دبیرخانه کشاورز گلستان گفت: به دلیل نبود نقدینگی کافی و عدم توسعه زیرساخت‌ها، کشاورزی اقتصادی در استان وجود ندارد.

کشاورزی گلستان اقتصادی نیست/ لزوم توجه دولت به زیرساخت ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: استان گلستان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است و اقتصاد بیش از نیمی از خانوارهای استان وابسته به کشاورزی است، اما به دلیل نبود نقدینگی کافی و عدم توسعه زیرساخت‌ها، کشاورزی اقتصادی در استان وجود ندارد.

وی افزود: برای داشتن کشاورزی اقتصادی و رونق تولید راهی به جز این نیست که دولت توجه به زیرساخت‌های کشاورزی استان را در اولویت قرار دهد.

ایمانی با توضیح این مطلب که کشاورزان به جای تمرکز بر روی تولید همواره دغدغه گرانی ادوات کشاورزی و نهاده را دارند افزود: شورای سیاست گذاری باید با کارشناسی دقیق قیمت‌ها را تعیین کند تا کشاورز با بدون دغدغه به تولید بیشتر و با کیفیت تر محصولات خود بپردازند.

دبیر خانه کشاورز با بیان این مطلب که همیشه در بخش تولید تورم ۲۵ درصد بیشتر از تورم موجود در کشور است تصریح کرد: قیمت‌ها باید بر اساس هزینه‌های تولید، تورم در بخش تولید و مطابق با بازار جهانی تعیین شود.

وی تاکید کرد: اگر ما بخواهیم اشتغال را در بخش کشاورزی حفظ کنیم، روستاها به عنوان مراکز تولید فعال کشاورزی باقی بمانند و خالی از سکنه نشوند راهی به جز این نداریم که کشاورزی را برای کشاورزان اقتصادی و درآمد زا کنیم.

دبیرخانه کشاورز اضافه کرد: قیمت نهاده‌های کشاورزی، کود، سم، ماشین آلات و سایر نیازمندی‌های کشاورزان با درآمد آنها همخوانی ندارد، به طور مثال قیمت گندم امثال ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و درحالی که قیمت ادوات کشاورزی مثل تراکتور ۶۵ درصد افزایش داشته است و این به معنی عقب ماندگی و بدهی کشاورز به تورم است.

وی ادامه داد: در شورای قیمت گذاری برای کشاورز سود ۱۵ درصد در نظر می‌گیرند ولی کشاورزان برای تهیه تراکتور، ادوات کشاورزی و تعمیرات چاه آب باید از بانک وام با سود ۱۸ درصد بگیرند که با درآمد آنها همخوانی ندارد.

میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی پایین است

دبیر خانه کشاورز اضافه کرد: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با توجه به سهم بخش کشاورزی در درآمد ناخالص ملی خیلی پایین است، کشاورزان مشتاق هستند که زمین‌های خود را به سیستم نوین آبیاری تجهیز کنند، ولی به دلیل نبود نقدینگی آنقدر سنگ جلو پای کشاورز می‌اندازند که پشیمان می‌شود بنابراین واجب است دولت سرمایه خوبی را در بخش کشاورزی قرار دهد و زیر ساخت‌ها را در این بخش اصلاح کند.

ایمانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و باغداری سرمایه گذاری نمی‌کند و این نشان دهنده این است که کشاورزی در کشور ما اقتصادی نیست و لازم است در سالی که به نام مانع زدایی ها و پشتیبانی‌ها در تولید نامگذاری شده است، مسئولان موانع را شناسایی و همه تلاش خود را برای برداشتن آن به کار گیرند.

وی با اشاره به قانون منع کاشت برنج در گلستان گفت: قانون منع کاشت برنج در کل استان نه به نفع کشاورزان است و نه به نفع کشور و استان ما زیرا در قسمت نوار جنوبی استان ما بارش‌های خوبی را داریم و شرایط برای کشت برنج کاملاً محیا است.

دبیر خانه کشاورز افزود: یکی از خواسته‌های مهم کشاورزان استان از رییس جمهور این است که حداقل در نوار جنوبی استان در شهرستان‌های بندرگز، گرگان، کردکوی، علی آباد و مینودشت که ذخایر آبی کافی وجود دارد کشت برنج آزاد شود، زیرا باعث افزایش ارزش افزوده برای استان، افزایش درآمد کشاورز و رونق اشتغال در کارخانه‌های شالیکوبی می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار