در پی تحولات اخیر در اوکراین ، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی ضمن ابراز تأسف از آغاز اقدامات نظامی و شدت گرفتن درگیری‌ها، گفت: جمهوری اسلامی ایران با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می‌کند.

واکنش ایران به تحولات اوکراین+جزئیات

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از افکارنیوز، در پی تحولات اخیر در اوکراین ، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی ضمن ابراز تأسف از آغاز اقدامات نظامی و شدت گرفتن درگیری‌ها، گفت: جمهوری اسلامی ایران با نگرانی عمیق تحولات در اوکراین را پیگیری می‌کند. متاسفانه ادامه اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا منجر به وضعیتی شده است که منطقه اوراسیا در آستانه ورود به یک بحران فراگیر است.

گفتنی است ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.

خطیب‌زاده عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران طرفین را به توقف درگیری‌ها و آتش بس برای مذاکره فوری به منظور حل و فصل سیاسی بحران دعوت کرده و ضرورت رعایت حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه در درگیری‌های نظامی را مجدانه یادآوری می‌کند.

 

* وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین نیز بیان کرد: مهمترین ماموریت فعلی وزارت امور خارجه رسیدگی کامل و عاجل به وضعیت ایرانیان مقیم اوکراین است که در چارچوب پیش بینی‌های انجام شده با استفاده از همه ظرفیت در جریان است.

وی گفت که سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین کاملا فعال بوده و مطابق دستورالعمل‌های قبلی ارسالی به طور ۲۴ ساعته در خدمت دانشجویان و ایرانیان مقیم در این کشور است.

* یک خط ۲۴ ساعته در تهران و یک خط ۲۴ ساعته در داخل سفارت برقرار است

گفتنی است خطیب‌زاده پیش از این در گفت‌وگویی تلفنی با شبکه خبر اعلام کرد: امروز اطلاعیه سوم وزارت امور خارجه توسط سفارت در اوکراین منتشر شد مبنی بر این‌که همه ایرانیان اوکراین را ترک کنند و در عین حال کانال‌ها و کریدورهای خروج ایرانیان را فراهم می‌کنند، یک خط ۲۴ ساعته در تهران و یک خط ۲۴ ساعته در داخل سفارت برقرار است. سفیر ما در کی یف از جمع ایرانیانی که نگران بودند با من تماس گرفت و الحمدالله مشکلی به ما درباره ایرانیان گزارش نشده است.

وی یادآور شد: ولی تمام تلاش خود را می‌کنیم که ایرانیان بتوانند خروج آرام از اوکراین داشته باشند و با هر دو طرف ماجرا در تماس هستیم و تأکید کردیم که وضعیت ایرانیان اولویت اول برای جمهوری اسلامی ایران در این بحران خواهد بود.

* تلاش برای اختصاص چند پرواز به منظور خروج ایرانیان از اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه درباره مسیر بازگشت ایرانیان نیز عنوان کرد: طی ۱۰ روز گذشته هیچ کشوری موفق نشده پروازی برای خروج اختصاص بدهد، علت آن هم مشکلاتی است که برای انجام این کار وجود داشته است. البته مرزهای اوکراین با کشورهای همسایه و کریدورهایی که به ایرانیان برای خروج پیشنهاد شده، وجود دارد. وزارت امور خارجه در تلاش است اجازه چند پرواز اختصاصی را دریافت کند که ایرانیان را از برخی مناطق اوکراین خارج کند، ولی ما معطل این داستان نخواهیم بود و به صورت میدانی تمامی اقدامات را انجام می‌دهیم. برای دانشجویان تسهیلات کنسولی در مورد خروج و مهمور کردن گذرنامه‌های آن فراهم شده و تقریبا هیج موضوعی نداریم، به جز اینکه اراده ایرانیان برای خروج شکل بگیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار