معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری بندرگز، گفت: راه دسترسی گاومیش داران بندرگز به تالاب میانکاله از طریق خلیج گرگان قطع است و آنان مجبور هستند حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را برای رسیدن به تالاب طی کنند.

قطعی راه گاومیش داران بندرگز به تالاب میانکاله / بحران در ارتزاق ۵۰۰ هزار نفر از اهالی

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمد مهرگان فر، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: پسروی آب دریای خزر و دیگر عوامل که باعث کاهش قابل توجه ارتفاع آب خلیج گرگان نیز شده، برای حاشیه نشین های این خلیج از سه دیدگاه مورد بحث است.

وی با بیان اینکه اولین و مهمترین معضل این اتفاق این است که بوی تعفن منطقه را فرا می گیرد، ادامه داد: بحث دوم، مسأله ارتزاق از این خلیج است که شهرها و روستاهای حاشیه از آن نفع می برند.

مهرگان فر، با تأکید بر اینکه بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر از اهالی دو شهرستان استان گلستان و دو شهرستان استان مازندران به شکل غیرمستیقم این خلیج ارتزاق می کنند، خاطر نشان کرد: صیادان پره در میانکاله، گردشگران داخلی و خارجی که این منطقه را به عنوان مقصد سیاحت خود انتخاب می کنند و گاومیش دارانی که در میانکاله مستقر هستند از این خلیج سود می برند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بندرگز، قطب گاومیش داری استان گلستان است، تصریح کرد: متأسفانه هیچ راه دسترسی را به تالاب میانکاله نداریم و تنها راه دسترسی دامدارن استان مازندارن است که گاومیش داران باید حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر راه را برای رسیدن به تالاب طی کنند.

معاون فرماندار بندرگز، لایروبی خلیج را از مهمترین راهکارها برای بهره مندی و جان بخشیدن به خلیج دانست و یادآور شد: تعیین حد بستر و حریم خلیج از دیگر الزامات است که مسئولیت آن بر عهده وزارت نیرو می باشد.

وی موارد ذکر شده را از مطالبات مردم منطقه برشمرد و اضافه کرد: در حال حاضر تراز منفی ۲۴ را در این خلیج شاهد هستیم و باید بگوئیم بسیاری از شهرهای حاشیه از قبیل بندرگز، نوکنده و بندرترکمن در حریم خلیج قرار می گیرند که مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

مهرگان فر با تأکید بر اینکه این موضوع سبب شده است تا پرونده های قضایی بسیاری در این زمینه تشکیل شود، افزود: لایروبی خلیج، تعیین حد بستر و حریم، سه مطالبه ساحل نشینان خلیج گرگان از رئیس جمهور و وزرا در سفر هیأت دولت به استان گلستان بود که در سفر وزیر جهاد کشاورزی به این شهرستان، به عنوان تام الاختیار رئیس جمهور نیز مطرح شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار