شرکت‌های معتبر فعال در این زمینه دعوت می‌شود برای بررسی ظرفیت‌ها از مزارع کشاورزی کلاله بازدید کنند.

وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و اکولوژیکی کلاله و فراهم بودن انواع کشت دیمی و آبی، این شهرستان قابلیت تولید گیاهان دارویی از جمله زیره و سیاه دانه را دارد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی کلاله پاییز امسال در ۳۰ هکتار از مزارع شهرستان سیاه دانه کشت شد و کشت زیره همچنان ادامه دارد.

علیزاده اضافه کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی علاوه بر اشتغالزایی و افزایش درآمد برای بهره برداران، می‌تواند به استقرار کارخانه های فرآوری در شهرستان منجر شود.

وی اظهارداشت: انواع گیاهان دارویی مانند زیره سبز، سیاه دانه، گل گاوزبان، اسطوخودوس، بابونه و نعناع هر ساله به صورت پراکنده در سطح محدود توسط برخی از کشاورزان شهرستان کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله ادامه داد: در صورت اطمینان از فروش محصولات و اعلام آمادگی شرکت‌های معتبر برای کشت قراردادی به طور قطع استقبال کشاورزان برای تولید گیاهان دارویی افزایش می‌یابد.

علیزاده تصریح کرد: رییس جهاد دانشگاهی کشور و رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گلستان در بازدید هفته گذشته خود از مزارع کشت گیاهان دارویی شهرستان آمادگی این نهادها برای تهیه بذر و نهال و پرداخت تسهیلات کم بهره را اعلام کردند.

شهرستان کلاله با ۱۳۰ هزار نفر جمعیت ۶۸ هزار هکتار اراضی زراعی دارد که بیش از ۹ هزار هکتار آن به صورت آبی و بقیه دیم کشت می‌شود.

به گزارش ایرنا، گلستان با برخورداری از ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ظرفیت‌های بالقوه‌ای در تولیدات گیاهان دارویی دارد و به‌دلیل درآمدزایی خوب در سال‌های اخیر تمایل مردم استان به توسعه این نوع از کشت بیشتر شده است.

مطابق گزارش کارشناسان جهادکشاورزی گلستان، از مجموع گیاهان شناسایی شده در این استان ۴۰۹ گونه دارویی است که ۱۵۶ گونه در جنگل، ۹۸ گونه در مراتع، ۴۷ گونه در حاشیه مزارع و ۱۰۸ گونه دیگر به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی رشد می‌کند.

تنوع اقلیمی گلستان، فرصت مغتنمی برای ترویج و توسعه کشت گیاهان با ارزش دارویی فراهم کرده که باید از این ظرفیت با یک برنامه‌ریزی و مدیریت علمی برای ایجاد درآمد و اشتغال جوامع محلی استفاده کرد.

تعیین بازار مشخص برای فروش، تشکیل تعاونی برای تولید انواع محصولات گیاهی، معرفی گونه‌های اقتصادی، جذب سرمایه‌گذار برای توسعه واحدهای فرآوری و همچنین بیشتر شدن حمایت تسهیلاتی دولت، نقش زیادی در رونق بخشی به فعالیت در حوزه کشت گیاهان دارویی گلستان خواهد داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار