یک متخصص طب سنتی گفت: برای حفظ سلامتی رعایت شش اصل ضروری است و چنانچه هر کدام از این اصول دچار نقص شوند، به همان میزان بدن از سلامتی فاصله خواهد گرفت.

درمان و پیشگیری از بیماری ها با رعایت ۶ اصل ضروری

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، دکتر مرادی بیان کرد: در طب ایرانی درمان و پیشگیری از بیماری ها در گام نخست بر مبنای اصلاح سبک زندگی و به عبارت دیگر رعایت اصول تندرستی و ۶ اصل ضروری سلامتی از جمله آب و هوا، خوردنی و آشامیدن، خواب و بیداری، حالت روحی و روانی، استفراغ و احتباس و فعالیت یا حرکت و سکون است.

وی ادامه داد: پرهیز از هوای نامناسب و کاهش مواجه با عامل بیماری زا در محیط از طریق فاصله گذاری مناسب، استفاده مناسب از ماسک، شستشوی دست ها، پرهیز از حضور در مناطق پر تردد، باز کردن پنجره ها برای ایجاد تهویه مناسب مهمترین تدبیر در رعایت این اصل آب و هوا قلمداد می‌گردد.

وی اضافه کرد: آب و غذا ضروری ترین نیاز اولیه انسان‌ها و از مهمترین اصول سلامتی اسـت که در طـب سنتی دستورات فراونی درباره آن وجود دارد لذا صرف غذا در هنگام گرسنگی حقیقی و نظم در وعده های غذایی، مصرف متعادل مایعات پس از هضم غذا، پرهیز از پرخوری و سریع غذا خوردن و عدم مصرف فست فود، مصرف انواع سوپ و سبزیجات، سبزیجات بخارپز، میوه هایی مانند سیب، به شیرین و آب انار شیرین در طب ایرانی توصیه می‌شود.

مرادی تاکید کرد: تعـادل خـواب و بیـداری، توجـه بـه زمـان و مکـان، مقدار، نـوع خوابیــدن و رعایت آداب آن در حفــظ ســلامتی، تندرســتی و درمــان بیماری‌ها اهمیت بسیاری دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: در اصل حالات روحی و روانی، پرهیز از شرایط تنش زا و حفظ آرامش روحی از اصول اصلی حیاتی بدن است.

این متخصص تصریح کرد: در اصل استفراغ و احتباس می بایست فرد یبوست نداشته و حداقل یک بار در روز اجابت مزاج داشته باشد و در صورت یبوست از ملین ها مانند سوپ سبزیجات با آلو، روغن زیتون هر ۸ ساعت ۲ فنجان، سه تا پنج عدد انجیر خیس شده پیش از هر وعده غذا یا یک یا دو قاشق خاکشیر همراه یک لیوان آب جوش در وعده صبح به صورت ناشتا مصرف کنند.

وی تاکید کرد: مهمترین تدبیر در حفظ سلامتی ورزش است و در مقابل استراحت و سکون بعد از ورزش نیز بـرای تمدید قوا لازم و تعادل در این امر مهم است لذا فعالیت و حرکت و سکون، داشتن فعالیت فیزیکی مناسب با هر سن و مزاج امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه جهت مصرف هر داروی گیاهی باید با متخصص طب سنتی مشورت کرد، گفت: شست و شو حلق و بینی با سرم نمکی یا آب نمک رقیق ولرم، حداقل دو بار در روز، نوشیدن جرعه جرعه شربت آبلیمو و عسل، افزودن زنجبیل، دارچین، سیر، پیاز و فلفل سیاه به غذا و یا دمنوش دارچین و سیب، مصرف یکی از دمنوش های بابونه، نعنا، آویشن یا چای کوهی از موارد پیشگیری از بیماری ها محسوب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: سرماخوردگی خفیف، آبریزش بینی یا سردرد، تک سرفه با استراحت، مصرف سوپ سبزیجات و مایعات و رعایت ۶ اصل تندرستی قابل درمان است؛ اما در صورت ادامه دار بودن تب و سرفه خشک مراجعه به متخصصین طب سنتی توصیه می شود.

گفتنی است که متخصصین طب سنتی در کیلینک ساعی در خیابان هپکو مجاور مرکز بهداشت اراک و کلینیک کوثر آماده ارایه خدمت به همشهریان می باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار